Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


dinsdag
12 oktober 1999

 


[Reaal]
[Tele2]
[Postbank WinstVastKoopsom]
[BOL, voor al uw boeken]
[V & L informatica]

Vette jaren Duitsland
voorgoed verleden tijd

door Danielle Rossingh - KEULEN, dinsdag

Het traditioneel hoge marktaandeel van Nederlandse agrarische producten in Duitsland is tanende. Frau Antje, Nederlandse kaas, groenten en fruit gingen er jarenlang in als koek bij onze oosterburen. Toch laat het Nederlandse marktaandeel de laatste twee jaar een lichte stijging zien.

Als gevolg van een aantal incidenten is het imago van Nederlandse agrarische producten verslechterd. Ook krijgt de Nederlandse export van agrarische producten concurrentie van de Duitse consument. Er worden namelijk veel meer Duitse producten verkocht.

Op de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld, het Duitse Anuga, profileert Nederland zich als moderne producent. "We moeten de Duitse consument goed informeren over onze veranderde productiewijze. Als we dat niet doen gaat dat afzet kosten", meent diplomaat Jaap Pape van de Nederlandse Landbouwraad in Duitsland. "Kwaliteit is 'the name of the game'", zegt minister van Landbouw, Laurens-Jan Brinkhorst, in de Holland Anuga Express, die hem en het meereizende gezelschap van pers, politiek en bedrijfsleven naar de stad Keulen vervoert. Bijna driehonderd stands van bedrijven heeft Nederland, na Italië de grootste vertegenwoordiging op Anuga. "Alleen met kwaliteitsproducten kunnen we de Duitse markt heroveren", stelt de minister.

Het marktaandeel van Nederland in Duitsland schommelt de laatste jaren rond de 22 procent en vertoont volgens informatie van het ministerie van Landbouw "een licht dalende trend". Ook het aandeel van een andere grote exporteur naar Duitsland, Frankrijk, daalt licht (12 procent). Het aandeel van Spanje dat tien jaar geleden nog amper bestond in Duitsland, zit in de lift en staat nu op vijf procent. Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. Vorig jaar werd voor ƒ24,7 miljard aan agrarische producten naar Duitsland uitgevoerd. De afzet vertoont echter de laatste jaren geen reële groei meer.

In Duitsland is er de laatste jaren erg veel aandacht geweest voor de manier waarop agrarische producten worden geproduceerd. Dieren, welzijn en milieu spelen een belangrijke rol. Hoewel de Nederlandse agrarische sector daar ook in is meegegaan, is het bij de Duitse consument nog niet doorgedrongen. Daardoor zijn onze oosterburen het Nederlandse product minder gaan waarderen en minder gaan kopen.

Het vier jaar durende project 'Nachbarland Niederlande' probeert met een budget van zo'n ƒ7 miljoen per jaar het tij te keren op de Duitse markt. "We proberen middels de media en promotie een dialoog aan te gaan met de Duitse consument", zegt L. Boekestein van het bureau Nachbarland Niederlande. "Duitsers zijn vaak nogal nationalistisch; denken dat hun eigen producten de beste zijn. Die trend zie je meer. Bij de Britten is 'Buy British' het devies."

Pape: "Spanje heeft Nederland op de Duitse markt al ingehaald met groenten als komkommers, paprika's en tomaten en ook fruit. Tien jaar geleden bestonden ze amper op deze markt, maar dank zij hun EU-lidmaatschap, verbeterde techniek en een goede afzetorganisatie zijn zij een bedreiging voor ons in Duitsland. En ze hebben een lage kostprijs." Toch is de Spaanse productiewijze zeker niet schoner dan in Nederland, "maar dat weten ze hier niet," vervolgt de diplomaat.

Melkgigant Campina Melkunie is minder afhankelijk van het imago van Nederlandse producten op de Duitse markt. De coöperatie beschouwt Nederland, België en Duitsland als thuismarkten. In Duitsland is de melkreus inmiddels deelnemer in de Duitse bedrijven Tuffi Campina en Campina AG. Voor de totale jaaromzet van ƒ7,7 miljard (toekomstige Duitse partner Emzett niet meegerekend) wordt zo'n 28 procent in Duitsland gerealiseerd.

"Ons doel in Duitsland is om middels samenwerkingsverbanden te komen tot het opbouwen van een marktpositie", zegt Campina-topman B. Bijvoet op de Anuga. "Dat is belangrijk omdat we verwachten dat de Duitse markt, met zo'n 200 zuivelondernemingen, zich zal gaan concentreren. En daarin willen we een rol spelen." Naast Tuffi en Campina AG versterkt Campina Melkunie zich binnenkort met het Duitse Emzett, marktleider in vruchtenyoghurts. Door de samenwerking met het vooral in Oost-Duitsland sterk aanwezig Emzett zal de omzet in Duitsland stijgen van ƒ2,1 naar 3,6 miljard. "We streven naar een leidende positie in basisproducten als consumptiemelk, boter en kaas. Bovendien willen we ons aandeel bij de zogenoemde merkproducten vergroten", zegt Bijvoet. "En Emzett helpt ons daarbij."

Imago Nederlandse agrarische producten is verslechterd in Duitsland.

FOTO: GLENN WASSENBERGH






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.