Monnik aast op geel
door Raymond Kerckhoffs

DEN BOSCH, donderdag - Zijn ambitie reikt verder dan 9,4 kilometer. Proloogspecialist Chris Boardman heeft zijn doelen verlegd. De Engelsman koestert een plaats bij de eerste tien in het klassement in Parijs. Desondanks zal hij zaterdag rondom de Brabanthallen tot het uiterste gaan in de proloog om andermaal 'the yellow jersey' te veroveren.

Achter de Engelse gentleman schuilt een van top tot teen gedreven sportman. Chris Boardman, een bonk dynamische kracht, is overmorgen in de proloog de te kloppen man. In 1994 vestigde hij in de korte openingstijdrit in Lille met een gemiddelde van 55,152 kilometer per uur een nieuw snelheidsrecord in de rijke historie van de Tour de France. Verleden jaar was de Brit minder fortuinlijk. In Saint-Brieuc overwon de zwaartekracht zijn evenwicht. Met een dubbele enkelbreuk en een gebroken pols was zijn Tour na amper drie kilometer verleden tijd. Dit jaar jaagt hij in Den Bosch opnieuw naar het geel en naar nog veel meer.

Morgen klinkt het happy-birthday voor Chris Boardman, die dan zijn 28e verjaardag viert. Tijd voor een feestje is er niet, zoals hij zichzelf al enkele jaren nauwelijks vrije tijd gunt. "Wielrennen is geen sport, maar een manier van leven", zegt hij met een filosofisch tongval. "Vierentwintig uur per dag, 365 dagen van het jaar moeten in het teken van de sport staan. Dat is de enige manier om te slagen. Nog vier jaar zal ik als een monnik leven voor mijn vak. Alleen op die manier kan ik een poging wagen naar het hoogste bereikbare in de wielersport: de Tour winnen. Ik ben overtuigd van mijn sterke lichaam. Het klinkt misschien arrogant, maar dat is in de wielersport ook nodig."

De komende weken worden een grote test voor de kopman van de Franse Gan-formatie. Eerst moet hij nog bewijzen dat hij bergop met de klassementsrenners mee kan. "Waarom zou dat niet lukken?", vraagt hij zichzelf af. "Wanneer ik in training een vermogen van 572 watt trap en in de proloog Indurain en Zülle makkelijk versla, dan moet ik bergop toch ook goed kunnen presteren. Met inspanningsfysioloog Peter Keen heb ik intensief onderzocht waar mijn problemen bergop lagen. Ik heb mijn positie op de fiets veranderd, waardoor ik verder naar achteren zit. Daarnaast train ik op een speciale hometrainer, waarmee je Alpencols kunt nabootsen. Het is een intensieve training, waarbij ik de snelheid en het stijgingspercentage kan bepalen. In etappewedstrijden als de Dauphiné Libéré ging het klimmen en tijdrijden redelijk. Ik kan echter niet zeggen of ik dat drie weken volhoud zonder dat ik door het ijs zak. De toekomst zal dat moeten leren."

Zaterdag is de Engelsman een van de favorieten in de proloog (9,4 km.) die in de Brabanthallen van start gaat. "Desondanks is dat niet mijn belangrijkste doel in deze Tour. Het vlakke parcours met lange rechte wegen ligt mij wel. Net zoals in Lille zal ik het parcours van de proloog fietsend achter mijn ploegleiderswagen verkennen. Op die manier kan ik met een snelheid van bijna zeventig kilometer de bocht in duiken en weet ik hoe scherp ik hem kan aansnijden. Het is een techniek, zodat je niet hoeft af te zien om tot topsnelheid te komen, maar je kunt wel met die snelheid de bochten nemen."

"Ik heb een fout gemaakt", blikt hij terug op zijn val van vorig jaar. "Een kleine fout, maar wanneer je met een snelheid van tachtig kilometer per uur valt, dan kan dat grote gevolgen hebben. Door die val heb ik een jaar in mijn ontwikkeling verloren. Als het regent in Den Bosch zal ik de proloog zeker niet winnen. Ik ga dan geen risico's nemen, dat is de les van Saint-Brieuc."


Terug naar het overzicht


home | renners | ploegen | etappes | nieuws | spel