Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


maandag
11 oktober 1999

 


[Postbank WinstVastKoopsom]
[Tele2]
[BOL, voor al uw boeken]
[Reaal]
[V & L informatica]

Hewlett-Packard wil veel
agressiever de markt op

door Monique Harmsen - PARIJS, maandag

Ruim 25 jaar lang was ze van veraf een bewonderaarster van Hewlett-Packard en gedurende haar carrière bij het telecombedrijf AT&T was de onderneming voor haar een maatstaf, toch ziet Carleton (Carly) Fiorina (44), sinds 19 juli de nieuwe bestuursvoorzitter van HP, ook haarscherp wat er mis is met een van de grondleggers van de moderne it-industrie. HP is te log en misschien ook wel een beetje te zelfgenoegzaam geworden. De interne bureaucratie is een zware ballast die innovaties in de weg staat. Verder is het bedrijf te bescheiden over het eigen kunnen. HP draagt haar strategie en activiteiten niet goed uit naar buiten.

Fiorina, die eerder al de afsplitsing van Lucent van AT&T begeleidde, heeft zichzelf 90 dagen gegeven om het veranderingsproces dat HP klaar moet maken voor de 21e eeuw op de rails te zetten. Voor 1 november moet duidelijk zijn hoe "the grand old man van de it-industrie" de volgende eeuw ingaat. Ze heeft er zin in. Enthousiast vertelt ze over de reacties en de bereidheid tot veranderen van de HP-medewerkers en over de kansen die het bedrijf heeft. Er moeten dan wel wat knoppen worden omgezet. Aan ideeën ontbreekt het HP volgens Fiorina niet, wel aan het omzetten hiervan in producten en de marketing van die producten.

De nieuwe topvrouw verwoordt het zo: "HP heeft enorm veel potentieel maar presteert hier niet naar. In de snelle wereld van het internet moet HP een veel agressievere en grotere rol in de markt gaan spelen met als uiteindelijk doel de marktleider te worden." Dit vergt in haar visie ook een mentale omslag bij de 123.500 HP-medewerkers wereldwijd. "We moeten niet tevreden zijn als we goed werk leveren en doen wat de klant vraagt, maar we moeten de beste willen zijn."

Bang voor een schoktherapie met massa-ontslagen zoals bij een aantal concurrenten, hoeven de werknemers van HP niet te zijn. Fiorina is meer voorstander van een geleidelijk proces. "We moeten weer terug naar onze wortels. Het goede van HP, de innovatieve kracht, klantgerichtheid, prestatiegerichtheid en de bedrijfsethiek moeten behouden blijven. Dat is de ziel van het bedrijf. We moeten echter goed in de organisatie kijken en ons ontdoen van alle dingen die in de weg staan. We hebben bijvoorbeeld 750 websites voor werknemerstrainingen. Dat is veel te veel."

Ook de beloningsstructuur zal aan een scherp oog worden onderworpen. Fiorina, die zelfs het grootste deel van haar salaris in opties krijgt uitbetaald, wil dit systeem ook voor de werknemers invoeren. Op deze manier moeten werknemers geprikkeld worden tot meer initiatieven.

In de strategische keus van Fiorina ligt de nadruk op het internet. HP is nooit een leider op dit gebied geweest. Daar waar IBM een grote marketingcampagne rond e-business startte en andere concurrenten het ene initiatief na het andere aankondigen, hulde HP zich in stilzwijgen. Fiorina slaat echter terug met een nieuwe strategie, namelijk de e-services. "E-commerce is alweer uit", stelt ze zonder blikken of blozen. "Iedereen praat nu over e-services en dat is iets waar HP een half jaar geleden mee begonnen is en dat nu wordt overgenomen door de concurrentie. E-services, dienstverlening rond het internet, is hoofdstuk 2 van het internet. Het lijkt net of HP het internet net ontdekt, maar we zijn gewoon niet assertief genoeg geweest in hoofdstuk 1. Jaren geleden was HP al een pionier in standaarden voor het internet en beveiligingssoftware voor e-commerce maar we hebben dit niet goed doorgezet."

HP heeft volgens Carly Fiorina een goede uitgangspositie om een leidinggevende rol in deze markt te veroveren. "We kunnen applicaties en een goede infrastructuur leveren. Bovendien leveren we ook diensten. We hebben consultants die de klanten kunnen helpen. In tegenstelling tot e-business richten wij ons niet alleen op bedrijven maar ook op de consumenten."

Aan de basis van de internetstrategie staan de bestaande activiteiten zoals de digitale beeldverwerking, opslagmedia, printers en de grotere bedrijfscomputersystemen. Fiorina heeft er grote plannen mee; het streven is om in al deze gebieden een leider te worden. "HP heeft een sterke computer en beeldtechnologie, bovendien zijn we wereldwijd aanwezig. Deze combinatie moeten we beter benutten."

Deze week is HP ook vertegenwoordigd op de grote telecomconferentie in Genève. Daar presenteert het bedrijf zich als een internetbedrijf. In december start een volgens Fiorina zeer grootscheepse en agressieve reclamecampagne.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.