&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
9 februari 1999

 


[V & L informatica]
[Autosite]
[Beurstip]

Nederland blijft hoofdrol
spelen bij aanleg havens

Van onze speciale verslaggever Dick Hussaarts - MUSCAT, dinsdag

Nederland speelt nog steeds een hele grote rol in de wereld bij de aanleg van havens. Onlangs werd het prestigieuze havenproject Mina Raysut in Salalah, Oman, officieel in gebruik genomen. Een haven die tot de top-tien van de wereld moet gaan behoren en zeker de grootste in de regio zal worden.

Tijdens de openingsceremonie bleek dat Nederlanders een zeer groot aandeel hebben gehad bij de aanleg.

Boskalis heeft het baggerwerk gedaan, Terberg uit Benschop heeft 47 trailer-trekkers geleverd, de havensleepboten worden door scheepswerf Damen gebouwd en ook in het havenmanagement speelt Nederland een belangrijke rol. Hans van Kerkhof, afkomstig van Sealand en lange tijd in de Rotterdamse haven werkzaam geweest, gaat de conventionele haven reorganiseren en weer winstgevend maken.

Boskalis is een belangrijke speler in de regio, de baggeraar voert een groot deel van de werken in dat gebied uit. Boskalis-directeur Hein Huisman is verantwoordelijk voor het gebied. "We hebben gewoon meer expertise als het gaat om het uitvoeren van werk in deze regio, zeker als het gaat om het werken in een zeer harde, rotsachtige boden, zoals hier het geval is. Bovendien hebben we hier altijd materieel en dat levert ons een voorsprong op de concurrentie op. Maar we moeten wel gewoon concurreren met andere spelers. Ze kunnen hier goed zaken doen."

Voor de ervaren baggeraars was het werk net weer iets anders dan gewoonlijk. "Meestal doen wij ons werk eerst, daarna komen bijvoorbeeld de kadebouwers. Als het werk wordt opgeleverd, zijn we normaal gesproken allang weer weg. Maar in dit geval moest het werk zo snel worden gedaan, dat meerdere partijen tegelijk aan de gang waren en dat vereist toch meer visie", zegt plaatsvervangend projectmanager Sander Vlug van Boskalis.

Boskalis heeft het werk in een recordtijd van vijftien maanden opgeleverd. In totaal is acht miljoen kubieke meter rotsbodem uitgebaggerd en aan land gebracht voor de ophoging van het haventerrein. "De bodem is hier rotsachtig, maar dat is niet alles. In de loop der eeuwen hebben wadi's (rivieren die meestal droogstaan maar bij hevige regenval plotseling in flinke stromen kunnen veranderen, red.) gezorgd voor de afzetting van stenen op de zeebodem. En de bodem is hier zo hard dat we speciaal onder cutterzuiger Taurus hebben ingezet."

Op de kades van het haventerrein worden containers gelost. Ze worden met grote kranen uit de schepen getild en daarna op een trailer geplaatst. Die moeten dan weer gebracht worden naar een opslagterrein, voordat ze met een ander schip worden verder vervoerd naar de uiteindelijke bestemming. De trailers worden getrokken door trekkers van de Benschopse Ter Berg Groep. "Wij leveren die trekkers over de hele wereld", aldus directeur George Ter Berg. "We zijn al sinds 1973 in de markt actief en met toenemend succes. Hier hebben we er 47 geleverd, per stuk kosten de trekkers ƒ135.000, afhankelijk van wat je er aan extra's in stopt. Hier zijn ze bijvoorbeeld uitgerust met airconditioning en verder zijn ze extra zwaar uitgevoerd, omdat we verwachten dat ze hier toch vaak hele zware containers te trekken krijgen."

Ter Berg is voortgekomen uit een in 1869 gestichte smederij. Inmiddels is de lease-activiteit de grootste poot onder het familiebedrijf geworden, dat ook speciale beladingssystemen bouwt, bijvoorbeeld voor vuilniswagens. Het bedrijf heeft een omzet ƒ750 miljoen en telt 225 medewerkers.

"Keep it simple, is ons motto. En dat is ook hier weer belangrijk gebleken. We voeren de wagens robuust uit. Ze uitermate wendbaar en zijn betrouwbaar en ze zijn gemakkelijk te onderhouden. En dat heeft er, denk ik, toe geleid dat we gewonnen hebben van de concurrentie", aldus George Ter Berg.

Damen Shipyards heeft sleepboten in aanbouw, in opdracht van de Britse Cory Towage, die de sleepdiensten in de nieuwe haven exploiteert. Het bijzondere van deze schepen is dat ze uitermate wendbaar zijn. De schroef zit niet, zoals gewoonlijk, aan het eind van een schroefas en dus star, maar vormt een geheel met het roer. Dat betekent dus dat je 360 graden kunt draaien." Volgens Jan-Willem Dekker van Damen Shipyards heeft zijn bedrijf het gewonnen van de internationale concurrentie, vooral omdat de schepen snel geleverd kunnen worden.

"Ons succes is te danken aan het feit dat wij werken met standaard componenten. We hoeven dus niet eerst een romp te ontwerpen. Bovendien zijn de eigenschappen van de schepen bekend, die hoef je niet meer te berekenen en kloppen achteraf ook." De boten kunnen ook dienst doen als blusvaartuig en hebben een enorme trekkracht van 55 ton maximaal.

In Salalah is de nieuwe haven helemaal gericht op containervervoer. "Maar er is hier van oudsher al veel vervoer geweest op de traditionele manier. De inlandse dows (inlandse bootjes) zijn zeewaardige schepen en daar wordt al decennia lang handel mee gedreven op zuiderbuur Jemen, maar ook op Afrika, zoals Zanzibar, en landen als Pakistan en India", aldus Hans van Kerkhof, afkomstig van Sealand, maar nu in dienst van Salalah Port Services.

"Wij zijn al begonnen met de aanleg van een goede kade. Buiten het containergebeuren is er hier veel vraag naar bulklading. Er komt hier uit de bergen grindachtig materiaal, maar er is gips en zandsteen. Aan de andere kant is er veel vraag naar importproducten als graan en andere producten die hier niet te krijgen zijn." Volgens Hans van Kerkhof moeten veel van dit soort producten nog over de weg vanuit Muscat komen en dat maakt het leven in Omans tweede stad duur. Muscat ligt ruim duizend kilometer noordelijker.

Op de kade bij het havenproject van Salalah rijden trekkers rond, geleverd door Terberg. Hiermee worden de containers vanaf de kade vervoerd naar de opslagterreinen.

EIGEN FOTO






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.