&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
9 februari 1999

 


[Autosite]
[ABN AMRO]

Verstappen lyrisch over geheimzinnig
Formule 1-project van Honda

door Coo Dijkman - MONTMÉLO, dinsdag

Jos is weer een beetje 'the Boss' en hij oogt net zo gelukkig als in de periode dat hij furore maakte in de Formule 3 en de hemel leek te gaan bestormen in de Formule 1. Dat het de laatste jaren wat minder ging met Jos Verstappen, waardoor zijn koosnaam van 'Jos the Boss' een wat pathetische klank kreeg, weten we intussen allemaal, maar een feit is ook dat zijn naam tegenwoordig weer met respect wordt uitgesproken binnen het Formule 1-circuit.

Het is allemaal te danken aan de Schotse pas waarvoor hij - tot veler verbazing - heeft gekozen door komend seizoen niet aan Grands Prix deel te nemen maar testrijder te worden bij het fabrieksteam van Honda. De bedoeling is duidelijk. Door even een stapje terug te doen wil hij ijzersterk terugkomen als de Japanse automobielfabrikant in 2000 zijn rentree in de Formule 1 maakt. Het drie-jarig contract vormt daarvoor de basis.

Jos Verstappen testte in Barcelona zijn nieuwe Honda en was dik tevreden. "Ik heb een zeer professioneel team tot mijn beschikking en dat geeft hoop voor de toekomst", aldus de autocoureur.

FOTO: FRITS VAN ELDIK.

De eerste indruk is dat hij een juiste keuze heeft gemaakt. Dat hij tijdens de testdagen in Jerez van enige weken geleden opzienbarend snel was en teams als BAR, Benetton en Stewart achter zich liet, was meegenomen, maar het is het totaalpakket wat hem op dit moment tot een opvallend ontspannen en blije coureur maakt.

Zo ook op het circuit van Catalonië in Montmélo, even ten noorden van Barcelona, waar gisteren door diverse teams werd getest. "Als je ziet hoe ik de laatste drie, vier jaar heb aangerommeld, dan krijg ik nu de bevestiging dat ik mij met de besten kan meten als ik daarvoor maar in de gelegenheid ben. Ik heb steeds in mezelf geloofd. Jullie (de media, red.) niet altijd, dat weet ik, maar dat maakt niet uit. Voor mezelf heb ik geweten dat ik het kan. Àls ik maar eens een team had dat helemaal naar mij wil luisteren en helemaal voor me klaar staat, zodat ik de wagen naar mijn eigen inzicht kan opzetten. Dat is nu het geval en ik ben dan ook ontzettend tevreden hoe het gaat. We maken progressie en alle informatie die ik doorgeef komt ook bij het team aan. Heel bevredigend. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Dit is absoluut het meest professionele team waarmee ik heb gewerkt. Ik merk het ook aan mezelf, want de motivatie is optimaal. Voorheen zag je dat je gedurende een seizoen minder geïnteresseerd raakte doordat de progressie uitbleef. Neem bijvoorbeeld Arrows. Dan begin je goed en hoopvol, maar gedurende het seizoen constateer je stilstand in de ontwikkeling van de wagen en het team. En stilstand is achteruitgang. Ik weet ook wel dat het van de financiële situaties afhangt, maar als je nu ziet wat er bij Honda geïnvesteerd wordt naar de toekomst, dat is fantastisch. Er komen steeds maar nieuwe onderdelen aan, alsof het geen punt is", luidt de litanie van Verstappen op Honda Racing Development (HRD) waaronder het door veel geheimzinnigheid omgeven project valt.

Want wat er in de toekomst op stapel staat, is nog allemaal zeer vaag voor de buitenwacht. Het wordt gedemonstreerd op het circuit waar de luiken van de garage meteen dichtgaan zodra Verstappen van de baan komt. Poppetje gezien, kastje dicht. Ook HRD-baas Rupert Manwaring is zo gesloten als een deur en heeft op alle vragen een glimlachend 'geen commentaar'. Verstappen laat eveneens niet het achterste van zijn tong zien. "Ik weet ook niet precies wat er straks gaat gebeuren. Ik wacht dat maar af", houdt hij zich van de domme (?). Vragen zijn er namelijk genoeg. Gaat Honda in 2000 met een eigen chassis en motor komen zoals Ferrari, hoewel de historie bewezen heeft dat een 'manufacturer' zich dan wel een immense, meestal weinig succesvolle klus op de hals haalt. Of gaan de Japanners hun V10 3.0-motor aan bijvoorbeeld het nieuwe British American Racing van ex-wereldkampioen Jacques Villeneuve leveren die het komend jaar nog met een klanten-Renaultmotor (Supertec) moet doen.

Jos Verstappen

Saillant is namelijk dat het hele Honda-verhaal aan ex-werknemers van Tyrrell is uitbesteed dat vorig jaar door BAR is overgenomen en nu ter ziele is. Ontwerper en ex- Tyrrell-aandeelhouder Harvey Postlethwaite heeft het chassis bij het Italiaanse Dallara laten maken en Manwaring was vorig jaar eveneens nog in charge bij de renstal waarvoor Verstappen in 1997 uitkwam. Ook 'engineer' David Brown die bij Tyrrell de wagen van Mika Salo onder zijn hoede had, richt zich nu op Verstappen die daarmee overigens zeer content is "omdat hij mij heel goed aanvoelt."

Opzien heeft het nieuwe Honda-team al gebaard, wat zelfs tot enige afgunst bij de andere Formule 1-teams heeft geleid. Honda zou dan ook niet meer aan de officiële FIA- testdagen mogen meedoen. Manwaring kent het gerucht, maar wil er niet te veel over kwijt, behalve dat zijn team toegelaten is tot de testdagen op Silverstone over twee weken voordat het circus naar de eerste Grand Prix in Australië afreist. Verstappen is wat openhartiger als hij zegt: "Ik weet van onze monteurs die met monteurs van andere teams praten dat het niet leuk gevonden wordt dat wij ook aan hun testdagen meedoen. Komt natuurlijk doordat wij in Jerez de snelste waren, hoewel je dat ook in perspectief moet zien. Toen hadden een aantal teams problemen, maar toch. In elk geval hebben wij die afgunst als een compliment beschouwd. Maar ik moet er bij zeggen dat we ook veel positieve geluiden uit het paddock hebben vernomen."

In elk geval weerlegt Verstappen de suggestie dat zijn snelle Jerez-tijden met een illegale wagen zouden zijn neergezet. "Daar wil ik maar één ding over zeggen en dat is dat de wagen was zoals hij moet zijn. Niks andere motor dan een V10 drieliter en de wagen is niet onder het gewicht. Ik denk dat we zelfs niet in staat om er zo een te bouwen die 30/35 kilo onder het gewicht zit. Als je zo snel bent, bestaat al gauw de neiging om te zeggen dat een wagen illegaal is, maar we gaan onszelf toch niet voor de gek houden? Hoe moet je anders weten waar je binnen de Formule 1-gelederen staat?", klinkt het realistisch na de eerste frisse maar af en toe zonnige testdag op het circuit van Catalonië, waar hij druk bezig was zijn wagen aan de andere karakteristieken dan Jerez aan te passen.

Beste tijden eerste testdag Barcelona: Hakkinen (Fin) McLaren-Mercedes '89 1.22,81, Fisichella (Ita) Benetton-Playlife 1.23,91, Wurz (Oos) Benetton-Playlife 1.23,94, Herbert (GBr) Stewart-Ford 1.24,94, Verstappen (Ned) Honda 1.24,47, Barrichello (Braz) Stewart-Ford 1.24,54, Coulthard (GBr) McLaren-Mercedes '99 1.25,5, Gene (Spa) Minardi-Ford 1.28,12.


Jos Verstappen geeft Tom Coronel weinig kans aanspraak te maken op een Formule 1-stoel bij het Honda-team. Coronel doet komend seizoen voor het tweede jaar in successie aan het Japans Formule 3000-kampioenschap deel (Formule Nippon) om daarna door te stoten naar de Formule 1. Zijn hoop is gevestigd op de connectie van het Nakajima-team met Honda, maar meent Verstappen: "Ik denk niet dat Honda in zee gaat met iemand die weinig ervaring in de Formule 1 heeft. Ik zelf ben begonnen bij Benetton en heb daarna erg veel geleerd. Met het goed aanvoelen van zo'n wagen gaat zeker twee jaar over heen. Ik betwijfel of Honda iemand die tijd gunt."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.