Nederland blijft hoofdrol
spelen bij aanleg havens
Van onze speciale verslaggever Dick Hussaarts - MUSCAT,
dinsdag
Nederland speelt nog steeds een hele grote rol in de
wereld bij de aanleg van havens. Onlangs werd het prestigieuze
havenproject Mina Raysut in Salalah, Oman, officieel in gebruik
genomen. Een haven die tot de top-tien van de wereld moet gaan behoren
en zeker de grootste in de regio zal worden.
Tijdens de openingsceremonie bleek dat Nederlanders een
zeer groot aandeel hebben gehad bij de aanleg.
Boskalis heeft het baggerwerk gedaan, Terberg uit
Benschop heeft 47 trailer-trekkers geleverd, de havensleepboten worden
door scheepswerf Damen gebouwd en ook in het havenmanagement speelt
Nederland een belangrijke rol. Hans van Kerkhof, afkomstig van Sealand
en lange tijd in de Rotterdamse haven werkzaam geweest, gaat de
conventionele haven reorganiseren en weer winstgevend maken.
Boskalis is een belangrijke speler in de regio, de
baggeraar voert een groot deel van de werken in dat gebied uit.
Boskalis-directeur Hein Huisman is verantwoordelijk voor het gebied.
"We hebben gewoon meer expertise als het gaat om het uitvoeren van
werk in deze regio, zeker als het gaat om het werken in een zeer harde,
rotsachtige boden, zoals hier het geval is. Bovendien hebben we hier
altijd materieel en dat levert ons een voorsprong op de concurrentie
op. Maar we moeten wel gewoon concurreren met andere spelers. Ze kunnen
hier goed zaken doen."
Voor de ervaren baggeraars was het werk net weer iets
anders dan gewoonlijk. "Meestal doen wij ons werk eerst, daarna
komen bijvoorbeeld de kadebouwers. Als het werk wordt opgeleverd, zijn
we normaal gesproken allang weer weg. Maar in dit geval moest het werk
zo snel worden gedaan, dat meerdere partijen tegelijk aan de gang waren
en dat vereist toch meer visie", zegt plaatsvervangend
projectmanager Sander Vlug van Boskalis.
Boskalis heeft het werk in een recordtijd van vijftien
maanden opgeleverd. In totaal is acht miljoen kubieke meter rotsbodem
uitgebaggerd en aan land gebracht voor de ophoging van het
haventerrein. "De bodem is hier rotsachtig, maar dat is niet
alles. In de loop der eeuwen hebben wadi's (rivieren die meestal
droogstaan maar bij hevige regenval plotseling in flinke stromen kunnen
veranderen, red.) gezorgd voor de afzetting van stenen op de zeebodem.
En de bodem is hier zo hard dat we speciaal onder cutterzuiger Taurus
hebben ingezet."
Op de kades van het haventerrein worden containers
gelost. Ze worden met grote kranen uit de schepen getild en daarna op
een trailer geplaatst. Die moeten dan weer gebracht worden naar een
opslagterrein, voordat ze met een ander schip worden verder vervoerd
naar de uiteindelijke bestemming. De trailers worden getrokken door
trekkers van de Benschopse Ter Berg Groep. "Wij leveren die
trekkers over de hele wereld", aldus directeur George Ter Berg.
"We zijn al sinds 1973 in de markt actief en met toenemend succes.
Hier hebben we er 47 geleverd, per stuk kosten de trekkers
135.000, afhankelijk van wat je er aan extra's in stopt. Hier
zijn ze bijvoorbeeld uitgerust met airconditioning en verder zijn ze
extra zwaar uitgevoerd, omdat we verwachten dat ze hier toch vaak hele
zware containers te trekken krijgen."
Ter Berg is voortgekomen uit een in 1869 gestichte
smederij. Inmiddels is de lease-activiteit de grootste poot onder het
familiebedrijf geworden, dat ook speciale beladingssystemen bouwt,
bijvoorbeeld voor vuilniswagens. Het bedrijf heeft een omzet 750
miljoen en telt 225 medewerkers.
"Keep it simple, is ons motto. En dat is ook hier
weer belangrijk gebleken. We voeren de wagens robuust uit. Ze uitermate
wendbaar en zijn betrouwbaar en ze zijn gemakkelijk te onderhouden. En
dat heeft er, denk ik, toe geleid dat we gewonnen hebben van de
concurrentie", aldus George Ter Berg.
Damen Shipyards heeft sleepboten in aanbouw, in opdracht
van de Britse Cory Towage, die de sleepdiensten in de nieuwe haven
exploiteert. Het bijzondere van deze schepen is dat ze uitermate
wendbaar zijn. De schroef zit niet, zoals gewoonlijk, aan het eind van
een schroefas en dus star, maar vormt een geheel met het roer. Dat
betekent dus dat je 360 graden kunt draaien." Volgens Jan-Willem
Dekker van Damen Shipyards heeft zijn bedrijf het gewonnen van de
internationale concurrentie, vooral omdat de schepen snel geleverd
kunnen worden.
"Ons succes is te danken aan het feit dat wij
werken met standaard componenten. We hoeven dus niet eerst een romp te
ontwerpen. Bovendien zijn de eigenschappen van de schepen bekend, die
hoef je niet meer te berekenen en kloppen achteraf ook." De boten
kunnen ook dienst doen als blusvaartuig en hebben een enorme trekkracht
van 55 ton maximaal.
In Salalah is de nieuwe haven helemaal gericht op
containervervoer. "Maar er is hier van oudsher al veel vervoer
geweest op de traditionele manier. De inlandse dows (inlandse bootjes)
zijn zeewaardige schepen en daar wordt al decennia lang handel mee
gedreven op zuiderbuur Jemen, maar ook op Afrika, zoals Zanzibar, en
landen als Pakistan en India", aldus Hans van Kerkhof, afkomstig
van Sealand, maar nu in dienst van Salalah Port Services.
"Wij zijn al begonnen met de aanleg van een
goede kade. Buiten het containergebeuren is er hier veel vraag naar
bulklading. Er komt hier uit de bergen grindachtig materiaal, maar er
is gips en zandsteen. Aan de andere kant is er veel vraag naar
importproducten als graan en andere producten die hier niet te krijgen
zijn." Volgens Hans van Kerkhof moeten veel van dit soort
producten nog over de weg vanuit Muscat komen en dat maakt het leven in
Omans tweede stad duur. Muscat ligt ruim duizend kilometer noordelijker.
Op de kade bij het havenproject van Salalah rijden
trekkers rond, geleverd door Terberg. Hiermee worden de containers
vanaf de kade vervoerd naar de opslagterreinen.
EIGEN FOTO
|