Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
9 november 1999
 

[BOL]
[Tele2]
[V & L informatica]
[Belastingdienst]
[Euronet]
[NWI Officiele huizenkrant]

Overnamekandidaat Air Holland
haakt op het laatste moment af

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, dinsdag

De luchtvaartmaatschappij Air Holland is gisteravond alsnog gevaarlijk dicht op de rand van een faillissement geraakt. De kandidaat, die de maatschappij wilde overnemen, heeft ondanks een principe-akkoord gisteravond op het laatste moment afgehaakt.

De redding van Air Holland leek gistermiddag vrijwel rond. Mr. Pannevis, bewindvoerder van de sinds vorige week in surseance van betaling verkerende vliegmaatschappij, waarschuwde toen wel voor te veel optimisme. "De redding is op een haar na rond maar kan nog steeds onderuit gaan."

De bewindvoerder bevestigde rond middernacht dat de reddingspoging alsnog was mislukt. De redding van Air Holland ketste af op grond van een laatste advies van de financiële adviseurs van de overnamekandidaat, waarvan de naam niet is bekend gemaakt.

Pannevis zei na de teleurstellende beslissing tegenover onze krant dat nog niet alle hoop is verloren. "We gaan nu verder onderhandelen met eerder afgehouden belangstellenden voor Air Holland." De afgelopen nacht is meteen met de nieuwe gesprekken begonnen, maar kans op resultaat lijkt op grond van de krappe tijd die nog over is niet groot.

De reisorganisaties kunnen niet langer wachten. Omdat moet worden begonnen met het drukken van de nieuwe vakantieprogramma's, hadden zij tot vannacht 24.00 uur een ultimatum gesteld. Mr. Pannevis noemde de tijdsfactor de belangrijkste barrière voor de redding van Air Holland. "We hebben een godsgruwelijke haast", zei hij.

De verdwijning van de chartermaatschappij leek ook in het afgelopen weekeinde al onafwendbaar tot zich op de valreep zondag de belangstellende ondernemer meldde waarmee gisteren het principe-akkoord werd bereikt. De reddingskansen leken gisteren zo groot, dat het personeel en de vakbonden vanmorgen om 10.00 uur zouden worden geïnformeerd.

Voor Air Holland dreigt dit jaar een fors verlies van enkele tientallen miljoenen guldens. Solvabiliteit ontbreekt en na het drukke zomerseizoen vermindert de liquiditeit in snel tempo met het aangebroken stille seizoen. De maatschappij staat voor hoge doorlopende kosten, onder meer van de leasecontracten en personeelskosten.

Met name de vliegtuighuur was het breekpunt bij een eerder principe-akkoord voor overname van Air Holland. De Schreiner Luchtvaartgroep haakte enkele weken geleden op het laatste moment af vanwege de te dure leasecontracten, zeven verschillende overeenkomsten voor even zoveel vliegtuigen. De huurcontracten bleken vrijwel niet onderhandelbaar.

Air Holland koerste dit jaar af op een omzet van ƒ250 miljoen en het vervoer van ongeveer 370 passagiers. De maatschappij had daarmee een marktaandeel van ruim 25 procent. De financieel verzwakte positie van de luchtvaartonderneming, die ook in 1991 al failliet ging en een herstart maakte, wordt toegeschreven aan te eenzijdig vakantievervoer.

De beide andere Nederlandse chartermaatschappijen, dochters van der KLM (Transavia Airlines: 80% KLM en Martinair: 50% KLM) hebben naast een over meer verre en middellange afstanden gespreid vakantievervoer ook andere activiteiten. Het hierbij onder meer om vrachtvervoer en het verhuur van vliegtuigen met en zonder bemanningen of het vliegen in opdracht van andere maatschappijen.

Voor de KLM is een redding van Air Holland door een Nederlandse partij geen ongunstige ontwikkeling. De Britse prijsvechter maatschappij EasyJet probeert al maandenlang Air Holland in bezit te krijgen, uitsluitend voor de landingsrechten op Schiphol. EasyJet wil Schiphol gaan gebruiken als knooppunt. Voor de KLM zou dat in 'eigen' huis voor onplezierige concurrentie hebben gezorgd.

De huidige aandeelhouders van Air Holland zijn de reisorganisatie Sudtours, Senco Investments van Heerema Blue Water, Weetwee Holding, Stichting Air Holland Personeel en de familie F. Flipsen. De reddingsoperaties staan in het aandeelhouderskamp onder leiding van directeur Hans Mosselman van Air Holland, die ook in 1991 nauw bij de geslaagde doorstart van de maatschappij was betrokken.

Een van de zeven Boeings van Air Holland

FOTO: ANP






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.