&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
22 januari 1999

 


[Beurstip]
[Ordina]
[ABN AMRO]
[Reaal]
[Autosite]
[ICT Challenge]
[Hypotheek-angst?]

Jong Inforay is klaar
voor Amerikaanse markt

Van een onzer verslaggeefsters - LEUSDEN, vrijdag

De Nederlandse software-industrie is hard toe aan een nieuw 'Nederlands' succes om als voorbeeld te dienen voor tal van andere jonge ondernemers in deze sector. Het relatief onbekende en jonge Nederlandse softwarebedrijf Inforay, gespecialiseerd in management informatiesystemen, stelt zich kandidaat voor die rol.

Of Inforay inderdaad aan alle verwachtingen kan voldoen moet nog blijken. Vast staat dat een aantal klinkende namen in de it-industrie lovend zijn over de software van het van oorsprong Leusdense bedrijf. Tot de raad van commissarissen behoort onder meer Roel Pieper, die het bedrijf met raad en daad steunt.

Inforay werd in 1994 opgericht door Ronald Tetteroo (35). In samenwerking met KPMG, dat tevens ƒ1 miljoen in het project investeerde, ontwikkelde hij een systeem om alle informatie die binnen een bedrijf is opgeslagen op een eenvoudige wijze gebruiksklaar te maken voor het management.

Terwijl het hoofdkantoor naar Cambridge (Amerika) wordt verplaatst, blijft het onderzoekscentrum in Nederland. Er werken nu 12 mensen in Amerika en 45 mensen in Nederland. Inforay behaalde vorig jaar een omzet van $12 miljoen en was winstgevend.

"Bedrijven worden steeds meer opgesplitst in onderdelen en divisies waarmee het overzicht vaak verloren gaat. Juist nu is er behoefte aan een geïntegreerd plaatje. Bovendien speelt de vraag hoe je informatie uit allerlei subsystemen bij elkaar kunt krijgen", legt Tetteroo uit. "Ons systeem biedt hier uitkomst. Wij zijn een soort onafhankelijke derde partij die systemen van Oracle, Baan. SAP en IBM met elkaar verbindt, waardoor alle informatie die hierin is opgeslagen beschikbaar komt. Als de informatie er niet is geeft de computer dat ook aan. Het hele systeem is er op gericht om de informatie en de structuren binnen een bedrijf inzichtelijk te maken."

In 1996 werd het project met KPMG afgerond en was het bedrijf klaar voor de markt. Hoewel de zaken er goed uitzagen in Nederland, drong Pieper aan op een oriëntatie op de Amerikaanse markt.

"De markt voor dit soort systemen schat ik de komende jaren op $5 tot $10 miljard", aldus Pieper. "Je moet echter op het juiste moment op de juiste plek zijn. Je moet dus in een zo vroeg mogelijk stadium naar de Amerikaanse markt. Het is wel makkelijk om in Nederland en Europa te blijven, maar dan weet je dat je over drie jaar toch naar Amerika moet. Ondertussen zit de concurrentie in de VS niet stil. Het gaat om momentum."

Voor Inforay lijkt de timing inderdaad juist. Vorig jaar investeerde het Amerikaanse MayfieldFund, die ook ooit nieuwkomers als Compaq en 3Comm onder haar hoede nam, $10 miljoen in het bedrijf tegen 20% van de aandelen.

Op 7 februari presenteert Tetteroo tijdens de 'Demo', een groot it-evenement in Amerika waar ook het succes van Netscape begon, zijn product Info X-Ray. Uit 600 producten worden er zo'n 60 gekozen voor een presentatie waarvan er 18, waaronder InfoRay, op het grote podium mogen verschijnen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.