De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


maandag
12 april 1999

 


[ABN AMRO]
[BOL, voor al uw boeken]
[Prive Roddelbox]
[Netevents]

Van Rees stunt in Valkenswaard

VALKENSWAARD, maandag

Sinds 1995 rijdt hij in de Grand Prix 250 cc, maar nog nooit behaalde Remy van Rees een podiumplaats. De afgelopen twee jaar zat hij bovendien meer in de lappenmand dan op de motor. De crosser uit Alphen aan den Rijn deed gisteren tijdens de Grand Prix van Nederland in Valkenswaard echter iedereen versteld staan door in de eerste manche de tweede plaats te veroveren. In de tweede race werd hij knap vijfde.

Daardoor zou hij normaal gesproken als derde eindigen in het dagklassement dat werd gewonnen door de Belg Bervoets. Die plaats ging evenwel naar de Fransman Bolley, die daarmee zijn leiderspositie in de WK verstevigde. Bolley werd vijfde in de eerste manche en tweede in de tweede race. De tweede manche is bij gelijke klasseringen bepalend.

Dus werd Van Rees vierde. Daarmee veroverde hij 28 WK-punten, waardoor hij een sprong in het klassement maakte. Van de twaalfde naar de zevende plaats. Lange tijd had Van Rees in de eerste race uitzicht op de zege. Vanaf de start reed hij op kop in de spectaculaire eerste race, voor Bolley, de Nederlandse favoriet Leon Giesbers en Bervoets. In de slotfase werd Van Rees niettemin gepasseerd door de Duitser Beirer.

"Ik verloor even mijn concentratie en dat is funest in de motorsport", verzuchtte Van Rees. "Ik had liever een tijd als tweede of derde gereden, want als je iemand voor je hebt cross je beter en scherper. Zelf was ik ook verrast dat ik op kop kwam en zo lang in eerste positie bleef."

Zijn begeleider John van den Berk, in 1988 de laatste Nederlandse wereldkampioen in de 250cc, meende dat Van Rees moeite had met de spanning. Dit seizoen was de tiende plaats z'n beste klassering. "Het is heel lang geleden dat Remy op kop reed. Dat was geloof ik in zijn tijd als 125 cc-rijder. Toen won hij vier manches. Remy is een heel goede coureur, maar hij moet nog leren om races te winnen."

De 27-jarige Van Rees heeft bovendien een lijdensweg achter de rug. In 1997 liep hij een zware schouderkwetsuur op bij een valpartij en toen hij daarvan was hersteld, raakte hij geblesseerd aan zijn enkel. Blessures zijn inherent aan zijn manier van crossen: spectaculair en risicovol. Dit seizoen wil Van Rees ,,heel blijven en proberen in de top tien te komen". In '96 behaalde de in Voorburg geboren rijder zijn beste WK-klassering: twaalfde.

De vierde plaats vierde Van Rees dan ook als een overwinning. "Ik heb bewezen dat ik met de absolute top meekan, dit biedt perspectief voor de komende races." Dat vindt Van den Berk ook: "Als hem niets overkomt, kan Remy ver komen".

Leon Giesbers werd vierde in de eerste manche, zijn beste klassering van dit seizoen. In de tweede manche werd hij door een valpartij kansloos.

Valkenswaard. WK cross 250cc, GP van Nederland. Eerste manche: 1. Beirer (Dui) Kawasaki, 2. Van Rees (Ned) Kawasaki, 3. Bervoets (Bel) Kawasaki, 4. Giesbers (Ned) Suzuki, 5. Bolley (Fra) Honda, 6. Coppins (NZL), 10. Vromans (Ned) Yamaha, 16. Van Drunen (Ned) Yamaha. Tweede manche: 1. Bervoets, 2. Bolley, 3. Beirer, 4. Hughes (VSt) Honda, 5. Van Rees, 6. Van Leeuwen (Bel) Suzuki, 15. Van Drunen. Uitgevallen: Giesbers, Vromans. WK-tussenstand (na drie GP's): 1. Bolley 98, 2. Beirer 85, 3. Bervoets 85, 4. Hughes 68, 5. Coppins 61, 7. Van Rees 44, 8. Giesbers 41.

Castelneau. WK cross 500 cc, GP van Frankrijk. Eerste manche: 1. Puzar (Ita) Yamaha, 2. Demaria (Fra) Husqvarna, 3. Smets (Bel) Husaberg, 17. Van Wessel (Ned) Husqvarna. Tweede manche: 1. Demaria, 2. Puzar, 3. Bartolini (Ita) Yamaha, 12. Van Wessel. WK-tussenstand: 1. Demaria 37, 2. Puzar 37, 3. Smets 28, 15. Van Wessel 4.

Le Mans. 24 uur van Le Mans, eindstand: 1. Sebileau-Hislop-Walker (Fra/GBr/GBr) Kawasaki 787 ronden, 2. Dobé-Van den Bossche-Paillot (Fra) Suzuki op 7 ronden, 3. Rymer-D'Orgeix-Whitham (GBr/Fra/GBr) Suzuki op 27.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.