Mika Hakkinen niet
uit te schakelen
door Dick Springer - SAO PAULO, maandag
Welgeteld veertig rondjes leefde iedereen op de tribunes van het
Autodromo Jose Carlos Pace in een droom. Rubens Barrichello, na zijn
zaterdag gerealiseerde derde trainingstijd al uitgeroepen tot
volksheld, groeide tijdens de Grand Prix van Brazilië uit tot
halfgod door niet alleen vooraan mee te strijden, maar zelfs rondenlang
als koploper over de meet te scheuren. Maar tegelijkertijd met zijn
Ford-motor ging ook de Braziliaanse droom na Ayrton Senna (1993)
opnieuw een thuisrijder als winnaar van de Braziliaanse GP in rook op.
Zwaar teleurgesteld droop Barrichello af, terwijl Mika Hakkinen op de
baan het man-tegen-man gevecht met Michael Schumacher om de eerste
plaats ruimschoots in zijn voordeel besliste.
Met zijn overwinning poetste Hakkinen het toch enigszins geschonden
blazoen van het McLaren-Mercedes-team bij de openingsrace in
Australië vielen beide 'Zilveren Pijlen' uit aardig op. Maar het
opnieuw uitvallen van David Coulthard drukte de feestvreugde bij het
team van Ron Dennis toch behoorlijk. Na twee GP's heeft alleen Hakkinen
één keer de finish gehaald en dat is geen beste score
voor een bolide die vorig seizoen nog als 'betrouwbaar' te boek stond.
Het had, na twee koude en natte trainingsdagen, op het eindelijk
zonnige circuit in Sao Paulo de race van Barrichello moeten worden.
Tijdens de trainingen bewees hij al dat zijn vijfde plaats in de GP van
Australië geen toevalstreffer was en de kleine 'Rubinho' stookte
het vuurtje, dat na de trainingen in alle Braziliaanse harten brandde,
aan de vooravond van de race nog even flink op. "Zolang de
McLarens in de baan zijn zal het heel moeilijk zijn om te winnen, maar
we weten inmiddels ook dat de McLarens niet altijd aan de finish
komen", zo sprak de 26-jarige coureur van het Stewart-Ford-team.
Zijn woorden kregen profetische waarde toen David Coulthard bij de
start zijn wagen niet in beweging kreeg. De Brit zag het hele veld aan
zich voorbij snellen en kon maar net op tijd van het startveld worden
geduwd om een herstart te voorkomen. Vanuit de pits deed Coulthard drie
ronden later nog wel een poging iets van zijn race te maken, maar na
ruim twintig rondjes verdween zijn wagen definitief in de garage.
Zijn teamgenoot Hakkinen kreeg in de McLaren in de derde ronde een
probleem met de versnellingsbak te verwerken, hetgeen hem de koppositie
kostte. Die werd ingepikt door Barrichello en heel Sao Paulo schudde op
zijn grondvesten. Ook Michael Schumacher, in zijn Ferrari goed voor een
vierde trainingstijd, glipte voorbij Hakkinen en volgde de Braziliaanse
koploper rondenlang op respectabele afstand.
De eerste pitsstop van Barrichello, die in tegenstelling tot Hakkinen
en Schumacher (beiden één stop) voor twee pitsstops had
gekozen, bracht Schumacher aan de macht. De Duitser probeerde
tevergeefs een gaatje met Hakkinen te slaan, maar moest toestaan dat
Hakkinen hem 'tijdens hun pitsstops' voorbijging. Vanaf dat moment reed
de Fin een gewonnen race.
"Een prachtige bonus, als je bedenkt dat ik na drie rondjes
dacht dat de race voor mij was afgelopen", gaf Hakkinen direct na
de tiende GP-zege uit zijn carrière toe. "Ik schakelde op,
maar kreeg de wagen niet in een hogere versnelling. Rubens en Michael
kwamen langszij en toen ik op de volgende rijder wachtte schoot de
wagen toch in de versnelling. Tijdens de rest van de race heb ik geen
problemen meer gehad."
Hetgeen maar weinig coureurs hem konden nazeggen, want na de
'afvalrace' in Australië, waar slechts acht bolides finishten,
kwamen gisteren in Sao Paulo maar negen coureurs aan de meet. Frentzen
mocht zich de grootste geluksvogel noemen. Hij kwam in het zicht van de
haven zonder benzine te staan, maar mocht zijn derde plaats toch
behouden. Ralf Schumacher (vierde), Eddie Irvine (vijfde) en Olivier
Panis (zesde) verdeelden de resterende WK-punten.
Het nieuwe BAR-Supertec-team maakte opnieuw een dramatisch weekeinde
mee. Zaterdag brak Ricardo Zonta bij de meest spectaculaire crash van
de trainingen zijn middenvoetsbeentje. De Braziliaan bekeek zijn
thuis-GP vanuit het ziekbed. En kopman Jacques Villeneuve werd
teruggezet van een toch al niet al te imponerende zestiende startplaats
naar de allerlaatste positie op de grid. Bij controle bleek de benzine
uit zijn BAR-bolide niet dezelfde te zijn die eerder voor controle was
ingeleverd, hetgeen de Canadees bij voorbaat al tot het vervullen van
een bijrol dwong. Zijn lijdensweg duurde vijftig ronden, toen verdween
hij in de bezemwagen.
Daar vond hij een peloton aan teleurgestelde coureurs, met Rubens
Barrichello als meest aangeslagen strijder. Eens te meer ondervond de
Braziliaan dat de meeste dromen bedrog zijn. Het zal hem en zijn vele
duizenden enthousiaste fans er niet van weerhouden van een Braziliaanse
GP-zege te blijven dromen. Want gisteren bewees Barrichello wel dat de
huidige Stewart-Ford wel degelijk voorop kan gaan in de strijd. Nu
alleen nog de betrouwbaarheid, maar dat geldt voor veel meer bolides.
|