2e etappe - 13 juli

Zabel vaart wel bij rampspoed

door Raymond Kerckhoffs - CORK, dinsdag
foto's: Reuters, AP

Cork zal altijd een stad vol rampspoed blijven. Op een steenworp afstand van de Zuid-Ierse havenstad, in Cobh, gooide het immense cruiseschip Titanic in april 1912 voor het laatst het anker uit en begon voor duizenden de meest historische dodenvaart uit de geschiedenis. Gisteren was het maandag de dertiende en voor iedereen die ook maar een sprankje bijgeloof heeft, moest er op weg naar finishplaats Cork wel iets verkeerd gaan. Gele-truidrager Chris Boardman, Erik Dekker, Jeroen Blijlevens en Tom Steels werden getroffen door het noodlot. Ritwinnaar Jan Svorada en de nieuwe leider Erik Zabel profiteerden juist van het onheil.

Svorada wint de etappeDe rit door het groene Ierse land kon de renners niet motiveren. Het peloton was nauwelijks vooruit te branden en arriveerde meer dan een uur na het langzaamste tijdschema in Cork. Ook de 85e editie van de Ronde van Frankrijk lijkt zich weer als een 'Tour de Chute' te ontwikkelen. Valpartijen ontsieren de wedstrijd, waardoor de stress in het peloton toeneemt. Op 55 kilometer voor de streep ontkwam pechvogel Chris Boardman andermaal niet aan het noodlot. De gele-truidrager maakte in twintigste positie een vreemde manoeuvre en sloeg hard tegen een muurtje. Met ernstige hoofdwonden werd hij meteen door een ambulance naar een plaatselijk ziekenhuis vervoerd.

Daarmee kon Boardman voor de tweede keer in zijn carrière de Boardman uitgeschakeld na val tegen muurtjegele trui niet over het kanaal brengen. In 1994 verloor hij de 'yellow-jersey' aan Johan Museeuw voordat het peloton met de Shuttle van Frankrijk naar Engeland vertrok. Boardman is overigens de dertiende (!) renner die gehuld in het geel de Tour de France moet verlaten. In 1951 was Wim van Est de ongelukkige leider, die in een ravijn reed en alleen nog maar zijn Pontiac hoorde tikken. Bernard Hinault moest met een knieblessure in 1980 de Tour staken en opende daarmee de deur voor Joop Zoetemelk.

Terwijl op dertien (!) kilometer voor de streep weer een tiental renners tegen het asfalt sloeg, onder wie Virenque, Jalabert, Olano en Pantani, bleven de Mapei- en Telekom-trein doorstomen. Hun sprinters Steels en Zabel werden naar de sprint gelanceerd, waar zij onderling om zowel de ritzege als de gele trui mochten vechten. In de tussensprints had Zabel al 12 seconden vergaard, terwijl zijn grootste concurrent Tom Steels 8 tellen won. De twee kemphanen kwamen er op de rechte 'Carrigrohane road' echter niet aan te pas. Wederom stond de wind schuin van voren en dan weten de sprinters dat het kan spoken.

De Telekoms zetten de sprint van veel te ver aan, waardoor Zabel kansloos was. Svorada koos wel voor het goede moment en zorgde na Tom Steels voor het tweede opeenvolgende succes van de Mapei-formatie van Patrick Lefevere. Twee jaar geleden verliet hij gehuld in de groene trui gedesillusioneerd de Tour, nadat hij in de massasprint aan het Lac de Madine spectaculair onderuit ging. "Ik wilde de sprint voor Steels aantrekken", verklaarde Svorada. "Hij kon de gele trui immers op de meet winnen. Toen ik in de sprint achterom keek, zag ik dat ik een enorm gat had geslagen en heb ik mijn eigen kans gegrepen."

Zabel (geel) en SteelsZabel reed ook voor zijn eigen kansen. "Ik ben naar de Tour gekomen om in de eerste week de gele trui te veroveren. Dat is gelukt. Daarom kan ik over een mooie dag in mijn leven spreken. Weer komt een droom uit. Natuurlijk vind ik het erg wat met Boardman is gebeurd, maar ik kan daar niet lang bij stil staan. Deze trui is een nieuwe dimensie in mijn carrière en zal de moraal voor onze ploeg alleen maar goed doen."

Voor Blijlevens was er weer geen voorspoed. "Je moet gokken aan welke kant van de weg je de sprint aangaat", gaf de TVM-sprinter aan. "Ik koos voor het wiel van Steels en Cipollini. Ik dacht dat ik ideaal zat, maar aan de linkerzijde gingen Svorada en onder meer McEwen er makkelijk langs. Weer fout. Dit heeft niet met ervaring, maar met geluk te maken. Ierland is mij niet gunstig gezind geweest, dus ik ben blij dat we weer naar het vaste land gaan."

Gisteravond vertrokken de renners met het vliegtuig naar Frankrijk. De rest van de Tour-karavaan stak met drie enorme ferry's de Atlantische oceaan over. De weersverwachting? Windstoten van 80 tot 100 kilometer per uur...

Tweede etappe, Enniscorthy - Cork: 1. Svorada (Tsj/MAP) 205,5 km in 5.45,10, 2. McEwen (Aus/RAB), 3. Cipollini (Ita/SAE), 4. Turicchia (Ita/ASI), 5. Steels (Bel/MAP), 6. Magnien (Fra/FDJ), 7. Kirsipuu (Est/CSO), 8. Minali (Ita/RIS), 9. Blijlevens (TVM), 10. Martinello (Ita/PLT), 11. Gaumont (Fra/COF), 12. Guidi (Ita/PLT), 13. Moncassin (Fra/GAN), 14. Traversoni (Ita/MER), 15. Ferrigato (Ita/VIT), 16. Tsjmil (Bel/LOT), 17. Zabel (Dui/TEL), 18. Nazon (Fra/FDJ), 19. Djavanian (Rus/BIG), 20. Nicolas Jalabert (Fra/COF), NEDERLANDERS: 23. Vierhouten (RAB), 31. Van Bon (RAB), 51. Voskamp (TVM), 54. Boogerd (RAB), 91. Den Bakker (RAB), 105. Moerenhout (RAB), 120. Knaven (TVM), 122. De Jongh (TVM), 168. Jonker (RAB), 186 en laatste: Fagnini (Ita/SAE) 11.00. Uitgevallen: DEKKER (RAB), Boardman (GBr/GAN), Auger (Fra/BIG).