Buhrmann geeft concurrent
Ahrend 'goede voorbeeld'
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag
Handelshuis Buhrmann voegt opnieuw twee Duitse
distributeurs in kantoorbenodigdheden aan zijn netwerk toe. Het
Amsterdamse concern maakte gisteren de overname bekend van de
familiebedrijven W. Quitman uit Hagen en Fritz Palm uit Berlijn. Met de
acquisities voegt Buhrmann op jaarbasis 60 miljoen aan de omzet
toe. Bij de ingebrachte bedrijven werken in totaal 165 mensen.
Door de overnames dekt Buhrmann op de kantorenmarkt nu
vrijwel geheel Duitsland af, waar het marktleider is. "Alleen in
het noorden, in de regio Hamburg, kijken we nog rond", stelt J.
Pieterse, directeur van de Europese divisie Office Products van
Buhrmann. Concurrent Ahrend haalde daar vorige maand Holtkötter
binnen, een branchegenoot met een jaaromzet van 78,4 miljoen. Een
gemiste kans voor Buhrmann?
Op die inlijving wordt in Amsterdam Zuid-Oost wat
smalend gereageerd. "Wij zijn geen volumecollectors. Die
acquisitie van Ahrend in Hamburg is wel leuk en aardig, maar wij weten
wat het kost", stelt Pieterse, die er nog wel aan toevoegt dat
Ahrend uiteraard andere belangen kan hebben.
De strijd om een deel van de koek op de Duitse markt
voor kantoorbenodigdheden is vorig jaar geïntensiveerd. De
verbeterde economische situatie bij onze oosterburen, alsmede de zeer
gefragmenteerde markt gelden als belangrijkste oorzaken. Voor Buhrmann
komt het aantal Duitse acquisities in deze sector met de huidige
overnames in het afgelopen jaar op zes.
Verdere Europese groei is volgens Pieterse noodzakelijk.
"Over een paar jaar zijn er in Europa nog maar zes grote
spelers", voorspelt hij. "Wij, twee Franse bedrijven, twee
Amerikanen en misschien nog een Nederlander." Dat
consolidatieproces heeft zich eerder in de Verenigde Staten afgespeeld
en is vervolgens naar Groot-Brittannië overgewaaid.
De Europese omzet van Buhrmann Office Products is
de laatste jaren gegroeid van 480 miljoen in 1995 tot 1,4
miljard vorig jaar, waarmee de divisie na de Franse concurrentie
(Guilbert en Gaspard Lyreco) een derde plaats binnen Europa inneemt.
Pieterse sluit op termijn zelfs allianties tussen de zes
grote partijen niet uit. "Daartegenover staat dat er op korte
termijn eigenlijk geen grote ondernemingen meer te koop zijn",
constateert hij. "Je moet de activiteiten dus verder opbouwen met
kleine, regionale bedrijven."
Ook Samas en Ahrend proberen op deze wijze verdere
groei te realiseren. Op de Nederlandse markt zullen de partijen elkaar
nog zeker tegenkomen, zegt Pieterse. "Wij willen dit jaar in
Nederland nog twee à drie acquisities doen, in het zuiden van
het land zitten we nog wat zwak. Samas en Ahrend zijn vooral sterk in
de markt voor grote zakelijke klanten. Ook daar willen wij een groter
marktaandeel en gaan we het gevecht dus aan."
|