" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT=""> " WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT="">

[Buitenland]


zaterdag
27 september 1997


Vliegtuig in smoggebied
van Sumatra neergestort

Van onze correspondent - Jos van Noord

MEDAN (Noord-Sumatra), zaterdag

Geen van de 234 inzittenden van de Airbus A-300 die gistermiddag neerstortte op 45 km van de stad Medan op het Indonesische eiland Sumatra, heeft de luchtramp overleefd. Onder de slachtoffers zijn vrijwel zeker twee Nederlanders.

Het tweemotorige vliegtuig van Garuda Indonesian Airways, dat uit de hoofdstad Jakarta was vertrokken, stortte kort voor de geplande landing op Polonia Airport van Medan in een ravijn, vermoedelijk door de zware rook die over Sumatra hangt als gevolg van de uitgestrekte bosbranden in Indonesië. Het zicht op de luchthaven van Medan was door de rookwolken minder dan 400 meter, maar volgens de luchtvaartautoriteiten is het nog te vroeg om een verband te leggen met de bosbranden in de regio.

Het vliegveld van Medan en ook andere luchthavens op Sumatra werden kort na de ramp wegens slecht zicht gesloten voor alle luchtverkeer. Daardoor konden ook geen helikopters vertrekken om reddingswerkers in het rampgebied af te zetten.

Afgelopen weken werden meer dan duizend Garuda-vluchten geannuleerd wegens onvoldoende zicht als gevolg van de rokende bosbranden.

Nederlanders

Volgens de Nederlandse consul in Medan komen op de passagierslijst van rampvlucht GA152 de namen voor van twee Nederlandse missionarissen, maar dat wil volgens hem niet zeggen dat zij ook daadwerkelijk in het verongelukte toestel zaten. Onder de slachtoffers, 222 passagiers en 12 bemanningsleden, bevonden zich volgens het Indonesische persagentschap Antara behalve twee Amerikanen en zes Japanners ook verscheidene journalisten, onder wie twee tv-reporters die naar Sumatra op weg waren om verslag te doen van de catastrofale luchtvervuiling, waardoor grote delen van Zuidoost-Azië momenteel bedekt zijn door een deken van smog.

De luchtramp is de ernstigste uit de Indonesische luchtvaartgeschiedenis.

Gisteravond hadden reddingswerkers de verkoolde lijken van al meer dan honderd slachtoffers geborgen. Het bergingswerk wordt vanochtend bij dageraad voortgezet. De rokende wrakstukken van het in duizenden stukken uiteengespatte toestel liggen in een ravijn op ongeveer drie kilometer van de weg naar het bergdorp Pancurbatu. In Jakarta verklaarde een woordvoerder van Garuda, de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië, dat de 15 jaar oude Airbus enkele bomen op een berg raakte, daarna in brand vloog, ontplofte en in stukken neerstortte.

Volgens de Indonesische minister van Transport, Haryanto Dhanutirto, waren de omstandigheden voor de landing "misschien niet ideaal, maar wel oké". De minister gaf toe dat Medan ten tijde van de ramp was bedekt door een dikke laag rook.

De binnenlandse luchtvaart in Indonesië heeft een uitzonderlijk slechte naam. Afgelopen zomer verongelukten binnen een maand drie verkeersvliegtuigen op binnenlandse vluchten. Garuda heeft ook in de regio geen beste reputatie. Een DC-10 van de maatschappij klapte in juni vorig jaar kort na de start neer op het vliegveld Fukuoka in Japan en brandde uit. Het toestel zou overbeladen zijn geweest. Airbus Industries heeft inmiddels een team van experts naar Medan gestuurd om de oorzaak van de nieuwste luchtramp te achterhalen.


Auteursrechten voorbehouden 1996-1997, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam


De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape of Microsoft Internet Explorer