De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


maandag
12 april 1999

 


[Rabobank]
[KPN Business Center]
[V & L informatica]
[ING-Bank]
[BOL, voor al uw boeken]

Open dagen succesvol bij
Fruitkwekerij Vermeulen

door Danielle Rossingh - BIDDINGHUIZEN, maandag

Fruitkwekerij Vermeulen in de Flevopolder heeft een wel heel speciale klantenbenadering. Waar andere fruittelers hun producten naar de veiling brengen voor verkoop, staan de broers Wyno en Roel Vermeulen soms zelf in de supermarkt of op een beurs om hun producten, waaronder zelfgeperste appelsap, aan de man te brengen. "Als de mensen onze appelsap eenmaal geproefd hebben, zijn ze verkocht. Die directe contacten met de eindgebruiker van onze producten zijn voor ons essentieel."

De voor de BOV-trofee genomineerde Fruitkwekerij Vermeulen wordt gerund door Roel en Wyno Vermeulen, die het bedrijf in een maatschap met hun ouders bezitten. Het bedrijf bestaat uit 16 hectare aan huis en 14 hectare in Dronten. De Vermeulens telen appels en peren die voor een deel aan het grootwinkelbedrijf verkocht worden, onder meer in Duitsland. Jaarlijks worden ruim 1,2 miljoen kilo appelen en peren geteeld en een miljoen liter appelsap geperst.

De vraag naar biologisch geteelde producten neemt steeds meer toe. "Daarom zijn we een paar jaar geleden begonnen met het verkopen van groentetassen met biologische groente die we van tuinders uit de omgeving kopen," vertelt Wyno. De Fruitkwekerij heeft inmiddels een klantenbestand met 10.000 afnemers opgebouwd. Het merendeel van de klanten zijn gezinnen. Een keer in de twee weken bezorgen 7 auto's in een straal van 60 km de tassen aan huis.

De broers Vermeulen hebben een speciale manier van communiceren met hun klanten. "In de groentetas zit een nieuwsbrief. Daar staan recepten in voor de groenten van die week. Ook geven we productinformatie over de groente. Waar komt het vandaan, hoe wordt het geteeld," zegt Wyno. "Naast de gewone groente proberen we ook altijd een exotische groente in de tas te doen, zoals pastinaak of ramanas. Verder vertellen we onze klanten in de nieuwsbrief waar we op het bedrijf mee bezig zijn en wat de seizoenen voor invloed hebben op ons werk. Zo leggen we uit wat we in de nachtvorstperiode voor extra werk moeten doen op de kwekerij," vult Roel aan.

De nieuwsbrief werkt naar twee kanten. "Als de klanten speciale wensen of vragen hebben, kunnen ze dat altijd kenbaar maken. Dan zorgen wij ervoor dat hun vraag in de volgende nieuwsbrief wordt beantwoord," zegt Roel.

De broers hebben een persoonlijke klantenbenadering hoog in het vaandel staan. "Zo zorgen we ervoor dat we altijd dezelfde chauffeur op dezelfde route op hetzelfde tijdstip laten bezorgen," zegt Wyno. "Dan weten de klanten precies waar ze aan toe zijn. Een vervanger die inviel voor een van de vaste chauffeurs was laatst een half uur te laat. Een aantal mensen belde ons meteen op om te vragen wat er aan de hand was."

Een rondreis van de ouders Vermeulen door Zwitserland inspireerde de broers tot het ambachtelijk persen van appelsap. "Daar werd op een natuurlijke wijze appelsap geperst. Na de terugkomst van onze ouders zijn we meteen op zoek gegaan naar een pers. Middenin de drukke oogstperiode zijn we samen in Zwitserland nog een cursus gaan doen om het te leren. In 1993 zijn we begonnen en het was meteen een succes," zegt Roel. "We begonnen met 5000 liter per dag, nu persen we met een of twee man 30.000 liter op een dag, en ligt het in de schappen van een flink aantal supermarkten."

Het appelsap, dat de naam Flevosap heeft gekregen, heeft een troebele kleur. "We probeerden dat er uit te filteren tot een mooie heldere kleur. Toen belden de mensen ons op om te zeggen dat ze het niet meer lekker vonden, dus hebben we het maar troebel gelaten", lacht Wyno.

Een keer in de twee jaar houdt Fruitkwekerij Vermeulen open dag op het bedrijf voor alle klanten. "We geven dan voorlichting over hoe ons bedrijf in elkaar zit. Op zo'n dag krijgen we zo'n 1500 mensen, en die klanten raak je nooit meer kwijt. We geven een rondleiding van 3 tot 4 uur waarin de mensen alles kunnen zien en vragen. Zo leggen we uit hoe een boom wordt gekweekt en hoe de appel uiteindelijk bij de consument komt, veel mensen weten dat niet," zegt Roel.

Het effect van de open dagen is groot, weet Wyno. "Door een kijkje te nemen, voelen klanten zich verbonden met ons. Bovendien nemen veel klanten hun buur of vriend mee, die het dan weer doorvertelt aan een derde. Onze mond-op-mondreclame is heel sterk, waardoor we steeds meer klanten krijgen."

WYNO (l.) en ROEL VERMEULEN
... nieuwsbrief voor 10.000 klanten ...

FOTO: AXIPRESS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.