" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT="">

Telefonisch vergaderen
neemt een hoge vlucht

door ADRIAAN JANSZEN

Telefonisch vergaderen verovert razendsnel nu ook Nederland. Het dichtslibben van het wegennet met als gevolg steeds langere files doet steeds meer bedrijven kiezen voor het vergaderen per telefoon.

In de Verenigde Staten en Engeland was het al vrij gewoon dat managers van bedrijven, beleggingsanalisten en journalisten niet langer op een plek bijeen kwamen voor een conferentie, maar thuis of op het werk bleven om via een telefoonlijn een vergadering bij te wonen en actief daaraan deel te nemen. Nu is ook Nederland aan de beurt, zo blijkt uit het succes van de bedrijven die zich bezighouden met 'teleconferencing'.

Zijn bedrijf vindt zijn klanten onder alle bedrijven uit de top 200 van ons land. Ondernemingen als ABN Amro, MeesPierson, DSM, KLM, Philips en Shell maken regelmatig gebruik van zijn diensten. Niet alleen voor vergaderingen op nationaal niveau, maar vooral ook voor conferenties met deelnemers in het buitenland. Lange reistijden horen daarmee voor de managers van deze bedrijven tot het verleden. Iedereen kan, waar ook ter wereld, in principe direct aan de vergadertafel aanschuiven.

"Door thuis te blijven word je, hoe gek het ook klinkt, dus veel flexibeler. Je kunt dan ook nog eens veel meer mensen bereiken. Want in plaats van 50 man in een zaaltje uit te nodigen kun je nu eigenlijk de hele wereld voor een bijeenkomst inviteren", zegt Meijer.

Daarvoor kan ACT beschikken over een groot aantal vestigingen van het Amerikaanse moederbedrijf uit Denver, verspreid over de hele wereld. Al die vestigingen bevinden zich in het zakelijke hart van de diverse landen, zoals New York, Londen, Sydney, Amsterdam, Brussel, Parijs en Toronto. Binnenkort komen daar Stockholm en Frankfurt bij, dat stad waar Wim Duisenberg, oud president van De Nederlandsche Bank, de scepter over de Europese Centrale Bank zwaait.

Voordeel van zoveel vestigingen is naast de lokale kwaliteitscontrole van geluid en beeld vooral het feit, dat men geen torenhoge internationale telefoontarieven hoeft te betalen. Deelnemers aan zo'n telefonische conferentie bellen zelf de lokale vertegenwoordiger van ACT in hun land (of worden door hem gebeld), de kosten gaan daardoor nooit boven het landelijke, interlokale tarief uit.

"Wij zorgen via onze eigen lijnen voor verbinding met de andere landen. Dat levert naast goede kwaliteit van geluid en eventueel ook beeld, tevens de garantie van relatief lage kosten", aldus Meijer.

Voor de verzorging van het beeld huurt ACT veelal professionele cameralieden van de NOB, het facilitair bedrijf van de NOS, in. "Sommige grote bedrijven hebben echter ook al hun eigen videodienst. Daar werken we dan ook mee samen". Hetzelfde is het geval met het geluid: steeds meer hotels, conferentie-oorden en ondernemingen beschikken over goede apparatuur, is dat niet het geval dan zorgt Meijer's bedrijf dat die aanwezig is en aangesloten wordt. Een eenvoudige opstelling voor een videoconferentie kost 30 à 35.000 gulden, een luxe uitvoering komt op rond 60.000 gulden.

ACT werd 10 jaar geleden door Gerald van Eeckhout opgericht. Hij staat nog steeds aan het hoofd van het concern, dat vorig jaar de omzet tot boven de 10 miljoen dollar zag uitkomen. Vorige maand werd een belangrijke stap gezet door de samenwerking met Concert Communications Services, het in 50 verschillende landen voor 4300 ondernemingen opererende telecommunicatiebedrijf van WorldCom/MCI. ACT gaat voor dit bedrijf de teleconferencing-activiteiten (zowel audio, video als data) verzorgen, wat op een termijn van drie jaar minimaal 80 miljoen gulden aan extra omzet zal genereren.