&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

McLaren slaat terug

Na de machtige klappen die Ferrari twee weken geleden met een dubbelzege op het circuit van Monte Carlo uitdeelde, nam het McLaren/Mercedes-team gisteren tijdens de Grand Prix van Spanje op de enige juiste manier revanche. Formule I-coureurs Mika Hakkinen en David Coulthard bewezen hun teambaas Ron Dennis een enorme gunst door de zevende 'dubbel' voor McLaren/Mercedes in de boeken te rijden. Michael Schumacher mocht wel op het erepodium plaatsnemen, maar meer dan een 'boer-met-kiespijn-lachje' kon de Duitse Ferrari-kopman daar niet op zijn gelaat toveren. Hij is, na vijf races, nog steeds leider in de WK-tussenstand, maar zijn voorsprong op regerend wereldkampioen Hakkinen slonk van twaalf naar zes punten.

Schumacher liep na afloop van de uitgesproken saaie race op het Catalaanse circuit rond met de gelaatsuitdrukking van een oorwurm. Toch had hij zijn 'teleurstellende' derde plaats vooral aan zichzelf en dan vooral zijn slechte start te wijten. Terwijl pole-starter Hakkinen en teamgenoot Coulthard (derde trainingstijd) soepel vertrokken, maakten Irvine (naast Hakkinen op de voorste startrij) en Schumacher (vierde) er bij het vertrek een potje van. Het gevolg was dat Jacques Villeneuve, met zijn zesde trainingstijd toch al een verrassing, zich direct achter de beide McLarens naar de derde positie worstelde, waar hij ruim twintig ronden lang een rijdende wegversperring voor Schumacher opwierp. Hakkinen en Coulthard bouwden hun voorsprong iedere ronde fors uit en Schumacher kon niets anders dan zichzelf verbijten tijdens de uitvoerige bestudering van Villeneuves achtervleugel. Toen 'Schumi' tijdens de eerste pitstop eindelijk langs de Canadees kon glippen, was zijn achterstand op de beide McLarens al onoverbrugbaar groot geworden en de race daarmee beslist.

"Mijn start was helemaal niet slecht, maar ik kwam klem te zitten tussen Coulthard en Irvine; ik moest zelfs remmen om niet tegen ze aan te rijden. Voor ik het wist was Villeneuve me voorbij", aldus Schumacher over de start. "Ik heb hier gelukkig nog vier WK-punten gescoord, die zijn erg nuttig. Laat ik het dus maar van de positieve kant blijven bekijken."

Dat kon het McLaren-team na afloop ook en dan met name kopman Mika Hakkinen, die net zo naar een overwinning snakte als een verdwaalde reiziger in de woestijn naar water. "Een zege was hard nodig, maar de manier waarop we hier hebben gewonnen is helemaal goed voor de moraal", aldus de Fin. "En ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer in de wagen zit, we zijn nog lang niet aan onze top. Ik verheug me dan ook al op de race in Canada."

Mede door de overtuigende winst van Hakkinen en de afwezigheid van gevechten achter hem op de baan, zal de race van gisteren de geschiedenisboeken in gaan als een van de saaiste van de afgelopen jaren. Een niet al te leuke constatering, die de drie podiumklanten overigens wel onderschreven. Volgende week vergadert de FIA (wereldbond) samen met teameigenaren en andere belanghebbenden over de toekomst van de Formule I. Gisteren smeten de leiders in de huidige WK-stand na afloop van de race alvast wat olie op het vuur.

"De laatste twee jaar is de Formule I wat betreft de regelgeving voor met name banden en aerodynamica echt de verkeerde kant op gegaan", opende Schumacher het vuur. Coulthard viel hem direct bij: "Inhalen is door de aerodynamica van de huidige wagens nauwelijks meer mogelijk. Zelfs hier in Barcelona, dat toch bekend staat als een 'inhaal-vriendelijk' circuit, is inhalen ondanks onze snellere auto's bijna onmogelijk geworden." Hakkinen, spraakzaam als altijd, dacht er het zijne van: "Ik kan in de huidige reglementen wel honderd dingen bedenken die veranderd moeten worden."

De FIA moet dus aan de slag, om te voorkomen dat de Formule I over een paar jaar nog slechts uit saaie optochten bestaat. Want hoewel de huidige WK-tussenstand een uiterst spannend beeld geeft, was de Grand Prix van gisteren eigenlijk niets meer dan een slaapverwekkende vertoning. En dat kan toch nooit de bedoeling van alle nieuwe regels zijn geweest.

Uitslag

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 1. Hakkinen McLaren 1hr34'13"665 195.608
2. 2. Coulthard McLaren +6"238 195.393
3. 3. M. Schumacher Ferrari +10"845 195.234
4. 4. Irvine Ferrari +30"182 194.569
5. 6. R. Schumacher Williams +1'27"208 192.637
6. 19. Trulli Prost +1 ronde 192.245
7. 7. Hill Jordan +1 ronde 192.211
8. 23. Salo BAR +1 ronde 190.239
9. 9. Fisichella Benetton +1 ronde 190.274
10. 10. Würz Benetton +1 ronde 190.047
11. 14. De la Rosa Arrows +2 ronden 188.666
12. 15. Takagi Arrows +3 ronden 185.746