![[Autosite]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.00000004ee.gif)
|
Verstappen lyrisch over geheimzinnig
Formule 1-project van Honda
door Coo Dijkman - MONTMÉLO, dinsdag
Jos is weer een beetje 'the Boss' en hij oogt net zo gelukkig als in
de periode dat hij furore maakte in de Formule 3 en de hemel leek te
gaan bestormen in de Formule 1. Dat het de laatste jaren wat minder
ging met Jos Verstappen, waardoor zijn koosnaam van 'Jos the Boss' een
wat pathetische klank kreeg, weten we intussen allemaal, maar een feit
is ook dat zijn naam tegenwoordig weer met respect wordt uitgesproken
binnen het Formule 1-circuit.
Het is allemaal te danken aan de Schotse pas waarvoor hij - tot veler
verbazing - heeft gekozen door komend seizoen niet aan Grands Prix deel
te nemen maar testrijder te worden bij het fabrieksteam van Honda. De
bedoeling is duidelijk. Door even een stapje terug te doen wil hij
ijzersterk terugkomen als de Japanse automobielfabrikant in 2000 zijn
rentree in de Formule 1 maakt. Het drie-jarig contract vormt daarvoor
de basis.
Jos Verstappen testte in Barcelona zijn nieuwe Honda en was dik
tevreden. "Ik heb een zeer professioneel team tot mijn beschikking
en dat geeft hoop voor de toekomst", aldus de autocoureur.
FOTO: FRITS VAN ELDIK.
De eerste indruk is dat hij een juiste keuze heeft gemaakt. Dat hij
tijdens de testdagen in Jerez van enige weken geleden opzienbarend snel
was en teams als BAR, Benetton en Stewart achter zich liet, was
meegenomen, maar het is het totaalpakket wat hem op dit moment tot een
opvallend ontspannen en blije coureur maakt.
Zo ook op het circuit van Catalonië in Montmélo, even ten
noorden van Barcelona, waar gisteren door diverse teams werd getest.
"Als je ziet hoe ik de laatste drie, vier jaar heb aangerommeld,
dan krijg ik nu de bevestiging dat ik mij met de besten kan meten als
ik daarvoor maar in de gelegenheid ben. Ik heb steeds in mezelf
geloofd. Jullie (de media, red.) niet altijd, dat weet ik, maar dat
maakt niet uit. Voor mezelf heb ik geweten dat ik het kan. Àls
ik maar eens een team had dat helemaal naar mij wil luisteren en
helemaal voor me klaar staat, zodat ik de wagen naar mijn eigen inzicht
kan opzetten. Dat is nu het geval en ik ben dan ook ontzettend tevreden
hoe het gaat. We maken progressie en alle informatie die ik doorgeef
komt ook bij het team aan. Heel bevredigend. Dit heb ik nog nooit
eerder meegemaakt. Dit is absoluut het meest professionele team waarmee
ik heb gewerkt. Ik merk het ook aan mezelf, want de motivatie is
optimaal. Voorheen zag je dat je gedurende een seizoen minder
geïnteresseerd raakte doordat de progressie uitbleef. Neem
bijvoorbeeld Arrows. Dan begin je goed en hoopvol, maar gedurende het
seizoen constateer je stilstand in de ontwikkeling van de wagen en het
team. En stilstand is achteruitgang. Ik weet ook wel dat het van de
financiële situaties afhangt, maar als je nu ziet wat er bij Honda
geïnvesteerd wordt naar de toekomst, dat is fantastisch. Er komen
steeds maar nieuwe onderdelen aan, alsof het geen punt is", luidt
de litanie van Verstappen op Honda Racing Development (HRD) waaronder
het door veel geheimzinnigheid omgeven project valt.
Want wat er in de toekomst op stapel staat, is nog allemaal zeer vaag
voor de buitenwacht. Het wordt gedemonstreerd op het circuit waar de
luiken van de garage meteen dichtgaan zodra Verstappen van de baan
komt. Poppetje gezien, kastje dicht. Ook HRD-baas Rupert Manwaring is
zo gesloten als een deur en heeft op alle vragen een glimlachend 'geen
commentaar'. Verstappen laat eveneens niet het achterste van zijn tong
zien. "Ik weet ook niet precies wat er straks gaat gebeuren. Ik
wacht dat maar af", houdt hij zich van de domme (?). Vragen zijn
er namelijk genoeg. Gaat Honda in 2000 met een eigen chassis en motor
komen zoals Ferrari, hoewel de historie bewezen heeft dat een
'manufacturer' zich dan wel een immense, meestal weinig succesvolle
klus op de hals haalt. Of gaan de Japanners hun V10 3.0-motor aan
bijvoorbeeld het nieuwe British American Racing van ex-wereldkampioen
Jacques Villeneuve leveren die het komend jaar nog met een
klanten-Renaultmotor (Supertec) moet doen.
Jos Verstappen
Saillant is namelijk dat het hele Honda-verhaal aan ex-werknemers van
Tyrrell is uitbesteed dat vorig jaar door BAR is overgenomen en nu ter
ziele is. Ontwerper en ex- Tyrrell-aandeelhouder Harvey Postlethwaite
heeft het chassis bij het Italiaanse Dallara laten maken en Manwaring
was vorig jaar eveneens nog in charge bij de renstal waarvoor
Verstappen in 1997 uitkwam. Ook 'engineer' David Brown die bij Tyrrell
de wagen van Mika Salo onder zijn hoede had, richt zich nu op
Verstappen die daarmee overigens zeer content is "omdat hij mij
heel goed aanvoelt."
Opzien heeft het nieuwe Honda-team al gebaard, wat zelfs tot enige
afgunst bij de andere Formule 1-teams heeft geleid. Honda zou dan ook
niet meer aan de officiële FIA- testdagen mogen meedoen. Manwaring
kent het gerucht, maar wil er niet te veel over kwijt, behalve dat zijn
team toegelaten is tot de testdagen op Silverstone over twee weken
voordat het circus naar de eerste Grand Prix in Australië afreist.
Verstappen is wat openhartiger als hij zegt: "Ik weet van onze
monteurs die met monteurs van andere teams praten dat het niet leuk
gevonden wordt dat wij ook aan hun testdagen meedoen. Komt natuurlijk
doordat wij in Jerez de snelste waren, hoewel je dat ook in perspectief
moet zien. Toen hadden een aantal teams problemen, maar toch. In elk
geval hebben wij die afgunst als een compliment beschouwd. Maar ik moet
er bij zeggen dat we ook veel positieve geluiden uit het paddock hebben
vernomen."
In elk geval weerlegt Verstappen de suggestie dat zijn snelle
Jerez-tijden met een illegale wagen zouden zijn neergezet. "Daar
wil ik maar één ding over zeggen en dat is dat de wagen
was zoals hij moet zijn. Niks andere motor dan een V10 drieliter en de
wagen is niet onder het gewicht. Ik denk dat we zelfs niet in staat om
er zo een te bouwen die 30/35 kilo onder het gewicht zit. Als je zo
snel bent, bestaat al gauw de neiging om te zeggen dat een wagen
illegaal is, maar we gaan onszelf toch niet voor de gek houden? Hoe
moet je anders weten waar je binnen de Formule 1-gelederen
staat?", klinkt het realistisch na de eerste frisse maar af en toe
zonnige testdag op het circuit van Catalonië, waar hij druk bezig
was zijn wagen aan de andere karakteristieken dan Jerez aan te passen.
Beste tijden eerste testdag Barcelona: Hakkinen (Fin)
McLaren-Mercedes '89 1.22,81, Fisichella (Ita) Benetton-Playlife
1.23,91, Wurz (Oos) Benetton-Playlife 1.23,94, Herbert (GBr)
Stewart-Ford 1.24,94, Verstappen (Ned) Honda 1.24,47, Barrichello
(Braz) Stewart-Ford 1.24,54, Coulthard (GBr) McLaren-Mercedes '99
1.25,5, Gene (Spa) Minardi-Ford 1.28,12.
Jos Verstappen geeft Tom Coronel weinig kans aanspraak te maken op een
Formule 1-stoel bij het Honda-team. Coronel doet komend seizoen voor
het tweede jaar in successie aan het Japans Formule 3000-kampioenschap
deel (Formule Nippon) om daarna door te stoten naar de Formule 1. Zijn
hoop is gevestigd op de connectie van het Nakajima-team met Honda, maar
meent Verstappen: "Ik denk niet dat Honda in zee gaat met iemand
die weinig ervaring in de Formule 1 heeft. Ik zelf ben begonnen bij
Benetton en heb daarna erg veel geleerd. Met het goed aanvoelen van
zo'n wagen gaat zeker twee jaar over heen. Ik betwijfel of Honda iemand
die tijd gunt."
|
|