Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
11 november 1999

 


[Prive Roddelbox]
[Autosite]
[BOL]

Automatische piloot
ramptoestel was uit

Van onze correspondent - NEW YORK, donderdag

Uit een voorlopig onderzoek naar de 'zwarte doos' van de vorige week voor de Amerikaanse oostkust in zee gestorte Boeing 767 van EgyptAir blijkt dat het toestel aan een 'gecontroleerde daling' begon, nadat door nog onbekende oorzaak de automatische piloot was uitgeschakeld.

Dit is gisteravond bekendgemaakt door James Hall, voorzitter van de nationale raad voor verkeersveiligheid (NTSB). Hall verklaarde verder dat de crash, die aan alle 217 inzittenden het leven kostte, niet is veroorzaakt door een defecte straalomkeerder. In 1991 crashte een Boeing 767 van Lauda Air in Thailand vanwege defecte omkeerders. Deze apparatuur zorgt bij een landing voor sterke vaartvermindering.

Volgens Hall moet nog nader onderzoek worden ingesteld naar de technische informatie op de recorder met vluchtgegevens die dinsdag van de bodem van de Atlantische Oceaan werd gevist. Er wordt nog met behulp van een robot gezocht naar de zogeheten 'cockpitrecorder' die de gesprekken in de cockpit heeft opgenomen. Deskundigen vragen zich nu af waarom door de bemanning geen alarm werd geslagen na uitschakeling van de automatische piloot. Het toestel verdween op zondag 31 oktober voor de kust van de staat Massachusetts plotseling van de radar zonder enig noodsignaal van de gezagvoerder.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.