&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
9 februari 1999

 


[Beurstip]
[Autosite]
[V & L informatica]

Euro levert ABN Amro
veel foute boekingen op

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, dinsdag

ABN Amro heeft extra mankracht ingezet op de afdeling internationaal betalingsverkeer om het grote aantal foute boekingen aan te pakken. De fouten zijn ontstaan door de invoering van de euro. De bank benadrukt dat de klanten geen hinder hebben van de problemen.

ABN Amro heeft een sterke positie in het afhandelen van internationaal betalingsverkeer. Klanten zijn onder meer grote, internationaal werkende bedrijven en overheden. Daarvoor worden dagelijks duizenden transacties verwerkt waarvan er nu honderden mislopen. De bedragen die daarmee gemoeid zijn, lopen in de miljarden guldens.

Het probleem is ontstaan doordat elf landen zijn overgestapt op de euro. De eenheidsmunt wordt ook massaal gebruikt in het girale betalingsverkeer. "Een betaling in marken ging vroeger bijna automatisch goed omdat de ontvanger meestal een Duitse klant was, maar nu is dat lastiger. De ontvanger kan iedereen zijn en daarom moet elke betaling van een duidelijk label voorzien zijn. Dat gaat soms mis. Maar de klant heeft er nooit onder te lijden", aldus een woordvoerder van de grootste bank van Nederland.

Om alle transacties die zijn misgelopen alsnog te achterhalen, heeft de bank tijdelijk honderd extra mensen ingezet en is de afdeling internationaal betalingsverkeer gegroeid naar 450 mensen. In de financiële sector gaan al wekenlang verhalen over 'spookboekingen' en 'miljarden die zoek zijn'. ABN Amro weerspreekt dat. "Het geld is niet zoek; alleen is het soms verkeerd aangekomen. Dat halen we netjes terug."

Overigens is ABN Amro niet de enige bank die met dit soort problemen worstelt. Alle banken die veel internationaal betalingsverkeer afhandelen, moeten veel mensen inzetten om de transacties goed te verwerken. Onderling overleggen de banken op internationaal niveau om de problemen aan te pakken. Zo is inmiddels een afspraak gemaakt over rentebetalingen van 'fout geparkeerde gelden'.

ABN Amro wordt extra zwaar getroffen omdat de bank een leidende positie heeft in dit soort werk. Samen met Deutsche Bank en Citibank behoort ABN Amro tot de wereldtop. Deze positie probeert de bank te benutten voor de opbouw van een wereldwijd netwerk voor elektronische betalingen. De opbouw van dit netwerk vergt honderden miljoenen aan investeringen en is één van de meest prestigieuze projecten van de bank.

Via het netwerk kan een klant vanuit één rekening (bij elk kantoor in de wereld) zakendoen in de hele wereld. Dat is voor multinationale ondernemingen van groot belang. De bank probeert het gehele 'cash management' van de bedrijven over te nemen. Betalingen en ontvangsten worden door de bank geregeld en tegen elkaar weggestreept. Zo wordt een tekort op (bijvoorbeeld) een rekening in Canada weggestreept tegen een tegoed in Frankrijk. Dat kan veel geld besparen omdat debetrente meestal hoger is dan creditrente.

Bij de lancering (medio '97) noemde dr. R. van den Brink (raad van bestuur ABN Amro) het project een soort "internationaal Interpay". Interpay is het Nederlandse samenwerkingsverband van banken om betalingen onderling af te handelen.

ABN Amro is nog lang niet klaar met de opbouw van het netwerk. In Europa is de klus wel grotendeels geklaard en wordt het systeem al verkocht. Een woordvoerder verwacht dat het nog enkele jaren zal duren voordat elke uithoek in de wereld bereikt kan worden. Als de bank hierin slaagt, dan is het één van de weinige (en mogelijk zelfs de enige) banken die dit soort services kan bieden.

FOTO: PICTURE REPORT






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.