&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


vrijdag
5 maart 1999

 


[Matchbank]
[Autosite]
[Belastingdienst]
[Beurstip]
[Primafoon]

Koopgolf consumenten
stuwt winst Macintosh

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag

De koopgolf onder consumenten die Nederland in 1998 overspoelde heeft detailhandelsconcern Macintosh geen windeieren gelegd. Vooral door het sterk gestegen bedrijfsresultaat bij de modewinkels en woonwarenhuizen steeg de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening met liefst 76% naar ƒ36,2 miljoen.

Vooral door de boekwinst op de verkoop van het 1%-belang in Libertel kwam de nettowinst inclusief bijzondere baten en lasten op ƒ53,8 miljoen uit. De omzet van het beursfonds steeg met 11,3% tot ƒ1,47 miljard, waarvan 73% in Nederland wordt gerealiseerd. "Voor degenen die de detailhandel volgen geen verrassing", zo relativeerde topman drs. Jan Nijhuis het succes. "De bestedingen aan non-food artikelen steeg in 1998 met 8%."

Macintosh verstrekt geen resultaten van de min of meer zelfstandig opererende winkelformules, maar gaf gisteren wel voor het eerst cijfers over de verschillende bedrijfsonderdelen.

Daaruit blijkt dat de modetak (o.m. Superconfex en schoenen van Manfield, Dolcis en Invito) het bedrijfsresultaat vrijwel heeft zien verdubbelen tot ƒ22 miljoen. De 'living'-tak boekte een bedrijfsresultaat van ƒ35,1 miljoen, 51% hoger dan in 1997. Onder deze poot vallen meubelzaken (Piet Klerkx en Stoutenbeek) en woondecorateurs. Deze laatste categorie bevat onder meer de zeer succesvolle Kwantum-woonwarenhuizen en de nog verliesgevende buitenlandse ketens GP Décors en Tonton Tapis. Deze laatste keten wordt evenals zusje Crusoë inmiddels geheel vanuit het Kwantum-hoofdkantoor in Tilburg bestierd.

De derde activiteit, auto- en fietsaccessoires en mobiele telefoons (Halfords, Bikeworld en Belcompany) liet met 18% de grootste omzetstijging zien. Door de herstructurering van Halfords in Duitsland en de uitbreiding van de lager renderende telefonie-activiteiten bleef het bedrijfsresultaat hier enigszins bij achter, met een groei van 9% tot ƒ14,6 miljoen.

Voor het huidige boekjaar gaat Nijhuis uit van "een lichte stijging" van de consumentenbestedingen. Mocht er toch de klad in komen, dan zullen de mode- en woondecoratiepoot de grootste klappen krijgen, aldus de topman. "In de mobiele telefonie bestaat een sterke onderstroom, mede door de gigantische reclamebudgetten van de telecommaatschappijen. Daardoor zal deze sector weinig te leiden hebben van een tijdelijke conjunctuurdip."

Het huidige jaarlijkse investeringsniveau van ruim ƒ50 miljoen, goed voor een expansie met 50 winkels, zal ook in 1999 worden volgehouden. Daarnaast wordt in de loop van dit jaar een Piet Klerkx-'internetshop' actief, zodat klanten via de computer goederen kunnen bestellen. "Als dit medium wortel schiet, willen we er bij zijn", aldus Nijhuis.

Macintosh verwacht dit jaar een autonome omzetgroei van 7% en een verdere winststijging. Op termijn moet de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening stijgen van de huidige 2,5 naar 3%. Naast de autonome groei mikt het concern op extra omzet door acquisities, waarbij nieuwe branches niet worden uitgesloten. Veel wilde Nijhuis daar niet over kwijt: "in elk geval niet de food-sector."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.