Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


dinsdag
12 oktober 1999

 


[Postbank WinstVastKoopsom]
[BOL, voor al uw boeken]
[V & L informatica]
[Reaal]
[Tele2]

Steeds meer kantoren
semipermanent gebouwd

door Dick Hussaarts - OIRSCHOT, woensdag

Ruim twee jaar geleden besloot het familiebedrijf De Meeuw een omslag te maken. De leverancier van tijdelijke huisvesting ging zich meer richten op het bouwen van luxere kantoren voor een langere periode, maar wel met de bestaande eenheden. Vorig jaar schoot de omzet hierdoor met veertig procent omhoog naar ruim ƒ200 miljoen.

Dat was geen eendagsvlieg. "Natuurlijk gaat het dit jaar niet meer zo snel. Ik verwacht dat de omzet vijf tot tien procent hoger uit zal vallen. Maar duidelijk is wel dat het concept van ons aanslaat", zegt drs. M.A.M. Meeuwissen, algemeen directeur en kleinzoon van de oprichter van De Meeuw.

Volgens commercieel directeur ing. L. Meuldijk vindt er een omslag plaats in het denken. "Kantoren worden nog steeds min of meer voor de eeuwigheid gebouwd, dus van beton en steen. Maar uit onderzoek blijkt dat bedrijven steeds vaker verhuizen en ook dat gebouwen steeds sneller verouderen. Als je zo'n gebouw aan gaat passen moet je het vaak helemaal strippen en dan opnieuw aankleden. Dat vergt niet alleen veel tijd en uiteraard geld, maar er komt ook een gigantische hoeveelheid sloopafval vrij."

Dat is de overheid een doorn in het oog, vandaar dat ook van die kant wordt gewezen op de voordelen van semi-permanente bouw. "Als een kantoor na verloop van tijd overbodig wordt, dan kun je het gewoon demonteren en weghalen. En ook na heel lange tijd is een groot deel van het materiaal nog altijd geschikt voor hergebruik. Misschien moet je wat deuren en kozijnen vervangen, maar het geraamte, dat van staal is, gaat ontzettend lang mee", vertelt Meuldijk.

De nieuwe filosofie van De Meeuw, ook uitgedragen met fraaie televisiespotjes, slaat dus aan. "ABN Amro zat twee jaar geleden te springen om ruimte in de buurt van het toenmalige hoofdkantoor aan de Foppingadreef in Amsterdam. Wij hebben toen in 26 weken een gebouw neergezet met 12 duizend vierkante meter. Vooral die snelheid spreekt klanten aan, en als je het gebouw ziet, wijkt het uiterlijk helemaal niet af van een traditioneel gebouwd kantoor", stellen Meeuwissen en Meuldijk niet zonder trots. Natuurlijk is het eigen hoofdkantoor ook volgens de 'tijdelijke methode' gebouwd.

Snelheid is een belangrijke troef. Meuldijk: "We produceren in een fabriek de onderdelen en units. Op de bouwplaats is het alleen nog maar een kwestie van een vloer leggen, de units plaatsen en koppelen. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je zelfs in de tijd dat je moet wachten op allerlei vergunningen, je toch al veel voorwerk kunt doen. Dat scheelt gewoon maanden."

"Natuurlijk hebben we ons hoofdgebouw niet voor een korte periode neergezet. Dat gaat net zo lang mee als een 'gewoon' kantoor. We kunnen hier laten zien wat er allemaal mogelijk is met onze bouwmethode. Maar we zitten niet stil, we zijn op een terrein achter het kantoor aan het experimenteren met nieuwe gevelbekledingsmethoden. Dat introduceert een nog grotere mogelijk voor een architect om onze units te gebruiken in zijn ontwerp. Daarbij kun je dan denken aan een ronde overkapping in plaats van het traditionele platte dak", stelt Meuldijk.

Door de recente expansie heeft De Meeuw veel geïnvesteerd in nieuwe productiehallen. In Zwolle is een werkplaats omgetoverd tot een productiehal van 2.500 m en op 15 oktober wordt het 70-jarig jubileum gevierd in combinatie met de in gebruik name van de nieuwe productie-capaciteit in Oirschot. "Al met al hebben we er zo'n 9.000 m bijgekregen, geheel uit eigen middelen gefinancierd", stelt Meeuwissen.

Een beursgang zit er voor dit bedrijf niet in. "Dat is op dit moment gewoon niet aan de orde. We genereren voldoende cash flow om de investeringen te kunnen betalen. En cashen, daar hebben we ook geen behoefte aan. Ik denk ook dat juist het familiekarakter van het bedrijf maakt dat we het zo goed doen. Waarom zou je dan buitenstaanders binnen halen?", vraagt Meeuwissen zich hardop af.

De Meeuw is buiten Nederland werkzaam in België en Duitsland. "Duitsland is voor ons net als voor veel anderen een moeilijke markt. We zijn nu negen jaar actief, maar het wil nog steeds niet erg vlotten." Toch denken Meeuwissen en Meuldijk dat er voldoende werk te vinden is. "We gaan ons voorlopig vooral richten op Nordrhein Westfalen."

DRS M.A.M. MEEUWISSEN (l) en ING. L. MEULDIJK
... blijven zoeken naar innovaties ...

FOTO: RUUD VAN DER LINDEN






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.