De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] ReiswereldDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
21 augustus 1999

 


[Quicklink]
[Primafoon]
[Dell]
[CMG]
[Postbank]
[Postbank Aandelenfonds]
[BOL, voor al uw boeken]

Weegschalen in weg gaan
overbeladen trucks opsporen

door Jeroen Hendriks - DEN HAAG, zaterdag

Verkeersminister Netelenbos opent de jacht op overbeladen vrachtwagens. De schade die deze trucks veroorzaken loopt in de tientallen miljoenen guldens.

Bovendien is er volgens de minister sprake van concurrentievervalsing door overbeladen vrachtwagens ten opzichte van bedrijven die zich wel aan de regels houden.

De minister schrijft dit in de nog vertrouwelijke toelichting op haar nieuwe begroting die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd.

Door het hele land worden elektronische weegsystemen aangebracht in het wegdek van het autosnelwegennet. Daarmee kunnen rijdende vrachtwagens, via aslast-metingen, gecontroleerd worden op overbelading.

Aan de weegsystemen wordt een videosysteem gekoppeld waarmee de kentekens van de trucks worden vastgelegd. Vervolgens wordt een politiewagen ingeschakeld om de overtreder staande te houden. Het ministerie werkt aan een systeem waarbij chauffeurs de boete in de toekomst vanzelf in de brievenbus krijgen.

Uit een experiment met dit systeem op de A15 en A16 is gebleken dat ongeveer 10 tot 15 procent van de passerende vrachtwagens te zwaar beladen is. Het elektronische weegsysteem bleek zo goed te functioneren dat Netelenbos het op grote schaal wil inzetten. De minister wil daar nog dit jaar mee beginnen.

Netelenbos waarschuwt vrachtwagenchauffeurs verder dat zij zoekt naar naar nieuwe juridische en technische mogelijkheden om overbelading hard te bestraffen en de pakkans te vergroten. Daarnaast zal de verkeerspolitie ook extra aandacht besteden aan overbeladen trucks.

Op het ministerie is nog niet bekend of de straffen op het rijden met te zware vrachtwagens verhoogd worden. In Belgisch Vlaanderen, waar de boetes voor overbelading al fors hoger liggen dan in Nederland, werd eerder dit jaar een speciale spoorvormingboete ingevoerd. Deze inkomsten worden gebruikt voor het herstellen van het beschadigde wegdek.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.