Binnenland


01First Veiling

Erasmusbrug wappert als
vaatdoek bij sterke wind




Van onze Rotterdamse redactie - ROTTERDAM, dinsdag

De gloednieuwe Erasmusbrug in Rotterdam blijkt onder bepaalde barre weerscondities te veranderen in een wapperende vaatdoek en een gevaar te vormen voor het wegverkeer.

De 'Zwaan', zoals de trotse Rotterdammers hun brug liefkozend noemen, was gistermiddag voor alle verkeer afgesloten, maar 's avonds mochten de trams er weer ov rijden. De paniek om de jongste parel in de skyline van Rotterdam was zo groot, dat ook het scheepvaartverkeer enige tijd werd stilgelegd. De brug kostte Rotterdam een slordige 365 miljoen gulden.

De gemeente ontkent ten stelligste dat er sprake was voor instortingsgevaar van de 800 meter lange stalen tuibrug. Volgens de dienst Gemeentewerken kwamen de lange tuien van de brug in trilling (resonantie) door de combinatie van zuidwestenwind en regen. De draden maakten bij windkracht 6 een uitslag van zeker een meter. Deskundigen hebben inmiddels als noodoplossing met behulp van een hoogwerker de tuien aan elkaar gekoppeld.

Brugspecialisten van de Technische Universiteit in Delft reageren uiterst verbaasd op de crisis rond de Erasmusbrug. Volgens dr. ing. A. Romeijn van de afdeling civiele techniek moet met de huidige staat van kennis van te voren zijn in te schatten of een brug tegen dergelijk herfstweer is bestand.

"Resonantie is een zeer complexe materie. Het ontstaat alleen als de aanvoering van de wind constant en stabiel is. De brugligger van de Erasmusbrug is een vaatdoek. Als de tuien gaan resoneren kan het gebeuren dat de trilling zich voortzet in het dek en vindt een opslingering van de brug plaats. Hoe dan ook hadden in het ontwerp voorzieningen moeten zijn getroffen, zoals dempers, om dergelijke problemen eenvoudig te kunnen verhelpen."

Volgens ir. G. Lebbink van ingenieursbureau ABT in Velp, die tijdens de bouw van de Erasmusbrug tijdelijk werkzaam was bij Gemeentewerken Rotterdam, was in het ontwerpstadium al bekend dat de Zwaan een relatief 'slappe brug' is. Lebbink vermoedt dat er bij het windonderzoek fouten zijn gemaakt. "In het windlaboratorium is slechts een deel van de brug getest, met een lengte van zo'n 100 meter. Men is ervan uitgegaan dat dit soort verschijnselen niet zouden optreden."

Volgens Romeijn hebben zich vergelijkbare problemen voorgedaan met tuibruggen in Japan. "In Nederland is het nog niet eerder voorgekomen. Het is een zeldzaam verschijnsel."

Het is nog niet duidelijk of de trots van Rotterdam schade heeft opgelopen. Op het stadhuis voerden deskundigen en Gemeentewerken de gehele dag koortsachtige overleg. Het crisisteam hulde zich de gehele dag in stilzwijgen. Vandaag staat een persconferentie gepland over de perikelen rond de Zwaan. Het is nog onduidelijk wanneer de brug weer vrij wordt gegeven voor het overige verkeer.

Foto: De lange tuien van de Erasmusbrug stonden gisteren door de harde wind zo te trillen dat de brug werd afgesloten.

FOTO: HANS PETERS