De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] ReiswereldDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


zaterdag
21 augustus 1999

 


[ABN AMRO]
[Postbank Aandelenfonds]
[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]

Euro ook op bon
in de supermarkt

door Mirjam Brinks - AMSTERDAM, zaterdag

Supermarkten en detailhandelszaken starten vanaf volgende maand met het dubbel prijzen van een aantal artikelen om de Nederlandse consument te laten wennen aan de euro als nieuw betaalmiddel.

De Raad Nederlandse Detailhandel (NDH) verwacht samen met de Consumentenbond en de Winkelraad van MKB Nederland eind september het convenant, dat gaat over de introductie van de euro, te ondertekenen.

Alle detailhandelszaken in ons land starten vanaf dat moment met het geven van 'eurogewenningsinformatie'. Dit betekent dat consumenten straks onder andere op de kassabon het betaalde bedrag in guldens en in euro's zien staan. Ook zal in reclamefolders dan de prijs in euro's worden weergegeven.

Tevens wordt in de supermarkten een aantal artikelen dubbel geprijsd om de klant te laten wennen aan de nieuwe prijs. "Ik kan me voorstellen dat in eerste instantie alleen de speciale aanbiedingen en misschien een aantal standaard producten, die veel worden verkocht, worden voorzien van een prijs in zowel guldens als euro's", zegt L. Molenkamp, secretaris van de Raad NDH.

Het is dus niet zo dat vanaf volgende maand iedere detaillist verplicht is de artikelen in de schappen van twee prijzen te voorzien. Nederland loopt wat betreft het geven van 'eurogewenningsinformatie' zeker niet voorop. In landen als Duitsland en Frankrijk is het al standaard dat alle artikelen dubbel zijn geprijsd.

De Nederlandse detailhandel heeft hier erg lang tegen aangehikt. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL)is het onverstandig om de consument nu al alle informatie over het nieuwe betaalmiddel te geven.

"Dit traject duurt enkele jaren, de informatie naar de klant toe moet langzaam worden opgebouwd om verwarring te voorkomen", zegt R. Roorda, adjunct-directeur van het CBL.

Vooral supermarkten moeten hier volgens hem uiterst voorzichtig mee omgaan. Roorda: Mensen komen meerdere keren per week in de supermarkt en zien hier tienduizenden artikelen. Gaandeweg moet de consument wennen aan de nieuwe prijs. Ik verwacht dan ook niet dat binnen afzienbare tijd alle artikelen van twee prijzen zijn voorzien."

Volgens branche-organisatie van de supermarkten is de psychologie van de productprijzen nog een punt van aandacht. "Veel artikelen zijn nu psychologisch geprijsd, denk maar eens aan de producten die bijvoorbeeld ƒ1,99 kosten. Hoe dat straks met de euro gaat, moet in de besprekingen nog aan de orde komen", aldus Roorda.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.