Euro levert ABN Amro
veel foute boekingen op
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, dinsdag
ABN Amro heeft extra mankracht ingezet op de afdeling
internationaal betalingsverkeer om het grote aantal foute boekingen aan
te pakken. De fouten zijn ontstaan door de invoering van de euro. De
bank benadrukt dat de klanten geen hinder hebben van de problemen.
ABN Amro heeft een sterke positie in het afhandelen van
internationaal betalingsverkeer. Klanten zijn onder meer grote,
internationaal werkende bedrijven en overheden. Daarvoor worden
dagelijks duizenden transacties verwerkt waarvan er nu honderden
mislopen. De bedragen die daarmee gemoeid zijn, lopen in de miljarden
guldens.
Het probleem is ontstaan doordat elf landen zijn
overgestapt op de euro. De eenheidsmunt wordt ook massaal gebruikt in
het girale betalingsverkeer. "Een betaling in marken ging vroeger
bijna automatisch goed omdat de ontvanger meestal een Duitse klant was,
maar nu is dat lastiger. De ontvanger kan iedereen zijn en daarom moet
elke betaling van een duidelijk label voorzien zijn. Dat gaat soms mis.
Maar de klant heeft er nooit onder te lijden", aldus een
woordvoerder van de grootste bank van Nederland.
Om alle transacties die zijn misgelopen alsnog te
achterhalen, heeft de bank tijdelijk honderd extra mensen ingezet en is
de afdeling internationaal betalingsverkeer gegroeid naar 450 mensen.
In de financiële sector gaan al wekenlang verhalen over
'spookboekingen' en 'miljarden die zoek zijn'. ABN Amro weerspreekt
dat. "Het geld is niet zoek; alleen is het soms verkeerd
aangekomen. Dat halen we netjes terug."
Overigens is ABN Amro niet de enige bank die met dit
soort problemen worstelt. Alle banken die veel internationaal
betalingsverkeer afhandelen, moeten veel mensen inzetten om de
transacties goed te verwerken. Onderling overleggen de banken op
internationaal niveau om de problemen aan te pakken. Zo is inmiddels
een afspraak gemaakt over rentebetalingen van 'fout geparkeerde gelden'.
ABN Amro wordt extra zwaar getroffen omdat de bank een
leidende positie heeft in dit soort werk. Samen met Deutsche Bank en
Citibank behoort ABN Amro tot de wereldtop. Deze positie probeert de
bank te benutten voor de opbouw van een wereldwijd netwerk voor
elektronische betalingen. De opbouw van dit netwerk vergt honderden
miljoenen aan investeringen en is één van de meest
prestigieuze projecten van de bank.
Via het netwerk kan een klant vanuit één
rekening (bij elk kantoor in de wereld) zakendoen in de hele wereld.
Dat is voor multinationale ondernemingen van groot belang. De bank
probeert het gehele 'cash management' van de bedrijven over te nemen.
Betalingen en ontvangsten worden door de bank geregeld en tegen elkaar
weggestreept. Zo wordt een tekort op (bijvoorbeeld) een rekening in
Canada weggestreept tegen een tegoed in Frankrijk. Dat kan veel geld
besparen omdat debetrente meestal hoger is dan creditrente.
Bij de lancering
(medio '97) noemde dr. R. van den Brink (raad van bestuur ABN Amro) het
project een soort "internationaal Interpay". Interpay is het
Nederlandse samenwerkingsverband van banken om betalingen onderling af
te handelen.
ABN Amro is nog lang niet klaar met de opbouw van het
netwerk. In Europa is de klus wel grotendeels geklaard en wordt het
systeem al verkocht. Een woordvoerder verwacht dat het nog enkele jaren
zal duren voordat elke uithoek in de wereld bereikt kan worden. Als de
bank hierin slaagt, dan is het één van de weinige (en
mogelijk zelfs de enige) banken die dit soort services kan bieden.
FOTO: PICTURE REPORT
|