Weegschalen in weg gaan
overbeladen trucks opsporen
door Jeroen Hendriks - DEN HAAG, zaterdag
Verkeersminister Netelenbos opent de jacht op
overbeladen vrachtwagens. De schade die deze trucks veroorzaken loopt
in de tientallen miljoenen guldens.
Bovendien is er volgens de minister sprake van
concurrentievervalsing door overbeladen vrachtwagens ten opzichte van
bedrijven die zich wel aan de regels houden.
De minister schrijft dit in de nog vertrouwelijke
toelichting op haar nieuwe begroting die op Prinsjesdag wordt
gepresenteerd.
Door het hele land worden elektronische weegsystemen
aangebracht in het wegdek van het autosnelwegennet. Daarmee kunnen
rijdende vrachtwagens, via aslast-metingen, gecontroleerd worden op
overbelading.
Aan de weegsystemen wordt een videosysteem gekoppeld
waarmee de kentekens van de trucks worden vastgelegd. Vervolgens wordt
een politiewagen ingeschakeld om de overtreder staande te houden. Het
ministerie werkt aan een systeem waarbij chauffeurs de boete in de
toekomst vanzelf in de brievenbus krijgen.
Uit een experiment met dit systeem op de A15 en A16 is
gebleken dat ongeveer 10 tot 15 procent van de passerende vrachtwagens
te zwaar beladen is. Het elektronische weegsysteem bleek zo goed te
functioneren dat Netelenbos het op grote schaal wil inzetten. De
minister wil daar nog dit jaar mee beginnen.
Netelenbos waarschuwt vrachtwagenchauffeurs verder dat
zij zoekt naar naar nieuwe juridische en technische mogelijkheden om
overbelading hard te bestraffen en de pakkans te vergroten. Daarnaast
zal de verkeerspolitie ook extra aandacht besteden aan overbeladen
trucks.
Op het ministerie is nog niet bekend of de straffen
op het rijden met te zware vrachtwagens verhoogd worden. In Belgisch
Vlaanderen, waar de boetes voor overbelading al fors hoger liggen dan
in Nederland, werd eerder dit jaar een speciale spoorvormingboete
ingevoerd. Deze inkomsten worden gebruikt voor het herstellen van het
beschadigde wegdek.
|