Overcapaciteit leidt
tot gratis bellen
DEN HAAG, vrijdag
Mobiele bellers met een vooruitbetaalde kaart
(pre-paid) van KPN maken dankbaar gebruik van de momenten waarop de
telecomgigant de telefoontikker uitzet. Met het tijdelijk omzetten van
de schakelaar hoopte KPN de pieken in de hoeveelheid telefoontjes beter
te kunnen verwerken. Nu blijven de lijnen overbelast.
De grootste problemen doen zich voor in de daluren als
de inmiddels ruim een miljoen eigenaren van een zaktelefoon met een
pre-paid kaart voor 0,25 per minuut kunnen bellen. Hoe vaak KPN
de telefoontikker uitzet, wil een woordvoerster van KPN niet zeggen.
Het telecombedrijf loopt hiermee flinke schade op.
Bij de bellers met een pre-paid kaart moet de computer
de gesprekskosten van het beltegoed afschrijven. Soms kan de vraag
echter niet worden verwerkt. Door uitschakeling van deze computer kan
het KPN-netwerk meer telefoontjes verwerken. Grijpen er dan toch nog
teveel klanten naar hun 'mobieltje', dan is het uit met de pret van het
gratis bellen. Men krijgt dan geen verbinding meer.
Ondanks de capaciteitsproblemen gaat KPN gewoon door met
reclame maken voor haar kaarttelefoons. "We moeten tenslotte
rekening houden met onze concurrenten", aldus de woordvoerster.
Het telecombedrijf wil niet zeggen wanneer de problemen
zijn opgelost. "We doen er alles aan ons netwerk zo snel mogelijk
uit te breiden, maar dat lukt niet in één keer."
Ruim een maand geleden verwachtte KPN dat het probleem binnen enkele
weken opgelost zou zijn.
|