De Telegraaf-iNieuwsLinkSportLinkDFTTelegraafNet

23 november 2000 
PC Thuis 

PC Thuis Home 
De Telegraaf-i 

Duurdere pc in zwang

door ALFRED MONTERIE

De Nederlander is bereid dieper in de buidel te tasten voor een nieuwe pc. De trend gaat naar duurdere computers. De hoge dollarstand heeft ook invloed op de prijzen van computers.


Hans Schinkel
Dir. Packard Bell

De meeste onderdelen komen uit Amerika of landen die in dollars factureren. Gelukkig vindt deze prijsstijging plaats in een periode waarin het publiek aardig wat te besteden heeft en niet kijkt op een paar centen.

Veruit marktleider op consumentengebied is Packard Bell. Volgens algemeen directeur Hans Schinkel is het gemiddelde aankoopbedrag dit jaar fors gestegen. Een jaar geleden kostte een budget-pc rond de drie mille. Nu is dat vier mille.

De voorkeur van het publiek gaat uit naar een compleet systeem dat er goed uitziet. De computer moet eventueel ook in de huiskamer kunnen staan. Schinkel: "Belangrijk is dat alles erop en eraan zit. De massa ziet in dat je met het zelf samenstellen van een systeem niet veel goedkoper meer uit bent dan met een volledige oplossing. Een dvd-speler mag niet meer ontbreken."


Packard Bell heeft het design van de Aloha afgestemd op gebruikers die hun computer ook in de huiskamer willen kunnen zetten. Toetsenbord en muis zijn draadloos.

Ook een cd-brander hoort tegenwoordig tot de standaarduitrusting. Schinkel: "Als je dat niet hebt, hoor je er echt niet bij." Een cd-rewriter (cd-rw) kan nieuwe cd's maken voor de opslag van gegevens en back-up. Het kopiëren van muziek en software op blanco schijfjes gaat tegenwoordig met enkele muisklikken.

Belangrijk is dat hardware, software en randapparatuur goed op elkaar zijn afgestemd. De ingebouwde dvd-speler moet bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen worden aangesloten op de televisie. Als op het toetsenbord 'tv out' zit, kan de dvd-speler snel worden geschakeld naar de televisie. Een dvd-rom speler leest gegevens van dvd-schijfjes en zendt die door naar de computer. Dvd-schijfjes kunnen ruim tien keer meer informatie bevatten dan cd-roms, tot een complete speelfilm toe.

Verder wordt het meeleveren van een Nederlandstalige bundel software op prijs gesteld. De markt lijkt Schinkel gelijk te geven. Packard Bell heeft inmiddels eenderde van de markt voor thuis-pc's.

Schinkel onderkende vroegtijdig het belang van de gewone bruin- en witgoedzaken. Er gaat geen week voorbij of hij bezoekt wel zo'n winkel. Veel energie wordt gestoken in de training van het winkelpersoneel. "De verkoper moet kunnen aangeven wat je met een bepaald systeem allemaal kan. Hij moet op de hoogte zijn van het verschil tussen een AMD, een Celeron met dezelfde snelheid en een Pentium III."

Het publiek is tegenwoordig ook goed geïnformeerd. "De mensen komen met hele lijsten de winkel binnen. Vooraf hebben ze een concurrentie-analyse gemaakt, die ik graag van ze zou willen kopen", lacht Schinkel. "Ze weten soms nog beter dan de leverancier wat er te koop is." Ook uit het kijkgedrag op de website wordt duidelijk dat de consument het aanbod nauwkeurig vergelijkt."

1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl

&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">