Hit Spice Girls niet
op ranglijst top-40
door Rob Huisman - AMSTERDAM, zaterdag
Veruit de best verkochte cd-single van dit moment, het nummer 'Step to me'
van de Spice Girls, zal schitteren door afwezigheid in de top-40, de top-100
en alle andere toonaangevende verkoopranglijsten die ons land rijk is.
De cd-single ging deze week maar liefst 150.000 keer over de toonbank. Maar
aangezien dat in de supermarkt gebeurde en niet bij de traditionele platenzaken,
telt deze superhit van de Britse meidengroep niet mee voor de verschillende
hitlijsten.
"Normaal gesproken hadden ze met zo'n verkoop op hun sloffen op nummer één
gestaan, maar wij signaleren en registreren alleen de verkoopgegevens bij
de reguliere platenzaken en de warenhuizen, zoals V&D en De Bijenkorf",
verklaart Michel Admiraal van de stichting Mega Top-100. Deze organisatie
is verantwoordelijk voor de hitlijst die elke zaterdag in deze krant staat.
"Bovendien voldoen ze ook niet aan onze drempelprijs van 6,95. Wat daaronder
wordt verkocht, meten we niet", stelt Admiraal. Een normale cd-single kost
al snel 9,95, maar de verkoop van het plaatje 'Step to me' is voor 3,95
gekoppeld aan de aanschaf van een paar flessen frisdrank.
Dit is een gevolg van het lucratieve contract dat de vijf Britse popvrouwen
in mei van dit jaar gesloten hebben met frisdrankfabrikant Pepsi. Die besloot
de distributie van 'Step to me' in ons land uitsluitend te laten lopen via
de supermarkten van Albert Heijn, om daarmee de verkoop van Pepsi, Sisi
en 7-UP kortstondig flink op te zwepen.
The Spice Girls Foto: Reuter
|