De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


maandag
10 mei 1999

 


[V & L informatica]
[Tele2]
[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]
[Rabobank]

Rotterdamse Kotug vecht
tegen Duits sleepbolwerk

door Huib Boogert - ROTTERDAM/BREMEN, maandag

Sinds mensenheugenis waren de havensleepdiensten in de grote West-Europese havens een gesloten wereld. Slechts enkele bedrijven verdeelden de markt op een monopolistische wijze. De prijzen werden kunstmatig hoog gehouden. Sinds enkele jaren woedt echter in Rotterdam, Hamburg en Bremen een hevige concurrentieslag, ontketend door het kleine Rotterdamse havensleepbedrijf Kotug. De onderneming van vader en zoon Ton en Ard-Jan Kooren vocht in de jaren tachtig in Rotterdam al het monopolie van Smit Internationale aan.

Drie jaar geleden werden in Hamburg de zes concurrenten vrij gedecideerd op achterstand gezet. Begin dit jaar ging de knuppel in het hoenderhok in Bremen. De drie bestaande havensleepdiensten hadden daar het nakijken, toen Kotug in één klap zowat de helft van de lokale markt inpikte. Dat ging gepaard met een scherpe daling van de tarieven.

"De markt van havenslepers in Noordwest-Europa was altijd redelijk verdeeld. Dus niemand had belang bij vergroting van de trekkracht. De sleepbedrijven hadden bovendien nooit verwacht, dat ze ooit concurrentie zouden krijgen. Maar omdat de prijzen daardoor kunstmatig hoog werden gehouden, waren de havensleepdiensten toch kwetsbaar. Dat is nu gebleken", aldus vader Ton Kooren.

"We zijn offensief bezig in een nogal defensieve markt. Bij de cliënt-rederijen geeft ons dat veel krediet. Een monopoliebreker kan altijd op sympathie rekenen. Dat blijkt in de praktijk ons grootste voordeel te zijn".

Die nieuwe verdeling van de markt was in de wereld van de havenslepers weinig minder dan een complete aardverschuiving. Toch heeft Kotug zich op niet ongebruikelijke wijze in de West-Europese havens 'binnengevochten'. Aan de grote klanten van Kotug in de Rotterdamse haven werd het aanbod gedaan, om hun in andere havens dezelfde sleepdiensten te bewijzen als in Rotterdam. Containerrederij Sealand was de eerste klant die daar wel oren naar had. Later volgden auto-, olie- en containerrederijen als Wallenius, Wilhelmsen, Esso, Krupp, Sealand, Maersk, NYK, Cosco en MSC.

Op grond van de contracten die daarover in de loop van vorig jaar met de rederijen werden afgesloten, kaapte Kotug per 1 januari van dit jaar plotseling het grootste deel van het Bremense havensleepwerk voor de neus van de concurrenten weg.

Een voorspelbaar gevolg was dat de Duitse havensleepdiensten zich 'meldden' op de thuismarkt van Kotug, Rotterdam. De Brits-Duitse concurrent Fairplay opereert sinds kort met een paar schepen in de Rotterdamse haven.

Een voorname basis voor de grote breekijzercontracten die Kotug binnensleepte in Bremen, zijn de ultramoderne sleepboten, die als wereldprimeur worden gepresenteerd. Ze zijn een eigen ontwerp van vader Ton Kooren. In zijn visie moeten de havenslepers optimaal geschikt zijn om zeeschepen van en naar de wal te assisteren, maar ook om zeeschepen op weg naar de haven al te escorteren.

Daartoe ontwierp Kooren sr. eigenhandig een supersterke havensleepboot met drie draaibare schroeven aan de kiel. Die schroeven (in straalbuizen) worden tegen ijs en andere obstakels beschermd door schotten die in de lengterichting van het schip zijn aangebracht. "De oplossing met die drie wendbare schroeven was een nachtelijke brainwave. Ik heb die nacht verder geen oog meer dichtgedaan. De volgende dag hebben we het idee helemaal verder uitgewerkt", aldus vader Kooren. Hij noemt zijn vinding de Rotor-tug (tug=sleepboot). Drie van deze revolutionaire schepen varen nu in Bremen. Een vierde werd in Rotterdam gedoopt en blijft daar gestationeerd.

"De markt vraagt om een nieuwe generaties havenslepers, die wel sterker zijn, maar niet groter. Ze moesten compact blijven, terwijl de manoeuvreerbaarheid omhoog moest. De aanleiding daartoe is, kort gezegd, het feit dat de schepen groter worden, maar de havens niet. Dat vraagt om een aangepaste oplossing. Per saldo hebben grote zeeschepen nu minder havenslepers ter assistentie nodig. Op een tarief van 700 tot 4000 gulden per assistentie van n sleper in Rotterdam spaart dat de rederijen op jaarbasis veel geld uit."

De onderneming van vader en zoon Kooren richt de blik overigens ook op andere Europese havens. De belangstelling gaat vooral uit naar Le Havre. De haven van Antwerpen is tijdelijk uit beeld, omdat de overheid daar nog te protectionistisch optreedt.

Een andere activiteit van importantie wordt het voor eigen rekening bouwen van meer nieuwe Rotor-tugs, de Kotug-goudhaantjes. De schepen zullen worden verkocht of geleast.

Vader en zoon Kooren breken havenmonopolies met lagere prijzen. Dat is mogelijk dankzij zelf ontwikkelde high-tech sleepboten.

FOTO: ROEL DIJKSTRA






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.