&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Bijgewerkt op 17 mei 1999

Fantastisch Ferrari-feest

Twee weken geleden, nadat Michael Schumacher de Ferrari-thuisrace op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari had gewonnen, kon er bij de Scuderia na afloop nog geen glaasje champagne van af. Sterker nog, toen het Duitse Formule 1-fenomeen het rennerskwartier binnenwandelde, waren alle tafels in zijn motorhome al afgeruimd en restte hem niets anders dan ook maar meteen huiswaarts te vliegen.

Die koele ontvangst hebben de Italianen niet op zich laten zitten, want gisteren werd er in Monaco met zuidelijk temperament een stevig feestje gebouwd dat tot laat in de avond duurde.

Nu lijkt het in het mondaine prinsdom wel altijd partytime, maar er was ook alle aanleiding voor. Niet alleen won een briljante Michael Schumacher voor de vierde maal de meest prestigieuze race van het jaar, maar doordat teamgenoot Eddie Irvine als tweede eindigde behaalde Ferrari op het stratencircuit een unieke dubbelzege. Bovendien is 'Schumi' tevens de meest succesvolle Ferrari-rijder geworden. Door zijn triomf in Imola evenaarde de 30-jarige multimiljonair al racelegende Niki Lauda, maar sinds gistermiddag staat hij op eenzame hoogte.

"Om voor Ferrari te rijden is speciaal. Om voor Ferrari ook nog eens races te winnen is superspeciaal, om maar niet te spreken van dit record. Toch moet je ook nuchter blijven. Deze mijlpaal is leuk voor later als je nog eens terugkijkt op je carrière. Nu zijn deze overwinningen alleen belangrijk omdat ze punten voor het wereldkampioenschap opleveren. Dat neemt niet weg dat we een feestje gaan vieren. Vooral de monteurs en de technische staf hebben dat verdiend, want ze hebben keihard voor dit succes gevochten. Alleen mogen ze het niet te laat maken, want we moeten ons al weer snel voorbereiden voor de volgende race in Barcelona," zei Schumacher, die ondanks zijn blijdschap met beide voetjes op de grond blijft staan.

Hij beseft dat het seizoen nog lang is en dat McLaren-Mercedes op andere circuits dan Monaco beter uit de verf komt dan de overigens zeer uitgebalanceerde Ferrari. Met dat instrument in handen lijken echter de kansen van de maestro beter dan ooit om de eerste Ferrari-wereldkampioen sinds Jody Scheckter te worden.

De wijze waarop 'Schumi' naar zijn zestiende Ferrari- en 35ste Grand Prix-zege vloog, bevestigde nog eens zijn status als beste Formule 1-coureur van zijn generatie. Na een weergaloze start waarin hij pole-winnaar en wereldkampioen Mika Hakkinen aftroefde, controleerde hij de 57ste Grand Prix van Monaco dusdanig dat de race van elke spanning werd ontdaan. Geen moment was Schumacher in gevaar, nadat hij als eerste bij de bocht Sainte Devote aankwam en vervolgens per ronde een seconde winst boekte.

Die fase was cruciaal voor zijn zegetocht, want analyseerde hij: "Als ik achter Hakkinen was gekomen, had ik een andere strategie moeten kiezen. Die was nu eenvoudig: zo'n groot mogelijk gat slaan om een veilige pitstop te kunnen maken." Evenals de meeste deelnemers beperkte Schumacher zich tot één bezoek aan de pits voor brandstof en banden. Irvine daarentegen zette op gezag van strateeg Ross Brawn zijn pitcrew twee keer aan het werk, maar bleef toch de McLaren-Mercedes van Hakkinen voor.

Daarmee nam Ferrari revanche voor de enerverende kwalificatie, waarin beide rijders vlak voor het einde nog op de voorste startrij leken te blijven staan. Hakkinen verpestte die euforie met de snelste tijd in de allerlaatste minuut. Ferrari protesteerde nog wel omdat hij de pole-tijd tijdens een gele vlag-situatie had gezet. De wedstrijdleiding had daar terecht geen boodschap aan, want er was geen 'bewegend' geel getoond.

De wraak was zoet. Op vrijdag was Schumacher nog even naar Italië gereisd voor de 'shake-down' van zijn nieuwe racewagen, die overigens pas later wordt ingezet. Tegelijkertijd scherpte hij tijdens die test zijn starttechniek nog eens aan. Dat voordeel had Hakkinen niet en hoewel hij dat niet als excuus aanvoerde, verknoeide hij zijn start door te veel wielspin.

Nog wist de Fin zich kansrijk, totdat een spin op olie (van Takagi) zoveel tijdverlies opleverde dat Irvine rustig op de totale Ferrari-victorie kon afstevenen. Zijn kopman was toen echter al enige tijd in feeststemming...

Uitslag

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 3. M. Schumacher Ferrari 1hr4931"812 143.864
2. 4. Irvine Ferrari +30"476 143.200
3. 1. Hakkinen McLaren +37"483 143.049
4. 8. Frentzen Jordan +54"009 142.692
5. 9. Fisichella Benetton +1 ronde 142.001
6. 10. Wúrz Benetton +1 ronde 141.675
7. 19. Trulli Prost +1 ronde 141.268
8. 5. Zanardi Williams +2 rondes 139.799
9. 16. Barrichello Stewart niet gefinisht (achterophanging)

Uitvallers

Nr. Rijder Team Reden Ronde
6. R.Schumacher Williams crash 54
11. Alesi Sauber versnellingsbak 50
12. Diniz Sauber remmen/crash 49
18. Panis Prost motor 40
2. Coulthard McLaren versnellingsbak 36
23. Salo BAR crash 36
15. Takagi Arrows motor 36
22. Villeneuve BAR olielekkage 32
17. Herbert Stewart gebr.achterophanging 32
14. De la Rosa Arrows versnellingsbak 30
21. Gene Minardi crash 24
20. Badoer Minardi versnellingsbak 10
7. Hill Jordan botsing met R. Schumacher 3

Kwalificatietraining

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 1. Hakkinen McLaren 1'20"547 150.486
2. 3. M. Schumacher Ferrari 1'20"611 150.367
3. 2. Coulthard McLaren 1'20"956 149.726
4. 4. Irvine Ferrari 1'21"011 149.624
5. 16. Barrichello Stewart 1'21"530 148.672
6. 8. Frentzen Jordan 1'21"556 148.624
7. 19. Trulli Prost 1'21"769 148.237
8. 22. Villeneuve BAR 1'21"827 148.132
9. 9. Fisichella Benetton 1'21"938 147.931
10. 10. Wúrz Benetton 1'21"968 147.877
11. 5. Zanardi Williams 1'22"152 147.546
12. 23. Salo BAR 1'22"241 147.386
13. 17. Herbert Stewart 1'22"248 147.374
14. 11. Alesi Sauber 1'22"354 147.184
15. 12. Diniz Sauber 1'22"659 146.641
16. 6. R. Schumacher Williams 1'22"719 146.535
17. 7. Hill Jordan 1'22"832 146.335
18. 18. Panis Prost 1'22"916 146.501
19. 15. Takagi Arrows 1'23"290 145.530
20. 20. Badoer Minardi 1'23"765 144.705
21. 14. De la Rosa Arrows 1'24"260 143.855
22. 20. Gene Minardi 1'24"914 142.747