SNT wil met beursgang
uitbreiden in Europa
door MARTIJN KOOLHOVEN - ZOETERMEER, zaterdag
SNT, de internationaal opererende callcenter onderneming die haar hoofdvestiging in Zoetermeer heeft,
gaat binnenkort naar de Amsterdamse beurs. De minimaal 50 miljoen
die SNT met de emissie wil ophalen moet de Europese expansie-plannen
mogelijk maken.
De participatiemaatschappijen Fortis en Achmea gebruiken
de beursgang om hun huidige aandelenpakketten van elk 24,9% grotendeels
te verzilveren. Dit terwijl grootaandeelhouder KPN Telecom de
introductie in Amsterdam aangrijpt om haar aandeel van 41,8% op te
schroeven naar een meerderheidsbelang in SNT van 51%.
KPN Telecom wil vanaf 2000 de resultaten van SNT gaan
mee-consolideren in de eigen cijfers. KPN ziet het meerderheidsbelang
in callcenter SNT als een 'strategisch speerpunt' in de markt van de
telefonische dienstverlening.
Televisie-kijkers kennen SNT onder meer van de
telefonische afhandeling van tv-acties voor onder meer Midden-Amerika
(geteisterd door de orkaan Mitch), Kosovo en Turkije. SNT werkt verder
voor veel grote verzekeraars, diverse internationale A-merken in
consumentengoederen, voor banken, IT- en telecombedrijven en de
overheid. SNT handelt dit jaar 25 miljoen telefoontjes af en heeft
sinds kort ook een e-mail 'afhandelingscentrum'.
Momenteel beschikt de onderneming over vestigingen in
Zoetermeer, Groningen, Enschede, Ede, Utrecht, Capelle a/d IJssel en
Antwerpen. President directeur Tobias Walraven van SNT verwacht dat de
onderneming in 2002 een omzet van 500 miljoen heeft behaald en
vertegenwoordigd zal zijn in Engelstalige, Duitse, Franse en Spaanse
taalgebieden. Dit jaar verwacht Walraven een omzet van 150 tot
160 miljoen te halen.
Walraven noemt de beursgang een logische stap in de
sneltreinvaart waarmee SNT zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
Walraven verklaart de explosieve groei onder meer als volgt: "De
consument vraagt om steeds meer aandacht. De zeer snelle toename van
het aantal mobiele telefoons maakt bijvoorbeeld dat mensen er steeds
meer aan gewend raken om zaken te regelen op het moment dat zij dat
wensen. Plaats en tijd gaan minder en minder een rol spelen.
Consumenten komen niet meer naar de winkel voor informatie; ze
bellen."
"Een andere zichtbare en voor SNT duidelijk
merkbare ontwikkeling is de eveneens stormachtige toename van het
aantal internet-aansluitingen in Europa, met name in Nederland. De
gevolgen zijn niet moeilijk te voorspellen: de moderne mondige en op
informatie beluste consument grijpt de laagdrempelige
e-mailmogelijkheid aan om service te eisen. Een niet te voorspellen
hoeveelheid vragen en verzoeken per e-mail zal bedrijven de komende
jaren overspoelen. De consument vraagt om aandacht, maar íemand
moet die aandacht kunnen geven".
|