&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 januari 1999

 


[FBTO verzekeringen]
[CMG]
[Primafoon]
[World OnLine]
[Autosite]
[Matchbank]

Actie ANWB tegen rekeningrijden

Van onze economische redactie - DEN HAAG, woensdag

De ANWB start vandaag een grootscheepse campagne tegen de invoering van het rekeningrijden. Schermend met het argument dat het systeem niets anders oplevert dan "betaald in de file staan" roept de vereniging de 3,4 miljoen leden op massaal protest aan te tekenen.

Via de eigen bladen zoals de Kampioen worden de leden de komende maanden geïnformeerd over de actie. Directeur P. Nouwen weet uit eerdere peilingen dat 80 procent van de leden tegen de tolheffing is. De ANWB hoopt dat mensen massaal de sticker met de tekst 'Stop Rekeningrijden' op de ruit van hun auto plakken.

De ANWB verkondigt al maanden faliekant tegen rekeningrijden te zijn. Volgens de toeristenbond worden de files niet minder als er betaald moet worden om de eenvoudige reden dat er geen alternatieven voor handen zijn. "Mensen kunnen vaak niet anders dan in de spits in de auto zitten. Dat gedrag verander je niet met tolheffing", aldus Nouwen.

Zolang er geen alternatieven zijn op de weg en in het openbaar vervoer komt rekeningrijden volgens Nouwen slechts neer op een "ordinaire lastenverzwaring" voor de automobilist. "Kiezen voor het openbaar vervoer heeft weinig zin, want dat zit in de spits vol", aldus Nouwen. De ANWB schat dat de gemiddelde automobilist voor woon-werkverkeer extra per jaar kwijt is aan tolheffing. Die kosten zullen in praktijk worden afgewenteld op de werkgever, zo verwacht de ANWB.

Volgens Nouwen is rekeningrijden dan ook bij voorbaat gedoemd om te mislukken. "Het leidt niet tot ander verplaatsingsgedrag met als gevolg dat we straks betaald in de file staan."

VNO-NCW en MKB-Nederland steunen het protest. De organisaties zien meer in de invoering van betaalstroken omdat hier een keuze wordt geboden.

Betaalstroken

De ANWB pleit voor de aanleg van betaalstroken; nieuwe rijstroken naast de bestaande weg waar automobilisten op vrijwillige basis tegen betaling gebruik van kunnen maken. Volgens Nouwen zijn betaalstroken haalbaar en betaalbaar.

De ANWB die zegt "op andere vlakken actief mee te willen werken aan de filebestrijding", gaf zelf gisteren niet het goede voorbeeld in het stimuleren van ander rijgedrag. De drukbezochte persbijeenkomst werd georganiseerd in Den Haag midden in de ochtendspits.

Minister Netelenbos (Verkeer) reageerde teleurgesteld op de actie van de ANWB.

"Jammer. Als je mensen vraagt 'wie wil er betalen' zegt niemand 'ja'. Maar laat mij nou in de praktijk bewijzen dat je juist niet in de file staat door rekeningrijden. In het buitenland heeft rekening rijden altijd geleid tot een betere doorstroming van het verkeer. In Noorwegen hebben ze de prijzen zelfs moeten verlagen omdat er zo weinig aanbod van verkeer was overgebleven."

De bewindsvrouw benadrukte nog eens dat rekeningrijden "geen melkkoe voor de overheid" wordt. "Het geld gaat echt terug naar de burger", aldus Netelenbos.

Natuur en Milieu spreekt van ,,een onbegrijpelijke en ouderwetse'' actie van de ANWB. ,,Rekeningrijden is goed'', aldus een woordvoerder. ,,Het stimuleert mensen om te gaan carpoolen en om buiten de spits te rijden.''






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.