De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


vrijdag
4 juni 1999

 


[Wanadoo]
[Jaarverslag Service]
[BOL, voor al uw boeken]
[ING MKB Milieu campagne]
[Autosite]
[Oce]
[ABN AMRO]
[Libertel]

Texaco wil niet fuseren
met aartsrivaal Chevron

Van onze correspondent - NEW YORK, vrijdag

De Amerikaanse oliereus Texaco wijst een fusie met rivaal Chevron van de hand. Botsende ego's van de topmannen en een veel te laag overnamebod van Chevron worden genoemd als de voornaamste struikelblokken voor de fusie.

Chevron wilde naar verluidt 37,5 miljard dollar op tafel leggen voor Texaco. Het bod van 70 dollar per aandeel zou door Texaco als volstrekt onacceptabel van de hand zijn gewezen. Analisten gingen ervan uit dat een bod van 80 dollar per aandeel (42 miljard dollar) redelijk zou zijn.

Texaco nam volgens betrokkenen evenmin genoegen met de eis van Chevron dat de leiding van de nieuwe combinatie in handen zou komen van een Chevron-bestuurder. Op Wall Street werd de afgelopen weken al hardop getwijfeld aan het totstandkomen van een deal omdat Chevron-topman Kenneth Derr (62) niet bereid zou zijn de macht te delen met zijn evenknie bij Texaco, Peter Bijur. De 57-jarige Bijur blijkt afgelopen zomer toenadering tot Chevron te hebben gezocht nadat de olieprijzen wereldwijd waren gekelderd.

Een ander onoverkomelijk probleem vormde de samenwerking van Texaco met de Amerikaanse dochter van Kon. Olie/Shell en Saudi Refining Inc., een onderdeel van het Saoedische Aramco. Chevron eiste dat Texaco het belang zou afstoten in deze vorig jaar gevormde gezamenlijke onderneming voor raffinage en marketing van olieproducten om te voorkomen dat de voorgenomen fusie zou worden geblokkeerd door de Amerikaanse kartel-autoriteiten. Texaco's alliantie met Shell en Aramco bezit met zo'n 25.000 benzinestations een marktaandeel van 15 procent.

Chevron zou hebben voorgesteld dat Texaco de stations aan de westkust van de VS verkoopt aan Shell. Dit stuitte echter op bezwaren van het in Harrison, ten noorden van New York, gevestigde Texaco, dat de aanwezigheid in het westen niet wilde opgeven. Chevron, dat opereert vanuit San Francisco, is sterk vertegenwoordigd aan de westkust. Het concern was bang dat de antitrust-autoriteiten bezwaar zouden maken tegen een mogelijk te groot marktaandeel van Chevron in de staat Californië de grootste benzinemarkt in de VS door toevoeging van de Texaco-activiteiten.

Banenverlies
Adam Sieminski, een olie-analist bij BT Alex Brown in Manhattan, zei gisteren dat het management van Texaco een aanzienlijk banenverlies vreesde als gevolg van een fusie met Chevron.

Texaco en Chevron staan op de ranglijst van Amerikaanse oliemaatschappijen op de derde en vierde plaats. Hun omzetten bedroegen vorig jaar respectievelijk 31,7 miljard dollar en 30,6 miljard dollar. Chevron heeft echter een veel hogere beurswaarde: circa 60 miljard dollar tegen ongeveer 35 miljard dollar voor Texaco.

Buiten de VS werken de concerns al tientallen jaren samen in de gezamenlijke onderneming Caltex. Het bedrijf, dat actief is in Azië, Afrika en het gebied rond de Stille Oceaan, heeft een jaaromzet van 17 miljard dollar. Zowel Texaco als Chevron is eerder genoemd als mogelijke fusiepartner voor Kon. Olie/Shell. Het Nederlands-Britse concern zegt echter steevast op eigen kracht verder te willen gaan.

Texaco-topman Bijur nam vorig jaar het initiatief tot de onderhandelingen met Chevron, te midden van een ware fusiegolf in de olie-industrie. De dalende olieprijzen dwongen maatschappijen tot maatregelen om de kosten te beperken, veelal resulterend in mega-fusies. British Petroleum kocht vorig jaar augustus voor 48 miljard dollar het Amerikaanse Amoco. Het nieuwe concern BP/Amoco nam vervolgens in april van dit jaar in de VS Atlantic Richfield (Arco) over voor een bedrag van 25 miljard dollar.

De grootste fusie staat op naam van Exxon en Mobil, die eind vorig jaar besloten samen te gaan. Exxon, de grootste Amerikaanse oliemaatschappij, legt circa 82 miljard dollar op tafel voor de inlijving van Mobil, de nummer 2 in de VS. Deze transactie wordt naar verwachting in september afgerond.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.