Euro ook op bon
in de supermarkt
door Mirjam Brinks - AMSTERDAM, zaterdag
Supermarkten en detailhandelszaken starten vanaf
volgende maand met het dubbel prijzen van een aantal artikelen om de
Nederlandse consument te laten wennen aan de euro als nieuw
betaalmiddel.
De Raad Nederlandse Detailhandel (NDH) verwacht samen
met de Consumentenbond en de Winkelraad van MKB Nederland eind
september het convenant, dat gaat over de introductie van de euro, te
ondertekenen.
Alle detailhandelszaken in ons land starten vanaf dat
moment met het geven van 'eurogewenningsinformatie'. Dit betekent dat
consumenten straks onder andere op de kassabon het betaalde bedrag in
guldens en in euro's zien staan. Ook zal in reclamefolders dan de prijs
in euro's worden weergegeven.
Tevens wordt in de supermarkten een aantal artikelen
dubbel geprijsd om de klant te laten wennen aan de nieuwe prijs.
"Ik kan me voorstellen dat in eerste instantie alleen de speciale
aanbiedingen en misschien een aantal standaard producten, die veel
worden verkocht, worden voorzien van een prijs in zowel guldens als
euro's", zegt L. Molenkamp, secretaris van de Raad NDH.
Het is dus niet zo dat vanaf volgende maand iedere
detaillist verplicht is de artikelen in de schappen van twee prijzen te
voorzien. Nederland loopt wat betreft het geven van
'eurogewenningsinformatie' zeker niet voorop. In landen als Duitsland
en Frankrijk is het al standaard dat alle artikelen dubbel zijn
geprijsd.
De Nederlandse detailhandel heeft hier erg lang tegen
aangehikt. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL)is het
onverstandig om de consument nu al alle informatie over het nieuwe
betaalmiddel te geven.
"Dit traject duurt enkele jaren, de informatie naar
de klant toe moet langzaam worden opgebouwd om verwarring te
voorkomen", zegt R. Roorda, adjunct-directeur van het CBL.
Vooral supermarkten moeten hier volgens hem uiterst
voorzichtig mee omgaan. Roorda: Mensen komen meerdere keren per week in
de supermarkt en zien hier tienduizenden artikelen. Gaandeweg moet de
consument wennen aan de nieuwe prijs. Ik verwacht dan ook niet dat
binnen afzienbare tijd alle artikelen van twee prijzen zijn
voorzien."
Volgens branche-organisatie van de supermarkten is de
psychologie van de productprijzen nog een punt van aandacht. "Veel
artikelen zijn nu psychologisch geprijsd, denk maar eens aan de
producten die bijvoorbeeld 1,99 kosten. Hoe dat straks met de
euro gaat, moet in de besprekingen nog aan de orde komen", aldus
Roorda.
|