Open dagen succesvol bij
Fruitkwekerij Vermeulen
door Danielle Rossingh - BIDDINGHUIZEN, maandag
Fruitkwekerij Vermeulen in de Flevopolder heeft een
wel heel speciale klantenbenadering. Waar andere fruittelers hun
producten naar de veiling brengen voor verkoop, staan de broers Wyno en
Roel Vermeulen soms zelf in de supermarkt of op een beurs om hun
producten, waaronder zelfgeperste appelsap, aan de man te brengen.
"Als de mensen onze appelsap eenmaal geproefd hebben, zijn ze
verkocht. Die directe contacten met de eindgebruiker van onze producten
zijn voor ons essentieel."
De voor de BOV-trofee genomineerde Fruitkwekerij
Vermeulen wordt gerund door Roel en Wyno Vermeulen, die het bedrijf in
een maatschap met hun ouders bezitten. Het bedrijf bestaat uit 16
hectare aan huis en 14 hectare in Dronten. De Vermeulens telen appels
en peren die voor een deel aan het grootwinkelbedrijf verkocht worden,
onder meer in Duitsland. Jaarlijks worden ruim 1,2 miljoen kilo appelen
en peren geteeld en een miljoen liter appelsap geperst.
De vraag naar biologisch geteelde producten neemt steeds
meer toe. "Daarom zijn we een paar jaar geleden begonnen met het
verkopen van groentetassen met biologische groente die we van tuinders
uit de omgeving kopen," vertelt Wyno. De Fruitkwekerij heeft
inmiddels een klantenbestand met 10.000 afnemers opgebouwd. Het
merendeel van de klanten zijn gezinnen. Een keer in de twee weken
bezorgen 7 auto's in een straal van 60 km de tassen aan huis.
De broers Vermeulen hebben een speciale manier van
communiceren met hun klanten. "In de groentetas zit een
nieuwsbrief. Daar staan recepten in voor de groenten van die week. Ook
geven we productinformatie over de groente. Waar komt het vandaan, hoe
wordt het geteeld," zegt Wyno. "Naast de gewone groente
proberen we ook altijd een exotische groente in de tas te doen, zoals
pastinaak of ramanas. Verder vertellen we onze klanten in de
nieuwsbrief waar we op het bedrijf mee bezig zijn en wat de seizoenen
voor invloed hebben op ons werk. Zo leggen we uit wat we in de
nachtvorstperiode voor extra werk moeten doen op de kwekerij,"
vult Roel aan.
De nieuwsbrief werkt naar twee kanten. "Als de
klanten speciale wensen of vragen hebben, kunnen ze dat altijd kenbaar
maken. Dan zorgen wij ervoor dat hun vraag in de volgende nieuwsbrief
wordt beantwoord," zegt Roel.
De broers hebben een persoonlijke klantenbenadering hoog
in het vaandel staan. "Zo zorgen we ervoor dat we altijd dezelfde
chauffeur op dezelfde route op hetzelfde tijdstip laten bezorgen,"
zegt Wyno. "Dan weten de klanten precies waar ze aan toe zijn. Een
vervanger die inviel voor een van de vaste chauffeurs was laatst een
half uur te laat. Een aantal mensen belde ons meteen op om te vragen
wat er aan de hand was."
Een rondreis van de ouders Vermeulen door Zwitserland
inspireerde de broers tot het ambachtelijk persen van appelsap.
"Daar werd op een natuurlijke wijze appelsap geperst. Na de
terugkomst van onze ouders zijn we meteen op zoek gegaan naar een pers.
Middenin de drukke oogstperiode zijn we samen in Zwitserland nog een
cursus gaan doen om het te leren. In 1993 zijn we begonnen en het was
meteen een succes," zegt Roel. "We begonnen met 5000 liter
per dag, nu persen we met een of twee man 30.000 liter op een dag, en
ligt het in de schappen van een flink aantal supermarkten."
Het appelsap, dat de naam Flevosap heeft gekregen, heeft
een troebele kleur. "We probeerden dat er uit te filteren tot een
mooie heldere kleur. Toen belden de mensen ons op om te zeggen dat ze
het niet meer lekker vonden, dus hebben we het maar troebel
gelaten", lacht Wyno.
Een keer in de twee jaar houdt Fruitkwekerij Vermeulen
open dag op het bedrijf voor alle klanten. "We geven dan
voorlichting over hoe ons bedrijf in elkaar zit. Op zo'n dag krijgen we
zo'n 1500 mensen, en die klanten raak je nooit meer kwijt. We geven een
rondleiding van 3 tot 4 uur waarin de mensen alles kunnen zien en
vragen. Zo leggen we uit hoe een boom wordt gekweekt en hoe de appel
uiteindelijk bij de consument komt, veel mensen weten dat niet,"
zegt Roel.
Het effect van de open dagen is groot, weet Wyno.
"Door een kijkje te nemen, voelen klanten zich verbonden met ons.
Bovendien nemen veel klanten hun buur of vriend mee, die het dan weer
doorvertelt aan een derde. Onze mond-op-mondreclame is heel sterk,
waardoor we steeds meer klanten krijgen."
WYNO (l.) en ROEL VERMEULEN
... nieuwsbrief voor 10.000 klanten ...
FOTO: AXIPRESS
|