Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
4 november 1999
 

[Arbeidsongeschiktheidsverzekering van ABN AMRO]
[Primafoon opent je wereld]
[Reaal]
[CMG]
[Compu'Train]
[Yess]
[Euromatch/Brunel]
[Demon]
[Netaspect]
[BOL]

Koopzondagen zitten
evenementen dwars

door Lieke Jongbloed - AMSTERDAM, donderdag

Koopzondagen vormen een steeds grotere bedreiging voor beurzen en andere grote publieksevenementen.

De winkelvoorkeur van Nederlanders op zondag wordt aangegeven als een van de oorzaken van de daling van de bezoekersaantallen tijdens dergelijke festiviteiten.

Het gemiddeld aantal aanwezigen per evenement is in 1999 met drie procent afgenomen. De honderd grootste evenementen in ons land kwamen uit op een gemiddelde van 238.000 bezoekers, vorig jaar waren dat er 245.000. De Nijmeegse Vierdaagse was met 1.100.000 belangstellenden in 1999 wederom de grootste publiekstrekker.

Top 100
Dit blijkt uit de Respons Evenementen Monitor 1999. Deze onafhankelijke organisatie houdt ieder jaar een onderzoek naar de populariteit van de verschillende Nederlandse festiviteiten. Op basis daarvan wordt een top 100 samengesteld.

Volgens de Monitor komt de daling ook omdat de bezoekersaantallen per evenement door de betrokken partijen steeds kritischer worden bekeken. "Zo zijn tellingen bij sommige evenementen afgelopen jaar wat nauwkeuriger bijgehouden, wat resulteert in een reëler beeld", aldus een woordvoerster.

Wel zijn bij sommige beurzen andere duidelijke oorzaken voor de dalingen aan te geven. Zo trokken de huishoudbeurzen van Amsterdam en Rotterdam veel minder bezoekers dan in 1998. Bij de Femina, die wordt gehouden in de Rotterdamse Ahoy', passeerden zelfs 25 procent minder belangstellenden de kassa's. Volgens de organisatie van die beurs komt dit doordat de Femina het jaar daarvoor veel kaarten had verkocht via de Nationale Postcode Loterij en dat aantal werd in 1999 gemist.

Concurrentie
De Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam miste ruim 20 procent bezoekers ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit komt volgens het onderzoek niet alleen doordat de beurs twee dagen korter was. Ook de concurrentie van andere vormen van vrijetijdsbesteding zoals koopzondagen speelt een duidelijke rol in de verminderde belangstelling voor de beurzen.

Ook de onbetwiste nummer één, de Nijmeegse Vierdaagse, noteerde afgelopen jaar minder bezoekers. Het Nationaal Museumweekend staat net als vorig jaar op een tweede plaats in de top 10. Met 900.000 belangstellenden trok dit landelijk evenement zelfs 50.000 meer bezoekers dan in 1998. De derde plaats wordt dit jaar ingenomen door de Tilburgse kermis met een totaal van 845.000 bezoekers. Opvallend is overigens de stijgende belangstelling voor grote sportevenementen. Dit jaar betraden vier nieuwe sportfestijnen zoals de triathlon in Almere de top 100 over 1999.

De beste periode om evenementen blijken de maanden april tot en met oktober. In deze zeven maanden werd ruim 95 procent van het totaal aantal bezoekers gerealiseerd.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.