" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT=""> " WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT="">

 

[Nederland]


zaterdag
16 augustus 1997

 

[World Online]

Hit Spice Girls niet
op ranglijst top-40

door Rob Huisman - AMSTERDAM, zaterdag

Veruit de best verkochte cd-single van dit moment, het nummer 'Step to me' van de Spice Girls, zal schitteren door afwezigheid in de top-40, de top-100 en alle andere toonaangevende verkoopranglijsten die ons land rijk is.

De cd-single ging deze week maar liefst 150.000 keer over de toonbank. Maar aangezien dat in de supermarkt gebeurde en niet bij de traditionele platenzaken, telt deze superhit van de Britse meidengroep niet mee voor de verschillende hitlijsten.

"Normaal gesproken hadden ze met zo'n verkoop op hun sloffen op nummer één gestaan, maar wij signaleren en registreren alleen de verkoopgegevens bij de reguliere platenzaken en de warenhuizen, zoals V&D en De Bijenkorf", verklaart Michel Admiraal van de stichting Mega Top-100. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de hitlijst die elke zaterdag in deze krant staat.

"Bovendien voldoen ze ook niet aan onze drempelprijs van ƒ6,95. Wat daaronder wordt verkocht, meten we niet", stelt Admiraal. Een normale cd-single kost al snel ƒ9,95, maar de verkoop van het plaatje 'Step to me' is voor ƒ3,95 gekoppeld aan de aanschaf van een paar flessen frisdrank.

Dit is een gevolg van het lucratieve contract dat de vijf Britse popvrouwen in mei van dit jaar gesloten hebben met frisdrankfabrikant Pepsi. Die besloot de distributie van 'Step to me' in ons land uitsluitend te laten lopen via de supermarkten van Albert Heijn, om daarmee de verkoop van Pepsi, Sisi en 7-UP kortstondig flink op te zwepen.

The Spice Girls Foto: Reuter

 


Auteursrechten voorbehouden 1996-1997, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam


De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape of Microsoft Internet Explorer