&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 januari 1999

 


[Hypotheek-angst?]

Ruzie om
"kartonnen"
super-MiG

Van onze correspondent - MOSKOU, woensdag

Vorige week werd hij nog met veel bombarie aan de wereld gepresenteerd: de nieuwe MiG, het Russische antwoord op de Amerikaanse jager in ontwikkeling F-22 Raptor, een vliegduivel met Stealth-capaciteiten, wat inhoudt dat hij door vijandelijke radars nauwelijks kan worden getraceerd.

De Russische Defensieminister, Igor Sergejev, de orthodoxe metropoliet Kirill, binnen- en buitenlandse luchtvaartbobo's, hordes journalisten: zij allen waren naar het nabij Moskou gelegen vliegveld Zjoekovski gekomen om het in de sneeuw taxiënde vliegwonder te aanschouwen.

Maar gisteren berichtte het weekblad 'Moskovskije Novosti' dat het allemaal niet waar was, gelogen, een droom van bordkarton. "Bluf", stond er boven het stuk, waarin wordt gesteld dat de super-MiG, geafficheerd als het "Russische gevechtsvliegtuig van de 21e eeuw" simpelweg niet bestond. Althans, niet in metaal, en zeker niet vliegklaar.

Volgens het blad is er van de nieuwe MiG-Jager, bekend als "het project 1.42", uitsluitend nog maar een windtunnelmodel. Het aan de pers getoonde exemplaar zou een minder geavanceerd model zijn, een 1.44, bedoeld om de Russische autoriteiten zand in de ogen te strooien, om op die manier voor het project extra overheidsgelden los te krijgen.

De MiG-producenten reageerden gisteravond furieus: volgens hen zal al in maart de eerste 1.42 test-vlucht plaatsvinden.

Maar andere ingewijden zeggen dat, gezien de huidige Russische economische malaise, de nieuwe MiG op zijn vroegst pas over zeven jaar in productie kan worden genomen. Mocht dat waar zijn, dan maakt dat de opschepperige presentatie van vorige week op zijn minst nogal voorbarig.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.