Jalabert tourfavoriet na opmerkelijke metamorfose
door Raymond Kerckhoffs

DEN BOSCH, vrijdag - In de immens grote Brabanthallen kijkt Laurent Jalabert verdwaald om zich heen. De show bij de ploegenpresentatie is een verplicht nummer dat de Fransman het liefst links laat liggen. De ietwat trieste blik in zijn fluwelen ogen doet herinneren aan de angstaanjagende valpartij van Jalabert in Armentières. Desondanks kent de veelvraat uit Mazamet sindsdien alleen voorspoed. Vanuit het diepste dal klom hij naar de hoogste top. De sprinter werd een alleskunner, die verleden jaar met een vierde plaats in de Tour de France en de eindoverwinning in de Ronde van Spanje zijn kwaliteiten als klassementsrenner bewees.

De verbazingwekkende metamorfose die hij als renner heeft ondergaan, heeft de ONCE-renner zelf ook enigszins verbaasd. "Vorig jaar had ik nog geen hoofdrol in de Tour verwacht", zegt de 27-jarige leider van het UCI-klassement. "Een vierde plaats in Parijs had ik niet voor mogelijk gehouden. Pas nadat ik in de eerste lange tijdrit als zesde eindigde, had ik het gevoel dat een goed klassement mogelijk was. In de Alpen werd duidelijk dat ik in het hooggebergte nog terrein verlies, maar dat verschil wordt met de jaren kleiner."

Het fenomeen Jalabert streed verleden jaar diverse aparte wedstrijden in de ronde. "In de eerste week reed ik voor de gele trui", herinnert hij zich. "De groene trui was daarnaast mijn grote doel. Daarvoor bemoeide ik me met de tussensprints en probeerde ik in de daguitslag steeds bij de eerste tien te eindigen. Die arbeid vergde krachten. Krachten die ik misschien in de bergetappes te kort kwam. Dit jaar richt ik mij daarom alleen op het eindklassement. Ik zal me niet mengen in de massasprints en ook de groene trui laat ik links liggen. Ik loop misschien het risico dat ik nu met lege handen huiswaarts keer, maar ik vind dat ik dat risico moet nemen. Voor de derde keer de groene trui winnen geeft geen toegevoegde waarde aan mijn carrière. Alleen een podiumplaats in Parijs kan mijn palmares verrijken."

Een lange, individuele trainingsperiode in mei lijkt de sleutel van het Tour-succes van de ONCE-formatie van ploegleider Manolo Saiz. Zoals verleden jaar verdween Jalabert eind april voor vijf weken uit het peloton. Er stonden geen wedstrijden op het programma, zodat 'JaJa' geestelijk tot rust kon komen. "Denk niet dat wij in die periode vakantie vierden", lacht hij. "In die weken train ik voluit en in totaal heb ik ruim drieduizend kilometer afgelegd. Grotendeels in de bergen. Zelden trainde ik meer dan honderd kilometer per dag, maar in die uren ging ik wel voluit. Met een hartslagmeter werden al mijn verrichten geanalyseerd en in de gaten gehouden. Het grootste voordeel van zo'n trainingsperiode is dat je kunt herstellen van de inspanningen. Je hoeft niet zoals in een etappe-wedstrijd dagelijks te forceren. Doordat het publiek en de pers geen prestatiedruk op je schouders kunnen leggen, had ik ook geestelijk rust. De batterijen werden opnieuw opgeladen."

Dat Jalabert op en top uit deze 'rustperiode' tevoorschijn kwam, bleek al spoedig. De ene overwinning volgde op de andere. Na de winst in de Midi Libre won Jalabert de Alpenklassieker en vervulde daarna een hoofdrol in de Dauphiné Libéré. In de Alpenklassieker en de etappe naar de Mont-Ventoux in de Dauphiné pakte hij twee maal ruim één minuut op Indurain. "Het was slechts een minuut", relativeert Jalabert zijn prestatie. "Die resultaten hebben mij eerlijk gezegd wel verbaasd. Het belangrijkste is dat ik bergop enorme progressie heb geboekt. Het Franse publiek heeft uit die twee prestaties de hoop geput dat ik ook de Tour kan winnen. Dat is schromelijk overdreven. De Tour is een wedstrijd apart. In de Dauphiné werd ik in de zware Alpenetappe naar Briançon gelost, maar ontevreden was ik niet over die prestatie. In de voorgaande jaren verloor ik in het hooggebergte enkele minuten op Indurain, nu heb ik het verschil binnen twee minuten gehouden."

Voor de Franse kandidaat-Tourwinnaar is de tijdrit nog steeds zijn zwakste punt. De afgelopen maanden heeft hij menigmaal zijn positie op de fiets veranderd, om zodoende de ideale zit voor de eenzame run te vinden. In de tijdrit in de Dauphiné Libéré werd zijn progressie in tijd uitgedrukt. In de 42,1 kilometer gaf hij slechts vijftig tellen prijs op Indurain. "Dat resultaat heeft me vertrouwen gegeven voor de Tour. Temeer omdat dat parcours op het lijf van de specialisten was geschreven. In de komende Tour zijn geen tijdritten voor de ware rouleurs. Daar kan ik met goede benen de schade beperkt houden."

Het parcours van de komende Tour de France speelt Jalabert in de kaart. Voor de bergetappes staat geen grote tijdrit op het programma. "Dat kan een voordeel zijn", zegt hij voorzichtig. "Andere jaren kon Indurain in de bergetappes al de gele trui verdedigen. Dit seizoen heeft Indurain in de Dauphiné bewezen dat hij in de bergetappes in de aanval kan gaan. Indurain in vorm kan op alle parcoursen presteren. Of het een voordeel is dat er verschillende etappes door het Centraal Massief zijn, betwijfel ik. Verleden jaar verraste ik iedereen op weg naar Mende. Dat was toen een surprise, maar dit jaar zal men beter op mij letten. Zo'n stunt kun je niet twee jaar achter elkaar herhalen."

"Zülle is misschien mijn kans om de Tour te winnen. Maar het kan ook zo zijn dat ik mijn kansen voor hem opoffer wanneer hij goed geklasseerd staat. Met twee sterke kopmannen sta je altijd sterker. Als Zülle in de aanval is, moeten de anderen ploegen achtervolgen. Wij zullen elkaar niet in de weg staan. Ik vind het geen probleem om voor hem te werken en zo denkt Zülle er ook over. De ploeg is in alle linies sterk en daar moeten wij ons voordeel uit halen. In het hooggebergte zijn renners als Cuesta, Mauri en Jonker luxe-knechten, terwijl we voor de vlakke ritten en het middelgebergte ook klasbakken in huis hebben."

"Voor ons kan de Tour beginnen", besluit Jalabert. Voor Frankrijk ook. Twaalf jaar na Laurent Fignon heeft 'La douce France' eindelijk weer een potentiële Tour-winnaar in huis, die een einde moet maken aan de tirannie van Miguel Indurain.


Terug naar het overzicht


home | renners | ploegen | etappes | nieuws | spel