&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 januari 1999

 


[Reaal]
[Ordina]
[ABN AMRO]
[Autosite]
[ICT Challenge]
[Beurstip]
[Hypotheek-angst?]

Belang van Nuon in UPC
wordt minder dan 10 procent

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

Het nutsbedrijf Nuon krijgt een belang van minder dan 10 procent in beursnieuweling United Pan-Europe Communications (UPC). Dit kabelbedrijf wil volgende maand naar de Amsterdamse beurs.

Nuon krijgt het belang door verkoop van zijn 49 procent participatie in Telekabel aan partner UPC. Daarvoor krijgt Nuon een bedrag van ƒ550 miljoen, wat tenminste voor de helft in contanten en voor de rest in aandelen UPC zal worden voldaan. Deze aandelen zullen de eerste zes maanden door Nuon niet mogen worden verkocht.

De exacte verhouding van aandelen/contanten en prijs van de aandelen is nog niet bekend, zo bleek gisteren uit een toelichting van Nuons directievoorzitter Tob Swelheim. Wel kon hij melden dat Nuon de UPC-aandelen tegen de gebruikelijke korting van 5 procent op de beurskoers zou krijgen. UPC denk dat de beursintroductie ƒ1,2 à ƒ1,3 miljard zal kunnen opleveren.

Mocht Nuon na een half jaar van zijn pakket aandelen af willen, dan heeft UPC een voorkeursrecht voor terugkoop.

Zoals eerder gemeld wil Nuon zich concentreren op zijn kernactiviteiten: energie en water. Daarin pasten dus niet meer de kabelbelangen van Telekabel. Aan Europa's grootste kabelbedrijf (5 miljoen aansluitingen in o.m. Nederland, België, Oostenrijk en Noorwegen) en partner werd daarom het aandelenpakket verkocht, wat Nuon een boekwinst van ƒ275 miljoen opleverde.

Telekabel, waar 200 mensen werken, heeft in ons land circa 600.000 abonnees, verspreid over Friesland, Flevoland, Gelderland en Noord-Brabant. De vroegere kabeldochter van Philips UPC heeft een 50-procentsbelang in de Amsterdamse kabelaar A2000, wat het totale bereik op 1,4 miljoen klanten brengt. Daarmee zegt de onderneming de grootste aanbieder van multimedia- en communicatiediensten over breedbandige infrastructuren in Nederland te zijn. Dat betekent naast de doorgifte van tv-signalen ook telefonie- en Internetdiensten.

Voor het echter overal zover is, moet een aantal netwerken nog voor deze diensten worden aangepast. Eind dit jaar hoopt UPC daarmee klaar te zijn, een investering van gemiddeld ƒ300 per aansluiting. Bovenop dat bedrag komen nog de kosten voor de installatie van een elektronisch kastje in de huizen zelf, waarmee zo'n ƒ700 is gemoeid. Met een aantal leveranciers van die 'set top devices', waaronder Siemens, General Electric en Philips is UPC nog in onderhandeling, zei Tim Bryan, lid van de raad van commissarissen van UPC.

Bryan verzekerde dat er geen concrete plannen bestaan om het 50-procentsbelang in A2000 volledig te consolideren.

FOTO: CAPITAL PHOTOS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.