Groeiende afvalberg door
gemakzuchtige consument
door Marjan van Beuningen - DEN HAAG, dinsdag
Met de economie groeit ook de afvalberg. De consument
kan kiezen uit steeds meer producten, terwijl gemak en tijdsbesparing
hoog op het verlanglijstje staan. Ondanks alle inspanningen van de
Stichting Verpakking en Milieu (SVM) zijn de doelstellingen van het
tweede convenant Verpakkingen nog niet in zicht.
"Er moet nog veel gebeuren", ziet N.
Schrakamp, directeur SVM. In het convenant is afgesproken dat de
afvalberg van verpakkingsmateriaal in 2001 maximaal 940 kiloton mag
bedragen. "Daar zitten we nu nog redelijk wat boven", aldus
Schrakamp.
Met name in het bedrijfsleven valt er nog een wereld te
winnen. "In tegenstelling tot de huishoudens zijn er nog maar
weinig bedrijven die het afval scheiden", aldus Schrakamp.
Gelukkig heeft de SVM het laatste jaar ook een aantal
successen weten te behalen. Zo is folie rond transportverpakkingen
inmiddels uit den boze; de dozen worden tegenwoordig aan elkaar
gelijmd. En door soepblikken dunner te maken wordt er jaarlijks 132 ton
blik bespaard. Lichtere potten pindakaas schelen jaarlijks 35.200 kilo
aan glas.
In Nederland komt ieder jaar weer een gigantische stroom
aan verpakkingsmateriaal vrij. Om daar iets aan te doen sloeg het
bedrijfsleven begin jaren negentig de handen ineen in de Stichting
Verpakking en Milieu. De Stichting sloot een convenant met de overheid,
waarin werd afgesproken om eind 2001 65% van de verpakkingsberg te
recyclen en 10% te winnen door preventie.
De SVM loopt in haar ambities echter op tegen de
individualisering van de maatschappij. Het aanbod in de supermarkten
wordt in toenemende mate gedomineerd door verpakkingsmateriaal
verslindende kant-en-klare maaltijden en een keur aan varianten op
één product, veelal in één-persoons
hoeveelheden verpakt. "Het is een ontwikkeling waar je helaas
niets aan doet", aldus Schrakamp.
Ondanks deze tendens is J. van den Broek, voorzitter van
het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), tevreden over de
milieu-inspanningen van zijn branche. "Supermarkten worden steeds
groener", constateert de CBL-voorzitter. De winkelketens houden
zich in toenemende mate bezig met energie- en kostenbesparing.
"Want we blijven ten slotte kruideniers."
Zo tekende het CBL gisteren voor het eerst een
meerjarenafspraak met het ministerie van Economische Zaken. De
doelstelling is dat er in 2010 voor 32% zuiniger met energie moet
worden omgegaan. Van het totale gebruik moet dan ook 5% duurzaam zijn
opgewekt.
Het gros van de besparing moet uit energie zuiniger
koel- en vrieskisten komen. Door de razendsnel stijgende vraag naar de
koelvers- en diepvriesprodukten, nemen deze energieverslinders steeds
meer ruimte in beslag. Over drie jaar zal maar liefst 70% van de omzet
van supermarkten uit versverkopen bestaan, voorspelt Van den Broek.
De supermarkten zagen hierdoor de energierekeningen de
laatste jaren aanzienlijk stijgen. Nu betaalt een gemiddelde supermarkt
jaarlijks 35 duizend, zeven jaar geleden was dat nog 29
duizend. In totaal geeft de branche jaarlijks 200 miljoen uit aan
stroom.
Volgens Van den Broek scheidt nu ruim 70% van de
CBL-leden het verpakkingsmateriaal. Van den Broek: "de afgelopen
jaren is er veel gebeurd. Vroeger werd er veel 'lucht' verkocht. Grote
verpakkingen met relatief weinig inhoud, zodat het er royaler uitzag.
Veel schoonmaakmiddelen zijn inmiddels geconcentreerd en in navulpakken
verkrijgbaar. Overbodige verpakkingen, zoals doosjes rond de tandpasta,
zijn verdwenen."
... aanbod steeds diverser ...
FOTO: DIJKSTRA
|