Lammers voelt bij Lotus
"speciaal racesfeertje"

door Coo Dijkman - ZANDVOORT, vrijdag

Niet zoals een Boeddha in kleermakerszit, maar ingesnoerd in een krap kuipstoeltje heeft autocoureur Jan Lammers nog nauwelijks kunnen wennen aan de lotushouding. Maar de 39-jarige professional uit Zandvoort die onlangs een fabriekscontract bij Lotus tekende, ziet het wel helemaal zitten bij het beroemde Engelse racemerk dat komende zondag in de Endurance GT World Series debuteert met de Lotus Esprit GT1.

Gemotiveerd reist Lammers daarom af naar het Zuidfranse circuit Paul Ricard waar het seizoen voor die peperdure Grand Touring-cars wordt geopend. Tegelijkertijd beseft hij dat de mogelijkheden van de nieuwe wagen nog amper zijn beproefd, al zijn de verwachtingen hoog gestemd. De V8-turbomotor heeft met ruim 500 pk weliswaar iets minder vermogen dan de favoriete McLaren GT's met BMW-krachtbron, maar de Esprit GT1 weegt met 900 kilo daarentegen lichter. In samenhang met de Michelin-banden denkt men bij Lotus in die lange afstandsraces (endurance) voordeel te halen uit minder bandenslijtage en minder tankstops. In deze fase waakt Lammers, die dit weekeinde met Alex Portman rijdt, dan ook voor te groot optimisme.

Hij verklaart: "Vorige week hebben we de wagen voor het eerst getest op het circuit van Snetterton. Maar in drie dagen hebben we misschien vijf à tien ronden per dag kunnen rijden. Niet alleen doordat er sneeuw op het circuit lag, maar bij zo'n 'shakedown' gaat het er ook vooral om de kinderziekten uit de wagen te halen. Dan kom je kleine probleempjes tegen die bij wijze van spreken al opgelost zijn als je ze ontdekt, maar zo'n reparatie kost wel tijd omdat de motor eruit moet. Daardoor hebben we nog geen ronde met de stopwatch gedaan."

Lammers geeft eerlijk toe dat hij Lotus in zijn 'Plan B' over het hoofd gezien had. In eerste instantie legde hij zich toe op een mogelijke rentree in de Formule 1 bij het Franse DAMS-team dat zich nog wel presenteerde maar het debuut niet aandurfde omdat het budget niet toereikend was. Van de benodigde 30 miljoen gulden was slechts 12 miljoen gulden gedekt. Hoewel DAMS het Formule 1-avontuur warm houdt en Lammers eventueel nog ingeschakeld gaat worden bij testwerk, concentreerde hij zich daarna op GT-deelname die additioneel de klassieke 24 Uren van Le Mans omvat.

"Voor Le Mans had ik wel 15 aanbiedingen. Ik moet zeggen dat dat voor je ego heerlijk is", bekende de Le Mans '88-winnaar, wiens racemaatje Andy Wallace hem op de Lotus-optie wees. "Ik wilde met een McLaren rijden. Daar was ik ook mee bezig. Lotus had ik over het hoofd gezien, omdat ik niet precies wist wat zij eigenlijk van plan waren. Ik hou er niet van om teams zelf te bellen, omdat dat slecht voor je marktwaarde is, maar toen belde Lotus zelf. Het leuke van het verhaal is dat ik vroeger een aantal jaren voor Jaguar heb gereden, ook zo'n typisch Brits merk. En Lotus hoef ik niemand uit te leggen. Dat is in de racerij een begrip. Als je in de werkplaats in Ketteringham Hall komt voel je nog de aanwezigheid van wijlen Colin Chapman. Er hangt daar een speciale sfeer. De mensen doèn er niet aan racerij, zij zìjn de racerij. Daarom is iedereen zo gemotiveerd en blij aan dit kampioenschap mee te doen."

Saillant is dat niet alleen Lotus in de racerij terugkeert nadat het Formule 1-hoofdstuk in 1994 wegens gebrek aan geld werd afgesloten, maar dat ook Lammers op zijn beurt weer min of meer bij Lotus terugkomt. Na zijn eerste Formule 1-jaar in 1979 bij Shadow werd hij namelijk gevraagd te komen testen bij de renstal waar ontwerper Chapman toen nog de scepter zwaaide. Dat gebeurde op hetzelfde Paul Ricard waar Lammers zondag opnieuw met Lotus aantreedt. Samen met Elio de Angelis, Stephen South en Eddie Cheever werd hij uitgenodigd zijn talent te bewijzen en vult Lammers aan: "Ik heb daar laatst nog een stukje over gelezen. Daarin stond dat 'believe it or not' ook ene Nigel Mansell mocht komen testen....." Die toen nog onbekende Mansell zou later wereldkampioen worden, waarop Lammers nu lachend met "Wat heb ik fout gedaan?" kan reageren.

Hij is inderdaad nooit wereldkampioen Formule 1 geworden, waarin destijds zijn mentor Rob Slotemaker stellig geloofde, maar dat Lotus hem als de aangewezen man ziet om aan de top terug te keren, zegt nog steeds voldoende over de capaciteiten van Lammers. "Beoordeling van buitenaf heb ik niet meer nodig. Ik heb innerlijke rust gevonden en ben uiterst gelukkig", zegt Lammers die in die context graag de uitspraak aanhaalt van McLaren-baas Ron Dennis die beweerde: "Het zijn je eigen fouten die je motiveren het beter te doen."