'Magnolia'
Virtuoos jongleren
met de chaos
door Marco Weijers
De wereld
zit vol toeval en chaos, waaraan wij mensen wanhopig zin proberen
te geven. Dat lukt maar zelden, laat Paul T. Anderson vol mededogen
zien in zijn inktzwarte en bij vlagen absurdistische rolprent 'Magnolia'.
Zijn nieuwe
film is er een die nog dagenlang in het hoofd blijft rondspoken.
Alleen al om die reden kan hij zich voegen in een ander rijtje recente
Hollywood-producties ('American
Beauty', 'The Sixth Sense').
Anderson ('Boogie Nights') durft het aan om negen verhaallijnen
te vervlechten. Dat bonte geheel wekt op één of ander manier toch
geen samengeraapte indruk maakt. Na een verhandeling in drie delen
over absurd toeval compleet met situatieschetsen en commentaar buiten
beeld portretteert 'Magnolia' een dag uit het leven een aantal bewoners
van de San Fernando Valley in zuidelijk Californië.
Quiz-kid
Stanley Spector (Jeremy Blackman) weet op alles een antwoord.
Earl Patridge
(Jason Robards), producent van de populaire tv-quiz 'What do kids
know', ligt op sterven. Zijn veel jongere vrouw (Julianne Moore)
die hem om zijn geld trouwde, voelt nu pas dat haar berekening is
omgeslagen in liefde, een ontdekking die haar op de rand van een
zenuwinstorting brengt. Partridge's zoon (Tom Cruise) is volledig
van zijn vader vervreemd en propageert als macho mediagoeroe zijn
'verleid en vernietig'-filosofie, ter cultivering van het mannelijk
ego. Phil Parma (Philip Seymour Hoffman), de verpleger van zijn
vader, wil de twee op diens sterfbed herenigen.
Ook Jimmy Gator
(Philip Baker Hall), tv-icoon en presentator van de quiz, kampt
met gezondheids- en relatieproblemen. Zijn aan drugs verslaafde
dochter Claudia wil hem nooit meer zien, terwijl zijn vrouw zich
vertwijfeld afvraagt waarom. De door en door fatsoenlijke politieagent
(John C. Reilly) ziet in Claudia een verwante, eenzame ziel en wordt
haar sterke schouder en luisterend oor. En dan is er nog Stanley
Spector (Jeremy Blackman), het hyperintelligente maar doodongelukkige
jongetje dat de ster is van de quizshow en overal een antwoord op
heeft, zijn ploert van een vader die de intellectuele prestaties
van zijn zoon met dollartekens in de ogen gadeslaat en de volwassen
tegenhanger van Stanley, voormalig quiz-kid Donnie Smith (William
H. Macy). Zijn vroegere beroemdheid heeft nergens toe geleid. Een
orthodontistische behandeling moet wonderen doen en hem helpen het
hart van de prettig ogende barkeeper uit zijn stamkroeg te veroveren.
Tom
Cruise als macho media-goeroe in 'Magnolia'.
Schrijver/regisseur
Paul T. Anderson jongleert virtuoos met die verhaalelementen, hoewel
het hem niet lukt om voortdurend alle ballen in de lucht te houden.
Ook neemt hij wel erg lang de tijd (meer dan drie uur) om zijn pointe
te maken. Prachtig acteerwerk, onder ander van een van het doek
afspattende Tom Cruise (die daar terecht een Oscarnominatie voor
ontving) helpt echter de aandacht vast te houden.
'Magnolia'
toont het pijnlijke gestuntel van de mensheid met haar zwakheden,
snijdt een hele reeks thema's aan en hanteert daarbij een volstrekt
eigen logica. Uit te leggen valt die niet, intuïtief klopt het als
een bus. Het resultaat is hartverscheurend mooi.
Regie: Paul
T. Anderson
Cast: Jeremy
Blackman, Tom Cruise, Phillip Seymour Hoffman, Philip Baker Hall,
William H. Macy, John C. Reilly, Jason Robards, Julianne Moorea
|