"Een maatje groter" leidt
tot overname in modesector
door Mirjam Brinks - NIEUW VENNEP, woensdag
Een maatje meer mag. Steeds minder vrouwelijke
landgenoten passen in de standaard kledingmaat 38. Vanuit de
detailhandel is er in toenemende mate vraag naar producenten die de
expertise hebben om kleren voor de wat dikkeren onder ons te maken. De
CS Group, bekend van de private-labels in veel grootwinkelbedrijven,
heeft mede daarom gisteren 'More Fashion by Tineke' overgenomen. Deze
keten is al 15 jaar als enige in Nederland onder de naam Tineke Mode
actief op het gebied van de grote maten dameskleding.
Drie jonge mannen staan aan de leiding van het bedrijf
dat damesmode produceert en importeert. "Tot nu toe hebben we ons
als CS Group eigenlijk vooral bezig gehouden met de vanouds gangbare
maten als 36 tot en met 46 voor onder meer de Bijenkorf", zegt
René Zwart (36), algemeen directeur van de CS Group.
Volgens Zwart komt er vanuit de afnemers steeds vaker
het verzoek binnen om ook mode in grote maten te leveren. "Dit
vergt echter een bijzonder specialisme. De pasvorm is hier veel
belangrijker dan bij de gemiddelde maten. Bij het maken van kleding
wordt altijd uitgegaan van de standaardmaat 38 en daarvandaan wordt dan
vergroot of verkleind. Maar wanneer je mode ontwerpt vanaf maat 42 is
dat niet mogelijk. De verhoudingen liggen dan totaal anders."
"Ook moeten de stoffen waarmee wordt gewerkt veel
slijtvaster zijn. Een paar benen schuurt in een broek van bijvoorbeeld
maat 48 veel meer dan in een van maatje 38. Het maakt immers nogal wat
uit of er een paar billen van 20 kilo opzit of van 120 kilo. Er gebeurt
dan iets anders met de broek", legt Zwart uit.
Na de overname verwacht de CS Group een omzet van 55
miljoen gulden te bereiken. Vorig jaar lag die op minder dan de helft,
26 miljoen gulden. Volgens de directeuren van de damesmodeproducent
maakt de overname van Tineke mode de CS Group compleet. Zwart:
"Zij hebben verstand van grote maten en van winkelen en wij van
produceren en het grootwinkelbedrijf." De grote maten van 'More
Fashion by Tineke' zullen in de toekomst dan ook in de warenhuizen in
Europa te koop zijn. Daarnaast blijft Tineke de mode in de eigen
winkels verkopen.
Volgens Zwart wordt 'More' echt gepositioneerd als merk.
Er komen drie modelijnen in de winkels te hangen: More fashion, More
sports en More basics. "De gezette dames kunnen werkelijk voor
iedere gelegenheid bij ons een outfit vinden."
Volgens de directeur verkoop, René Ebbing (38),
wordt het hoog tijd dat het imago van de grote maten verandert.
"Iemand met een maatje meer hoeft er absoluut niet tuttig en stijf
uit te zien. De tijd van de 'autobahn-designs', alleen maar
lengtestrepen, is allang voorbij. Het valt dan ook op dat dikkere
vrouwen zich steeds modischer durven te kleden. Ze doen er niet meer
alles aan om zo goed mogelijk hun gewicht en omvang te verbergen onder
veel te ruime kleding." Bovendien is Ebbing van mening dat iemand
die goed passende kleren draagt er veel slanker uitziet dan iemand die
in een "gebreide hobbezak rondloopt."
De vaste klanten van de Tineke winkels staat overigens
nog wel een verandering te wachten. Variëren de maten tot op de
dag van vandaag nog van 0 tot 5, de voorjaarsmode hangt straks in de
winkel van maat 42 tot 60. "Ik kan me voorstellen dat veel vrouwen
hier van schrikken. Ze worden dan immers veel duidelijker met hun
omvang geconfronteerd dan nu het geval is", zegt Ebbing.
Volgens beide mannen zijn de nieuwe maataanduidingen
echter nodig om een betere pasvorm te garanderen. Bovendien wil de CS
Group nog meer zaken gaan doen met het buitenland en daar zijn ze
gewend met 'normale' maten te werken. Die gewenning zal in Nederland
echter ook snel toeslaan, zo voorziet het ondernemers-duo. "Wie
zich prettig voelt in goed passende kleding, neemt de grote
maat-aanduiding graag op de koop toe."
(vlnr) RENÉ EBBING, FRANS VAN ROSSEN EN
RENÉ ZWART
...driekoppige directie van CS Group...
FOTO: HANS PETERS
|