Vette jaren Duitsland
voorgoed verleden tijd
door Danielle Rossingh - KEULEN, dinsdag
Het traditioneel hoge marktaandeel van Nederlandse
agrarische producten in Duitsland is tanende. Frau Antje, Nederlandse
kaas, groenten en fruit gingen er jarenlang in als koek bij onze
oosterburen. Toch laat het Nederlandse marktaandeel de laatste twee
jaar een lichte stijging zien.
Als gevolg van een aantal incidenten is het imago van
Nederlandse agrarische producten verslechterd. Ook krijgt de
Nederlandse export van agrarische producten concurrentie van de Duitse
consument. Er worden namelijk veel meer Duitse producten verkocht.
Op de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld, het
Duitse Anuga, profileert Nederland zich als moderne producent. "We
moeten de Duitse consument goed informeren over onze veranderde
productiewijze. Als we dat niet doen gaat dat afzet kosten", meent
diplomaat Jaap Pape van de Nederlandse Landbouwraad in Duitsland.
"Kwaliteit is 'the name of the game'", zegt minister van
Landbouw, Laurens-Jan Brinkhorst, in de Holland Anuga Express, die hem
en het meereizende gezelschap van pers, politiek en bedrijfsleven naar
de stad Keulen vervoert. Bijna driehonderd stands van bedrijven
heeft Nederland, na Italië de grootste vertegenwoordiging op
Anuga. "Alleen met kwaliteitsproducten kunnen we de Duitse markt
heroveren", stelt de minister.
Het marktaandeel van Nederland in Duitsland schommelt de
laatste jaren rond de 22 procent en vertoont volgens informatie van het
ministerie van Landbouw "een licht dalende trend". Ook het
aandeel van een andere grote exporteur naar Duitsland, Frankrijk, daalt
licht (12 procent). Het aandeel van Spanje dat tien jaar geleden nog
amper bestond in Duitsland, zit in de lift en staat nu op vijf procent.
Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. Vorig jaar
werd voor 24,7 miljard aan agrarische producten naar Duitsland
uitgevoerd. De afzet vertoont echter de laatste jaren geen reële
groei meer.
In Duitsland is er de laatste jaren erg veel aandacht
geweest voor de manier waarop agrarische producten worden geproduceerd.
Dieren, welzijn en milieu spelen een belangrijke rol. Hoewel de
Nederlandse agrarische sector daar ook in is meegegaan, is het bij de
Duitse consument nog niet doorgedrongen. Daardoor zijn onze oosterburen
het Nederlandse product minder gaan waarderen en minder gaan kopen.
Het vier jaar durende project 'Nachbarland Niederlande'
probeert met een budget van zo'n 7 miljoen per jaar het tij te
keren op de Duitse markt. "We proberen middels de media en
promotie een dialoog aan te gaan met de Duitse consument", zegt L.
Boekestein van het bureau Nachbarland Niederlande. "Duitsers zijn
vaak nogal nationalistisch; denken dat hun eigen producten de beste
zijn. Die trend zie je meer. Bij de Britten is 'Buy British' het
devies."
Pape: "Spanje heeft Nederland op de Duitse markt al
ingehaald met groenten als komkommers, paprika's en tomaten en ook
fruit. Tien jaar geleden bestonden ze amper op deze markt, maar dank
zij hun EU-lidmaatschap, verbeterde techniek en een goede
afzetorganisatie zijn zij een bedreiging voor ons in Duitsland. En ze
hebben een lage kostprijs." Toch is de Spaanse productiewijze
zeker niet schoner dan in Nederland, "maar dat weten ze hier
niet," vervolgt de diplomaat.
Melkgigant Campina Melkunie is minder afhankelijk van
het imago van Nederlandse producten op de Duitse markt. De
coöperatie beschouwt Nederland, België en Duitsland als
thuismarkten. In Duitsland is de melkreus inmiddels deelnemer in de
Duitse bedrijven Tuffi Campina en Campina AG. Voor de totale jaaromzet
van 7,7 miljard (toekomstige Duitse partner Emzett niet
meegerekend) wordt zo'n 28 procent in Duitsland gerealiseerd.
"Ons doel in Duitsland is om middels
samenwerkingsverbanden te komen tot het opbouwen van een
marktpositie", zegt Campina-topman B. Bijvoet op de Anuga.
"Dat is belangrijk omdat we verwachten dat de Duitse markt, met
zo'n 200 zuivelondernemingen, zich zal gaan concentreren. En daarin
willen we een rol spelen." Naast Tuffi en Campina AG versterkt
Campina Melkunie zich binnenkort met het Duitse Emzett, marktleider in
vruchtenyoghurts. Door de samenwerking met het vooral in Oost-Duitsland
sterk aanwezig Emzett zal de omzet in Duitsland stijgen van 2,1
naar 3,6 miljard. "We streven naar een leidende positie in
basisproducten als consumptiemelk, boter en kaas. Bovendien willen we
ons aandeel bij de zogenoemde merkproducten vergroten", zegt
Bijvoet. "En Emzett helpt ons daarbij."
Imago Nederlandse agrarische producten is
verslechterd in Duitsland.
FOTO: GLENN WASSENBERGH
|