De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


donderdag
29 juli 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[ABN AMRO]
[Autosite]

Mogelijk onderzoek naar
handel met voorkennis KLM

door Maurice van Uden - AMSTERDAM, donderdag

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft de beursregels "in ernstige mate" geschonden door gegevens over de tegenvallende winstontwikkeling niet te publiceren, maar wel te melden in een geheim memo aan medewerkers. Dit stelt Peter Paul de Vries, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). Het gewraakte memo dateert al van 12 juli jongstleden, maar lekte pas gisteren uit. De beurspolitie sluit niet uit dat een onderzoek wordt gestart naar handel met voorkennis door medewerkers van de KLM.

De beurs zal de KLM schriftelijk om tekst en uitleg vragen. Het concern stuurde meer dan tweeënhalve week geleden een interne notitie rond waarin het KLM-personeel werd gewaarschuwd voor "aanzienlijk achterblijvende inkomsten". Tot op heden heeft KLM publiekelijk geweigerd een prognose te geven van de winst. Bij de toelichting op de jaarcijfers heeft president-directeur Leo van Wijk wel duidelijk aangegeven niet met een winstwaarschuwing te komen.

De VEB is laaiend over het gedrag van KLM. De Vries: "Dat het hier om koersgevoelige informatie gaat is buiten enige twijfel. Ik vind het zeer kwalijk dat die gegevens niet aan de markt zijn gecommuniceerd, maar wel aan de eigen medewerkers." De Vries duidt op de recente koersontwikkeling van het aandeel. "Dat aandeel is de afgelopen twee weken achtergebleven bij de AEX. Dat zou erop kunnen duiden dat medewerkers hebben gehandeld met de voorkennis uit het memo."

Desgevraagd meldt de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) dat inmiddels contact is opgenomen met het beursbestuur over deze kwestie. "Wij wachten nu op tegenbericht. Als de AEX via het Stockwatch-systeem opmerkelijke prijsvorming of omzetten signaleert, kunnen we gaan uitzoeken wie daar achter zitten." Wanneer blijkt dat er KLM-medewerkers hebben gehandeld in de periode vanaf 12 juli, volgt mogelijk een onderzoek door de STE waarop aangifte bij justitie kan volgen. Toezichtmedewerkers van de AEX melden dat deze zaak inmiddels de aandacht heeft getrokken. De Vries van de VEB: "Het is voldoende als medewerkers zouden hebben gehandeld. Ze hoeven daarvan geen voordeel te hebben genoten volgens de nieuwe Wet toezicht effectenverkeer".

De Vries zal KLM ook vragen om tekst en uitleg, "eerst schriftelijk en vervolgens op de aandeelhoudersvergadering van komende dinsdag". Daar zal KLM ook geconfronteerd worden met prangende vragen van beleggers, getuige het relatief grote aantal telefoontjes dat deze krant ontving na het uitlekken van de koersgevoelige informatie. "Ik heb vorig jaar na positieve uitspraken van KLM-topman Leo van Wijk een fors aantal stukken gekocht. Sindsdien heb ik niets meer vernomen van het bedrijf om nu ineens te worden geconfronteerd met deze tegenvallende ontwikkelingen", aldus een geïrriteerde en verontruste belegger.

Dat de uitgelekte informatie koersgevoelig is, blijkt wel uit de bewegingen van het KLM-aandeel. Gisteren kelderde het aandeel met EUR 0,30 naar EUR 24,10, een val van 1,23 procent. Eerder op de dag had het stuk zelfs op 23 euro gestaan, een verlies van EUR1,40 of bijna 6 procent. Verder valt uit koersgrafieken op te maken dat de omzet in KLM-aandelen sinds half juli vrijwel steeds boven de gemiddelde omzet lag. Ook wordt uit een vergelijking duidelijk dat de koers van KLM de afgelopen weken achter is gebleven bij die van de AEX-index, het gemiddelde van de grootste fondsen die genoteerd staan aan het Damrak. KLM maakt (nog) deel uit van die index.

De uitspraken in het geheime memo liegen er dan ook niet om. Vooral op het Noord-Atlantische netwerk is er sprake van overcapaciteit op zowel de passagiers- als de vrachtmarkt. De gemiddelde opbrengst per vlucht is daardoor onder druk komen te staan. Verder verwacht de belangenvereniging IATA een algehele winstdaling voor de luchtvaartbranche. Conclusie van de KLM: "De inkomsten blijven onverwacht achter bij de begroting". Aan nieuwe maatregelen valt niet te ontkomen, aldus het memo. Als gevolg van de tegenvallers worden alle lopende en nieuwe automatiseringstrajecten uitgesteld tot een niet nader genoemde datum. Kostenverlaging en een hogere winstgevendheid moeten vooral komen uit de samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Alitalia.

De KLM heeft de echtheid van het via internet uitgelekte bedrijfsmemo bevestigd, maar wil verder niet ingaan op de verdenkingen in het kader van de mogelijke handel met voorkennis. Een woordvoerder: "Mij is van een onderzoek niets bekend. Wel heeft de beurs inmiddels inzage gevraagd in het betreffende document." Voor officiële informatie over de resultaten in het lopende boekjaar moeten aandeelhouders geduld hebben tot de aanstaande jaarvergadering, zo meldt hij.

Uit bronnen binnen de KLM is vernomen dat de verspreider van het memo, hoofd cabinepersoneel Lucas Asjes, ver buiten zijn boekje is gegaan. Het memo was slechts gericht aan en bedoeld voor alle afdelingshoofden ter voorbereiding op de jaarvergadering, aldus een insider. Die afdelingshoofden vallen bij de KLM onder de modelcode die onder meer voorschriften geeft voor de handel in eigen aandelen. Door het memo door te sturen heeft Asjes ook medewerkers die niet onder die code vallen bekend gemaakt met de geheime informatie.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.