&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
22 januari 1999

 


[Autosite]
[ABN AMRO]
[Hypotheek-angst?]
[Reaal]
[Ordina]
[ICT Challenge]
[Beurstip]

Buhrmann geeft concurrent
Ahrend 'goede voorbeeld'

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag

Handelshuis Buhrmann voegt opnieuw twee Duitse distributeurs in kantoorbenodigdheden aan zijn netwerk toe. Het Amsterdamse concern maakte gisteren de overname bekend van de familiebedrijven W. Quitman uit Hagen en Fritz Palm uit Berlijn. Met de acquisities voegt Buhrmann op jaarbasis ƒ60 miljoen aan de omzet toe. Bij de ingebrachte bedrijven werken in totaal 165 mensen.

Door de overnames dekt Buhrmann op de kantorenmarkt nu vrijwel geheel Duitsland af, waar het marktleider is. "Alleen in het noorden, in de regio Hamburg, kijken we nog rond", stelt J. Pieterse, directeur van de Europese divisie Office Products van Buhrmann. Concurrent Ahrend haalde daar vorige maand Holtkötter binnen, een branchegenoot met een jaaromzet van ƒ78,4 miljoen. Een gemiste kans voor Buhrmann?

Op die inlijving wordt in Amsterdam Zuid-Oost wat smalend gereageerd. "Wij zijn geen volumecollectors. Die acquisitie van Ahrend in Hamburg is wel leuk en aardig, maar wij weten wat het kost", stelt Pieterse, die er nog wel aan toevoegt dat Ahrend uiteraard andere belangen kan hebben.

De strijd om een deel van de koek op de Duitse markt voor kantoorbenodigdheden is vorig jaar geïntensiveerd. De verbeterde economische situatie bij onze oosterburen, alsmede de zeer gefragmenteerde markt gelden als belangrijkste oorzaken. Voor Buhrmann komt het aantal Duitse acquisities in deze sector met de huidige overnames in het afgelopen jaar op zes.

Verdere Europese groei is volgens Pieterse noodzakelijk. "Over een paar jaar zijn er in Europa nog maar zes grote spelers", voorspelt hij. "Wij, twee Franse bedrijven, twee Amerikanen en misschien nog een Nederlander." Dat consolidatieproces heeft zich eerder in de Verenigde Staten afgespeeld en is vervolgens naar Groot-Brittannië overgewaaid.

De Europese omzet van Buhrmann Office Products is de laatste jaren gegroeid van ƒ480 miljoen in 1995 tot ƒ1,4 miljard vorig jaar, waarmee de divisie na de Franse concurrentie (Guilbert en Gaspard Lyreco) een derde plaats binnen Europa inneemt.

Pieterse sluit op termijn zelfs allianties tussen de zes grote partijen niet uit. "Daartegenover staat dat er op korte termijn eigenlijk geen grote ondernemingen meer te koop zijn", constateert hij. "Je moet de activiteiten dus verder opbouwen met kleine, regionale bedrijven."

Ook Samas en Ahrend proberen op deze wijze verdere groei te realiseren. Op de Nederlandse markt zullen de partijen elkaar nog zeker tegenkomen, zegt Pieterse. "Wij willen dit jaar in Nederland nog twee à drie acquisities doen, in het zuiden van het land zitten we nog wat zwak. Samas en Ahrend zijn vooral sterk in de markt voor grote zakelijke klanten. Ook daar willen wij een groter marktaandeel en gaan we het gevecht dus aan."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.