Meryl Streep in tranendal
'Music of the Heart'
door Dick van
den Heuvel
Dat is ook
vragen om moeilijkheden! Een filmmaker die zijn rolprent 'Pas de
scandale' noemt zal wel op een relletje uit zijn. En ja hoor, vijf
minuten voordat hij de persconferentie in moet om vragen te beantwoorden
over wat hij op het witte scherm laat zien, draait Benoit Jacquot
zich om en wandelt doodgemoedereerd weg van. Meneer was het niet
eens met het vertoningsuur van zijn film, die handelt over een industrieel
met een crimineel verleden die na zijn gevangenschap een compleet
ander mens is geworden.
Over de tijdstippen
waarop films te zien zijn, is nogal wat te doen. Zo weigerden
de producenten van Woody Allens 'Sweet and Lowdown' om hun film
te draaien in de nacht, zodat alle schema's omgebouwd moesten worden
en kilo's aan persberichten verstuurd werden om iedereen maar op
tijd geïnformeerd te laten zijn. Allens film is een aardige fictieve
documentaire over een gitarist die denkt dat hij beter is dan Jango
Reinhardt, min of meer gemaakt op de manier waarop Allen in het
verleden 'Zelig' maakte.
Meryl
Streep geeft acte de présence op het Filmfestival van Venetië. Cameramensen
en fotografen verdringen elkaar voor het mooiste plaatje.
Voor de prijzen
die aanstaand weekend door een jury onder leiding van Marco Bellochio
worden uitgedeeld, hebben zich intussen nog maar weinig kanshebbers
aangediend. 'Le vent nous emportera' van de Iranees Abbas Kiarostami
moet het vooral hebben van prachtige beelden, maar heeft een weinig
tastbaar verhaal over mensen uit Teheran die een tijdje verblijven
in een Koerdisch dorp. We hebben voor u een Koreaans meesterwerk
doorstaan, dat 'Gojitmal' heet en de vreemde relatie beschrijft
tussen een 18-jarige maagd en een 38-jarige kunstenaar die elkaar
vinden in telefoonsex. Deze film van Jan Sun Woo heeft ingrediënten
die het goed zouden kunnen doen in Venetië.
'Music of the
Heart' heeft dat zeker niet. Regisseur Wes Craven maakt er zijn
debuut mee in een geheel ander genre dan de horrorfilms ('Nightmare
on Elm Street' en 'Scream') die we van hem kennen. Hij huurde Meryl
Streep in voor deze uitermate sentimentele film over een gescheiden
vrouw die zich in East Harlem nestelt om daar vioolles te geven
aan arme kinderen. Een waar gebeurd tranendal waarvoor Streep helemaal
naar de Dogenstad is gevlogen, om ons nóg eens duidelijk te maken
wat het belang van deze vertelling is.
"Muziek is de
meest directe manier van communiceren", zegt ze in eerste instantie
wat afstandelijk als we naar haar motieven vragen om deze film te
doen. Dan breekt ze wat meer open. "Mijn zoon hij is nu negentien
heeft altijd geweigerd om pianolessen te volgen. Ik heb zelfs privéleraren
naar huis gehaald, maar hij wilde er niet aan beginnen. Net voordat
ik het script kreeg, verweet hij mij dat hij eigenlijk maar weinig
muziekeducatie had gehad in zijn opvoeding. Ik dacht dat ik ontplofte!
'Jij gaat niet jouw mismaakte herinnering aan mij als waarheid in
je kop nemen,' heb ik hem toegeschreeuwd. Ik wilde wel, maar hij
niet. Bij de andere kinderen heb ik er wat meer druk achter gezet...
gelukkig."
Eigenlijk zou
Madonna de rol spelen van Roberta Guaspari, maar die trok zich een
maand voor de opnames terug. "Ze hebben het hele schema veranderd,
waardoor ik zes weken had om viool te leren spelen. Dat is veel
te kort. Ze zeggen wel eens: 'film is wachten', maar ik heb elke
seconde tussen de shots nodig gehad om die vingerzettingen aan te
leren. Daar heb ik heel veel concentratie aan opgebruikt", zegt
ze en het lijkt alsof er spijt in haar stem doorklinkt. Heeft ze
spijt van de film?
"Nee, geenszins.
Ik vond dat hij gemaakt moest worden. Maar ik keek naar mezelf tijdens
de vertoning en ik vond dat ik de rol toch anders had moeten benaderen.
Ik heb veel te veel het verdriet van die gescheiden vrouw toegelaten
als ze wordt getekend als jonge vrouw. In haar latere leven is ze
veel gelukkiger, en in wat ik nu zie, voelt het bijna alsof de jonge
vrouw ouder is dan de oudere Roberta die ik in dezelfde film speel.
Ik had moeten inzien dat geluk heel erg het beeld van jeugd bepaalt."
"Acteren
zou ik nooit aan iemand kunnen leren", verzucht ze. "Na zoveel films
maak ik zelf nog zoveel fouten waarvan ik elke keer denk: sla dat
nou op, onthou dat nou! Maar ik geloof dat ik nooit iemand dit chaotische
proces van naar een personage toekruipen zou kunnen uitleggen, zekeromdat
het zelfs voor mij nauwelijks te behappen valt wat er in mijn geest
gebeurd. Ik heb gaandeweg bewondering gekregen voor de vrouw die
ik speel. Maar ik zou haar nooit kunnen zijn", zegt Streep en glimlacht
zoals alleen zij dat kan doen.
|