De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
25 mei 1999

 


[Jaarverslag Service]
[Prive Roddelbox]
[BOL, voor al uw  boeken]
[V & L informatica]

Luyendijk in afscheidsrace
opnieuw op pole-position

Van onze speciale verslaggever - INDIANAPOLIS, dinsdag

De vijftiende en laatste Indy 500-mijlrace van de inmiddels 45-jarige Arie Luyendijk belooft zondag historischer te worden dan alleen maar zijn afscheid van de Indianapolis Motor Speedway, waar zijn naam als indycar-coureur voorgoed werd gevestigd. De tweevoudig winnaar, van wat de Amerikanen 'The greatest spectacle in racing' noemen, begint namelijk voor de derde keer in zijn glansrijke autosportcarrière vanaf pole-position.

De in Scottsdale wonende Brabander liet afgelopen zaterdag op 'Pole Day' nog eens ten overvloede zien dat oval-racing en dan in het bijzonder op de legendarische 'brickyard' hem op het lijf geschreven is. De enorme ervaring om zijn wagen op te zetten en kennis van weers- en baancondities, wendde de routinier bovendien aan om niet alleen de beste startpositie in te nemen, maar ook de daarbij horende cheques te incasseren, die de 100.000 dollar ruim overschrijden.

"Ik had wel gehoopt op zo'n leuke afscheidskwalificatie, maar om het te doen, is toch nog andere koek. Vooral voor het team was dit een geweldige beloning voor hun inspanningen", zei de altijd relaxte Luyendijk.

Hij lootte voor zijn kwalificatiebeurt vóór concurrent Greg Ray, die in de vrije trainingen steeds net iets sneller was geweest. Een aanwijzing dat zijn G Force met Oldsmobile Aurora-motor door een wat lagere vleugelafstelling klaar was voor een aanval op de pole, kreeg Luyendijk zaterdagmorgen, toen hij voor het eerst sneller was dan Ray. Om half twee ging hij de 2,5 mijls-oval op voor de reglementair vier geklokte ronden. Toen hij na 2.39,873 min. werd afgevlagd en een gemiddelde snelheid van 225,179 mijl per uur (362,313 km/uur) had bereikt, wat voor de Indycar Racing League een record betekende, was het nog slechts wachten op de beurt van Ray, die een Dallara-Aurora bestuurde, maar evenals zijn rivaal op Firestone-banden reed.

De spanning was te snijden toen de Amerikaan na drie ronden op weg leek de pole van hem af te snoepen. Speaker Tom Carnegie hield het publiek bijzonder lang in spanning. Het verlossende antwoord: 'Greg Ray is NOT on the pole', nadat de Menard-coureur zijn slotronde door opstekende wind verprutst zag, zorgde niet alleen voor dolle vreugde bij het Treadway Racing-team van Luyendijk, maar ook bij de toeschouwers op de banken. 'Arie's Final 500', zoals hij hier wordt uitgeluid op posters en stickers, werd daarmee al historisch voordat komende zondag de 33 motoren worden gestart.

Startopstelling 83e Indy 500-mijlsrace: 1e startrij: 1. Luyendijk (Ned.) G Force - Aurora - Firestone 2.39,873 (gem. 225,179 mijl/uur), 2. Ray (VSt) Dallara - Aurora - Firestone 2.39,948 (225,073), 3. Boat (VSt) D/A/Goodyear 2.41,096 (223,469). 2e startrij: 4. Gordon (VSt) D/A/F 2.41,387 (223,066), 5. Dismore (VSt) D/A/G 2.41,462 (222,963), 6. Sharp (VSt) D/A/G 2.41,601 (222,771). 3e startrij: 7. Schmidt (VSt) D/A/G 2.41,628 (222,734), 8. Brack (Zwi.) D/A/G 2.41,682 (222,659), 9. Goodyear (Can.) G/A/G 2.41,880 (222,387).






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.