&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 januari 1999

 


[World OnLine]
[CMG]
[FBTO verzekeringen]
[Matchbank]
[Primafoon]
[Autosite]

Vaarbewijs ook voor klein bootje

door Fred Pruim - BUNNIK, woensdag

Ook bezitters en huurders van kleine plezierjachtjes moeten mogelijk straks een vaarbewijs bezitten voordat ze het water op mogen. Met die maatregel zou de veiligheid op de Nederlandse wateren kunnen worden vergroot.

Dat vinden de verschillende watersportorganisaties in ons land. Nu is het nog zo, dat alleen de eigenaren van snelle motorboten of van grote plezierjachten een dergelijk vaarbewijs moeten hebben.

Het plan voor het uitbreiden van de vaarbewijsplicht wordt volgende week besproken. Tevens zal het huidige vaarbewijssysteem, dat volgens sommige organisaties z'n langste tijd heeft gehad, worden doorgelicht. Aan de gesprekken zullen de ANWB, het Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Schippersverening Schuttevaer (KSV) deelnemen.

Volgens Frank Jibben van het KNWV staat niet onomstotelijk vast dat bezitters en huurders van kleine jachtjes ook zorgen voor veel ongelukken. "Maar je kunt er natuurlijk wel je bedenkingen bij hebben als een verhuurder een bootje meegeeft aan een soort gelegenheidsbemanning, die nauwelijks iets afweet van de regels op het water."

Het totaal aantal ongelukken met jachten op de Nederlandse vaarwegen zou de laatste jaren niet direct zijn toegenomen, maar wel de ernst er van. Zo vielen vorig jaar zelfs twee doden bij een tweetal overvaringen.

Bij het invoeren van een vaarbewijs voor kleine boten kan volgens het KNWV ook worden gedacht aan alleen een verplichting voor huurschepen. Ook zou een vaarbewijs kunnen worden ingevoerd voor mensen, die per se van de hoofdvaarwegen gebruik willen maken. Jibben: "Juist daar vindt veel scheepvaartverkeer plaats, waardoor het niet ondenkbaar is dat recreatie- en beroepsvaart elkaar in de haren zit."

Het Watersportverbond pleit voor het veranderen van het huidige verplichte vaarbewijs. "Het is allemaal nog al theoretisch. Natuurlijk belangrijk, maar wij zouden graag zien dat er ook een soort praktijkopleiding wordt toegevoegd, net als met rijopleidingen. Nu is het zo dat iemand die redelijk kan leren, zonder al te veel moeite z'n vaarbewijs kan halen. Maar het is nog maar de vraag of die persoon ook daadwerkelijk goed kan varen."

Het vaarbewijs in z'n huidige vorm gaat al bijna tien jaar mee. Schippers van jachten die 15 meter of langer zijn moeten het hebben, evenals bestuurders van snelle motorboten en waterscooters. Vooral in de laatste categorie worden nog al eens overtredingen begaan, alhoewel het aantal de laatste jaren zou teruglopen.

Omdat de gesprekken omtrent een eventuele uitbreiding van de vaarbewijsplicht nog moeten plaatsvinden, is volgens de watersportorganisaties nog niet duidelijk of ook schippers van bijvoorbeeld rubberboten met een sterke buitenboordmoter onder de nieuwe regeling zouden moeten vallen.

Er zijn nog geen 'categorieën' vastgesteld, alleen dat het gaat om plezierjachten die korter zijn dan 15 meter en vaartuigen, die niet sneller kunnen varen dan twintig kilometer per uur.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.