&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


vrijdag
5 maart 1999

 


[Beurstip]
[Matchbank]
[Primafoon]
[Autosite]
[Belastingdienst]

Omzetgroei horeca
dankzij restaurants

Van een onzer verslaggeefsters - DEN HAAG, vrijdag

Nederlanders brengen steeds vaker de nacht in een hotel door of gaan luxe dineren. Een biertje drinken in de kroeg raakt daarentegen steeds meer uit de mode. Dit blijkt uit de jaarcijfers horeca die gisteren door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Bedrijfschap Horeca en Catering werden gepresenteerd.

De omzet van de totale branche is in 1998 met 6 procent gegroeid, voor dit jaar wordt slechts een groei van 4,75 procent verwacht. Uit de jongste cijfers blijkt dat de omzetgroei voor het afgelopen jaar vooral te danken is aan de goede resultaten van de hotels en restaurants. De cafés en cafetaria's deden aanzienlijk minder goede zaken.

Volgens Jan Hendrik Peters, directeur van het Bedrijfschap zijn de mindere resultaten van de cafés vooral te wijten aan de stijgende prijzen en hoge loonkosten. "De snackbars hebben minder inkomsten doordat ze geen gokkasten meer mogen plaatsen."

De hotels en restaurants danken de goede cijfers vooral aan de zakenmensen. Peters: "De zakenman gaat steeds vaker lunchen of dineren met zijn relaties. Ook werden werknemers het afgelopen jaar meer in de gelegenheid gesteld om beurzen of congressen te bezoeken, waardoor er vaak in een hotel moet worden overnacht."

Doordat de economische vooruitzichten voor dit jaar minder gunstig zijn, verwacht de horeca voor 1999 minder resultaat. "Volgens de verwachtingen van het Centraal Planbureau loopt de groei van de zakelijke bestedingen terug, en juist die veroorzaakten in de voorgaande kwartalen de mooie omzetcijfers van hotels en restaurants. Verder kunnen ook de economische ontwikkelingen in Azië, Rusland, en Zuid-Amerika nog eens een nadelige invloed hebben", zegt de directeur van het Bedrijfschap.

Het aantal coffeeshops is vorig jaar met bijna 9 procent afgenomen. Dit komt vooral doordat gemeenten er een strenger coffeeshop-beleid op na houden. Ook veranderden 'echte' coffeeshops van naam om niet verward te worden met een softdrugs-café. Zij noemen zich daarom steeds vaker lunchroom, en hun aantal steeg in deze periode met maar liefst 17 procent. "Geen ander bedrijfstype groeide vorig jaar zo hard", zegt Peters.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.