Mogelijk onderzoek naar
handel met voorkennis KLM
door Maurice van Uden - AMSTERDAM, donderdag
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft de beursregels
"in ernstige mate" geschonden door gegevens over de
tegenvallende winstontwikkeling niet te publiceren, maar wel te melden
in een geheim memo aan medewerkers. Dit stelt Peter Paul de Vries,
directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). Het gewraakte
memo dateert al van 12 juli jongstleden, maar lekte pas gisteren uit.
De beurspolitie sluit niet uit dat een onderzoek wordt gestart naar
handel met voorkennis door medewerkers van de KLM.
De beurs zal de KLM schriftelijk om tekst en uitleg
vragen. Het concern stuurde meer dan tweeënhalve week geleden een
interne notitie rond waarin het KLM-personeel werd gewaarschuwd voor
"aanzienlijk achterblijvende inkomsten". Tot op heden heeft
KLM publiekelijk geweigerd een prognose te geven van de winst. Bij de
toelichting op de jaarcijfers heeft president-directeur Leo van Wijk
wel duidelijk aangegeven niet met een winstwaarschuwing te komen.
De VEB is laaiend over het gedrag van KLM. De Vries:
"Dat het hier om koersgevoelige informatie gaat is buiten enige
twijfel. Ik vind het zeer kwalijk dat die gegevens niet aan de markt
zijn gecommuniceerd, maar wel aan de eigen medewerkers." De Vries
duidt op de recente koersontwikkeling van het aandeel. "Dat
aandeel is de afgelopen twee weken achtergebleven bij de AEX. Dat zou
erop kunnen duiden dat medewerkers hebben gehandeld met de voorkennis
uit het memo."
Desgevraagd meldt de Stichting Toezicht Effectenverkeer
(STE) dat inmiddels contact is opgenomen met het beursbestuur over deze
kwestie. "Wij wachten nu op tegenbericht. Als de AEX via het
Stockwatch-systeem opmerkelijke prijsvorming of omzetten signaleert,
kunnen we gaan uitzoeken wie daar achter zitten." Wanneer blijkt
dat er KLM-medewerkers hebben gehandeld in de periode vanaf 12 juli,
volgt mogelijk een onderzoek door de STE waarop aangifte bij justitie
kan volgen. Toezichtmedewerkers van de AEX melden dat deze zaak
inmiddels de aandacht heeft getrokken. De Vries van de VEB: "Het
is voldoende als medewerkers zouden hebben gehandeld. Ze hoeven daarvan
geen voordeel te hebben genoten volgens de nieuwe Wet toezicht
effectenverkeer".
De Vries zal KLM ook vragen om tekst en uitleg,
"eerst schriftelijk en vervolgens op de aandeelhoudersvergadering
van komende dinsdag". Daar zal KLM ook geconfronteerd worden met
prangende vragen van beleggers, getuige het relatief grote aantal
telefoontjes dat deze krant ontving na het uitlekken van de
koersgevoelige informatie. "Ik heb vorig jaar na positieve
uitspraken van KLM-topman Leo van Wijk een fors aantal stukken gekocht.
Sindsdien heb ik niets meer vernomen van het bedrijf om nu ineens te
worden geconfronteerd met deze tegenvallende ontwikkelingen",
aldus een geïrriteerde en verontruste belegger.
Dat de uitgelekte informatie koersgevoelig is, blijkt
wel uit de bewegingen van het KLM-aandeel. Gisteren kelderde het
aandeel met EUR 0,30 naar EUR 24,10, een val van 1,23 procent. Eerder
op de dag had het stuk zelfs op 23 euro gestaan, een verlies van
EUR1,40 of bijna 6 procent. Verder valt uit koersgrafieken op te maken
dat de omzet in KLM-aandelen sinds half juli vrijwel steeds boven de
gemiddelde omzet lag. Ook wordt uit een vergelijking duidelijk dat de
koers van KLM de afgelopen weken achter is gebleven bij die van de
AEX-index, het gemiddelde van de grootste fondsen die genoteerd staan
aan het Damrak. KLM maakt (nog) deel uit van die index.
De uitspraken in het geheime memo liegen er dan ook niet
om. Vooral op het Noord-Atlantische netwerk is er sprake van
overcapaciteit op zowel de passagiers- als de vrachtmarkt. De
gemiddelde opbrengst per vlucht is daardoor onder druk komen te staan.
Verder verwacht de belangenvereniging IATA een algehele winstdaling
voor de luchtvaartbranche. Conclusie van de KLM: "De inkomsten
blijven onverwacht achter bij de begroting". Aan nieuwe
maatregelen valt niet te ontkomen, aldus het memo. Als gevolg van de
tegenvallers worden alle lopende en nieuwe automatiseringstrajecten
uitgesteld tot een niet nader genoemde datum. Kostenverlaging en een
hogere winstgevendheid moeten vooral komen uit de samenwerking met
andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Alitalia.
De KLM heeft de echtheid van het via internet uitgelekte
bedrijfsmemo bevestigd, maar wil verder niet ingaan op de verdenkingen
in het kader van de mogelijke handel met voorkennis. Een woordvoerder:
"Mij is van een onderzoek niets bekend. Wel heeft de beurs
inmiddels inzage gevraagd in het betreffende document." Voor
officiële informatie over de resultaten in het lopende boekjaar
moeten aandeelhouders geduld hebben tot de aanstaande jaarvergadering,
zo meldt hij.
Uit bronnen binnen de KLM is vernomen dat de
verspreider van het memo, hoofd cabinepersoneel Lucas Asjes, ver buiten
zijn boekje is gegaan. Het memo was slechts gericht aan en bedoeld voor
alle afdelingshoofden ter voorbereiding op de jaarvergadering, aldus
een insider. Die afdelingshoofden vallen bij de KLM onder de
modelcode die onder meer voorschriften geeft voor de handel in eigen
aandelen. Door het memo door te sturen heeft Asjes ook medewerkers die
niet onder die code vallen bekend gemaakt met de geheime informatie.
|