Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


dinsdag
12 oktober 1999

 


[Postbank WinstVastKoopsom]
[Reaal]
[V & L informatica]
[Tele2]
[BOL, voor al uw boeken]

Groeiende afvalberg door
gemakzuchtige consument

door Marjan van Beuningen - DEN HAAG, dinsdag

Met de economie groeit ook de afvalberg. De consument kan kiezen uit steeds meer producten, terwijl gemak en tijdsbesparing hoog op het verlanglijstje staan. Ondanks alle inspanningen van de Stichting Verpakking en Milieu (SVM) zijn de doelstellingen van het tweede convenant Verpakkingen nog niet in zicht.

"Er moet nog veel gebeuren", ziet N. Schrakamp, directeur SVM. In het convenant is afgesproken dat de afvalberg van verpakkingsmateriaal in 2001 maximaal 940 kiloton mag bedragen. "Daar zitten we nu nog redelijk wat boven", aldus Schrakamp.

Met name in het bedrijfsleven valt er nog een wereld te winnen. "In tegenstelling tot de huishoudens zijn er nog maar weinig bedrijven die het afval scheiden", aldus Schrakamp.

Gelukkig heeft de SVM het laatste jaar ook een aantal successen weten te behalen. Zo is folie rond transportverpakkingen inmiddels uit den boze; de dozen worden tegenwoordig aan elkaar gelijmd. En door soepblikken dunner te maken wordt er jaarlijks 132 ton blik bespaard. Lichtere potten pindakaas schelen jaarlijks 35.200 kilo aan glas.

In Nederland komt ieder jaar weer een gigantische stroom aan verpakkingsmateriaal vrij. Om daar iets aan te doen sloeg het bedrijfsleven begin jaren negentig de handen ineen in de Stichting Verpakking en Milieu. De Stichting sloot een convenant met de overheid, waarin werd afgesproken om eind 2001 65% van de verpakkingsberg te recyclen en 10% te winnen door preventie.

De SVM loopt in haar ambities echter op tegen de individualisering van de maatschappij. Het aanbod in de supermarkten wordt in toenemende mate gedomineerd door verpakkingsmateriaal verslindende kant-en-klare maaltijden en een keur aan varianten op één product, veelal in één-persoons hoeveelheden verpakt. "Het is een ontwikkeling waar je helaas niets aan doet", aldus Schrakamp.

Ondanks deze tendens is J. van den Broek, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), tevreden over de milieu-inspanningen van zijn branche. "Supermarkten worden steeds groener", constateert de CBL-voorzitter. De winkelketens houden zich in toenemende mate bezig met energie- en kostenbesparing. "Want we blijven ten slotte kruideniers."

Zo tekende het CBL gisteren voor het eerst een meerjarenafspraak met het ministerie van Economische Zaken. De doelstelling is dat er in 2010 voor 32% zuiniger met energie moet worden omgegaan. Van het totale gebruik moet dan ook 5% duurzaam zijn opgewekt.

Het gros van de besparing moet uit energie zuiniger koel- en vrieskisten komen. Door de razendsnel stijgende vraag naar de koelvers- en diepvriesprodukten, nemen deze energieverslinders steeds meer ruimte in beslag. Over drie jaar zal maar liefst 70% van de omzet van supermarkten uit versverkopen bestaan, voorspelt Van den Broek.

De supermarkten zagen hierdoor de energierekeningen de laatste jaren aanzienlijk stijgen. Nu betaalt een gemiddelde supermarkt jaarlijks ƒ35 duizend, zeven jaar geleden was dat nog ƒ29 duizend. In totaal geeft de branche jaarlijks ƒ200 miljoen uit aan stroom.

Volgens Van den Broek scheidt nu ruim 70% van de CBL-leden het verpakkingsmateriaal. Van den Broek: "de afgelopen jaren is er veel gebeurd. Vroeger werd er veel 'lucht' verkocht. Grote verpakkingen met relatief weinig inhoud, zodat het er royaler uitzag. Veel schoonmaakmiddelen zijn inmiddels geconcentreerd en in navulpakken verkrijgbaar. Overbodige verpakkingen, zoals doosjes rond de tandpasta, zijn verdwenen."

... aanbod steeds diverser ...

FOTO: DIJKSTRA






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.