Jong Inforay is klaar
voor Amerikaanse markt
Van een onzer verslaggeefsters - LEUSDEN, vrijdag
De Nederlandse software-industrie is hard toe aan een
nieuw 'Nederlands' succes om als voorbeeld te dienen voor tal van
andere jonge ondernemers in deze sector. Het relatief onbekende en
jonge Nederlandse softwarebedrijf Inforay, gespecialiseerd in
management informatiesystemen, stelt zich kandidaat voor die rol.
Of Inforay inderdaad aan alle verwachtingen kan voldoen
moet nog blijken. Vast staat dat een aantal klinkende namen in de
it-industrie lovend zijn over de software van het van oorsprong
Leusdense bedrijf. Tot de raad van commissarissen behoort onder meer
Roel Pieper, die het bedrijf met raad en daad steunt.
Inforay werd in 1994 opgericht door Ronald Tetteroo
(35). In samenwerking met KPMG, dat tevens 1 miljoen in het
project investeerde, ontwikkelde hij een systeem om alle informatie die
binnen een bedrijf is opgeslagen op een eenvoudige wijze gebruiksklaar
te maken voor het management.
Terwijl het hoofdkantoor naar Cambridge (Amerika)
wordt verplaatst, blijft het onderzoekscentrum in Nederland. Er werken
nu 12 mensen in Amerika en 45 mensen in Nederland. Inforay behaalde
vorig jaar een omzet van $12 miljoen en was winstgevend.
"Bedrijven worden steeds meer opgesplitst in
onderdelen en divisies waarmee het overzicht vaak verloren gaat. Juist
nu is er behoefte aan een geïntegreerd plaatje. Bovendien speelt
de vraag hoe je informatie uit allerlei subsystemen bij elkaar kunt
krijgen", legt Tetteroo uit. "Ons systeem biedt hier
uitkomst. Wij zijn een soort onafhankelijke derde partij die systemen
van Oracle, Baan. SAP en IBM met elkaar verbindt, waardoor alle
informatie die hierin is opgeslagen beschikbaar komt. Als de informatie
er niet is geeft de computer dat ook aan. Het hele systeem is er op
gericht om de informatie en de structuren binnen een bedrijf
inzichtelijk te maken."
In 1996 werd het project met KPMG afgerond en was het
bedrijf klaar voor de markt. Hoewel de zaken er goed uitzagen in
Nederland, drong Pieper aan op een oriëntatie op de Amerikaanse
markt.
"De markt voor dit soort systemen schat ik de
komende jaren op $5 tot $10 miljard", aldus Pieper. "Je moet
echter op het juiste moment op de juiste plek zijn. Je moet dus in een
zo vroeg mogelijk stadium naar de Amerikaanse markt. Het is wel
makkelijk om in Nederland en Europa te blijven, maar dan weet je dat je
over drie jaar toch naar Amerika moet. Ondertussen zit de concurrentie
in de VS niet stil. Het gaat om momentum."
Voor Inforay lijkt de timing inderdaad juist. Vorig jaar
investeerde het Amerikaanse MayfieldFund, die ook ooit nieuwkomers als
Compaq en 3Comm onder haar hoede nam, $10 miljoen in het bedrijf tegen
20% van de aandelen.
Op 7 februari presenteert Tetteroo tijdens de 'Demo',
een groot it-evenement in Amerika waar ook het succes van Netscape
begon, zijn product Info X-Ray. Uit 600 producten worden er zo'n 60
gekozen voor een presentatie waarvan er 18, waaronder InfoRay, op het
grote podium mogen verschijnen.
|