Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
4 november 1999
 

[Yess]
[Euromatch/Brunel]
[Compu'Train]
[CMG]
[Primafoon opent je wereld]
[Arbeidsongeschiktheidsverzekering van ABN AMRO]
[BOL]
[Netaspect]
[Reaal]
[Demon]

Leerlingen slecht in
hoofdrekenen

door Pieter Klein Beernink -
NOORDWIJKERHOUT, donderdag

Leerlingen van de basisschool rekenen steeds slechter. Hun prestaties in het hoofdrekenen gingen de afgelopen vijf jaar met tien procent achteruit. Dat blijkt uit de Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON) door het Cito.

Al jarenlang daalt het resultaat van het rekenonderwijs op de basisscholen. In 1994 ging het al slechter dan in 1989. Toch waren de rekenkunsten van de Nederlandse scholieren in 1995 nog goed voor de wereldtop. De PPON-cijfers die gisteren werden gepresenteerd slaan op een onderzoek uit 1997. Er deden 5314 leerlingen van 253 basisscholen aan mee.

De onderzoekers staan voor een raadsel over de oorzaak van het zwakke cijferwerk. Afgelopen jaren maakte het traditionele rekenwerk namelijk plaats voor moderne methoden. Deze leveren volgens het omvangrijke onderzoek juist veel betere resultaten op. Toch werden de scholieren over de hele linie slechter.

Oude sommen
"Als we de oude sommen niet hadden vervangen, zouden de scholieren nog veel slechter presteren", zegt prof. A. Treffers van het Freudenthal Instituut, gespecialiseerd in reken- en wiskunde-onderwijs. "De achteruitgang ligt dus niet aan het rekenonderwijs, maar waaraan dan wel? Wie het weet mag het zeggen!"

Ook de toename van rekenmachines in groep 7 en 8 kan niet de oorzaak zijn. Die worden juist gebruikt voor de nieuwe methoden. Bovendien nemen de resultaten van schattend rekenen, speciaal bedoeld om de uitkomst van een zakapparaat te voorspellen, zelfs iets toe.

Treffers heeft wel een suggestie: "De opleidingen tot onderwijzer besteden gemiddeld ongeveer één uur per week aan rekenonderwijs. Dat is te weinig. Dat moet veranderen. Verder moeten we onderwijzers bijscholen in de nieuwe rekenmethoden. Uit ervaring weten we dat het werkt. "

Tenslotte pleit de wiskundige voor extra aandacht voor rekenprestaties in de begeleiding van leerlingen met achterstanden: " De Onderwijsraad heeft voorgesteld leerlingen vaker te toetsen. Maar daar zijn we nadrukkelijk tegen", zegt Treffers. "Docenten voelen zo'n toets als controle van bovenaf. Het ontneemt ze de motivatie om zelf met de kinderen aan de slag te gaan. Bij extra begeleiding houden ze het heft in eigen hand."

Niet alleen rekenen zit in het slop op het basisonderwijs, ook het meet-inzicht van de scholieren laat te wensen over. "Ongeveer de helft van de leerlingen heeft nauwelijks notie van wat de verschillende oppervlaktematen voorstellen", meldt het PPON.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.