Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
11 november 1999
 

[BOL]
[NWI Officiele huizenkrant]
[Euronet]
[Primafoon opent je wereld]
[ABN AMRO]
[Belastingdienst]
[Tele2]

Nieuwe strategie Baan
gericht op internet

Van een onzer verslaggeefsters - WENEN, donderdag

Baan Company zet het komende millennium zwaar in op het internet. De softwareleverancier die een verliesgevend jaar achter de rug heeft verwacht in de tweede helft van het jaar 2000 een opleving van de industrie. Het oog is hierbij vooral gericht op de snel groeiende markt van het zakendoen via internet, de e-business.

Tijdens Baan World, de jaarlijkse conferentie waar zo'n 3000 klanten, partners van Baan en analisten aanwezig waren, gaf bestuursvoorzitter Mary Coleman een toelichting op de nieuwe strategie onder de noemer E-Baan. De Barneveldse softwareleverancier die vooral bekend staat om het leveren van pakketten voor grote industriële en logistieke processen wil zich meer gaan profileren als leverancier van internetoplossingen voor klanten. De integratie van de verschillende Baan producten speelt in deze strategie een belangrijke rol.

Coleman verwees in haar toespraak naar een onderzoek van Forrester Research waarin wordt gesteld dat de omzet van e-commerce dit jaar zo'n $131 miljoen bedraagt. Dit bedrag zal in 2003 zijn gegroeid tot $1.500 miljard waarvan het grootste gedeelte betrekking heeft op de zakelijke markt tussen bedrijven onderling. "De productiesector zal hiervan $800 miljard voor zijn rekening nemen. Baan heeft een goede positie in deze sector", aldus Coleman. Volgens haar besteden veel bedrijven veel aandacht aan een mooie toegang tot hun site en minder aan de achterliggende processen. "De nieuwe webwinkels zijn gebaseerd op het just-in-time principe waarbij voorraden tot een minimum worden teruggebracht. Hiervoor moeten zij hun logistiek wel erg goed op orde hebben."

De nieuwe strategie van Baan vergt ook een andere interne organisatie. Het meest opvallend is wellicht de onlangs aangekondigde grootscheepse marketingcampagne die er volgens financieel directeur Jim Mooney toe moet leiden dat de licentiestroom wordt verbeterd. "Als de licenties slecht gaan is dat slecht voor de totale omzet van het bedrijf", erkent Mooney. Een ander initiatief om het aantal licenties op te voeren is de invoering van een abonnementensysteem voor software. De invoering van dit systeem resulteerde in een scherpe daling van de omzet in het derde kwartaal. Mooney verwacht dat in de toekomst een groot deel van de licenties zal worden omgezet in abonnementen. Op deze manier hoopt hij tot een grotere klantenbinding te komen. Dit systeem biedt ook de mogelijkheid om meerdere Baan-applicaties af te zetten. "Een klant kan klein beginnen met een klein aantal licenties en naarmate het bedrijf groeit zullen er meer gebruikers komen en zal ook de behoefte aan andere functionaliteiten toenemen. Die kunnen wij dan in een pakket leveren." Een stap verder is het uitbesteden van het draaien van software. Volgens Mooney wordt nog gekeken of Baan hier in zal stappen.

De financieel directeur kondigde gisteren ook een agressieve groeistrategie aan voor de consultancy-tak van Baan, zowel in mensen als in omzet. Baan wil op korte termijn 500 consultants extra aannemen. Hiermee moet het aandeel van de consultancy in de totale omzet toenemen van 10 naar 20 procent.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.