&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Frentzen wint knotsgek spektakel

In weerwil van alle discussie die achter de schermen gevoerd worden om de amusementswaarde van de Formule 1 op te voeren, blijven de Grand Prix-kijkers op het puntje van hun stoel zitten. Even was er een dipje in de belangstelling toen de Spaanse Grand Prix in een oersaaie optocht verwerd, maar gisteren verflauwde zelfs het opgelaaide spektakel van Canada bij dat wat de coureurs op het kletsnatte circuit van Magny-Cours opvoerden.

Met dank dan aan Pluvius die de oorzaak van een uiterst boeiende Grand Prix van Frankrijk werd, wat Mercedes-sportbaas Norbert Haug zelfs verleidde tot de bewering "dat dit de beste Formule 1-race was die ooit is gereden." Regen was dit keer alleen spelbreker voor rijders die links en rechts van de baan kegelden of zich bij de ook al natte kwalificatie van zaterdag hadden laten inpakken. Heinz-Harald Frentzen hield echter onder alle omstandigheden zijn hoofd koel. De Duitser die nog een beetje mank loopt na zijn crash bij hoge snelheid in Canada, won voor de tweede maal in zijn carrière een Grand Prix.

Twee jaar terug schreef hij de GP van San Marino op zijn naam maar toen reed hij nog voor het superieure Williams-team. De wijze waarop hij ditmaal won oogstte veel meer bewondering. Teambaas Eddie Jordan: "Zonder hier te testen en dan succesvol te zijn is de meest bijzondere come-back die ik heb gezien. Temeer daar je moet bedenken wat hij twee weken geleden in het ziekenhuis nog moet hebben doorgemaakt", meende de Ier.

Niettemin hield Jordan een bittere smaak over van de race. Damon Hill immers liet doorschemeren dat hij veel eerder zal stoppen dan zijn aangekondigde afscheid aan het eind van dit seizoen. Misschien was de Franse Grand Prix wel zijn laatste optreden. Nadat de Engelsman eerst met een kapot achterwiel aan de pits was gekomen parkeerde hij later teleurgesteld zijn wagen met motorpech in de garage. "Op deze manier ga ik niet meedoen aan de Britse Grand Prix. Ik hoop niet dat dit mijn laatste race was maar die mogelijkheid bestaat wel degelijk", zei de gedeprimeerde oud-wereldkampioen die Jordan vorig jaar nog de eerste Grand Prix-zege (België) bezorgde.

Ook bij McLaren-Mercedes waren er gemengde gevoelens. McLaren-baas Ron Dennis zag met verwondering en schrik toe hoe wereldkampioen Mika Hakkinen een turbulente race nog als tweede afsloot. Gestart als veertiende (!) stoomde de Fin razendsnel naar de tweede plaats op, om dan door een spin naar de zevende plek terug te vallen en desondanks toch weer zoveel punten te pakken dat hij de leiding in het WK wist uit te bouwen. Tegenover die 'winst' stond het verlies van David Coulthard die voor de vierde keer in dit seizoen uitviel en zijn aspiraties op de wereldtitel kan vergeten. "Die teleurstelling weegt zwaarder dan de tweede plaats voor Mika", troostte Dennis zijn Schotse rijder.

In dat waterballet waardoor de safetycar tien ronden lang moest interveniëren in afwachting van opklaringen, had Frentzen de beste tactiek gekozen door één pitstop uit te rekenen. Pole-winnaar Barrichello dacht eenzelfde koers te varen maar de 175ste zege van Ford bleef voorlopig uit toen de Braziliaan nog een scheutje moest bijtanken. Datzelfde overkwam ook Ferrari-coureur Michael Schumacher en Hakkinen, die beiden in de pits hun koppositie kwijt raakten.

En zo was het kompas van Frentzen het beste afgesteld en werd hij de 'logische' winnaar van de sensationele regenrace. "Ik voelde me goed en de race was fysiek minder zwaar dan ik had gedacht. Van mijn benen had ik meer buiten dan in de wagen last", zei Frentzen. "Alleen was het enorm listig toen de regen met bakken uit de lucht kwam. Overal had ik aquaplaning. Daarom schreeuwde ik om de safety-wagen. Wat was ik blij toen die ook in de baan kwam."

De meeste lol had kennelijk Hakkinen gehad. "Het was echt 'great fun'. Er gebeurde van alles op de baan, ook met mij. Ik heb er werkelijk van genoten", zei de leider in het wereldkampioenschap. Alsof hij de mening van de kletsnatte toeschouwers en miljoenen tv-kijkers verwoordde...

Uitslag

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 8. Frentzen Jordan 1hr58'24"343 154.965
2. 1. Hakkinen McLaren +11"000 154.724
3. 16. Barrichello Stewart +43"432 154.024
4. 6. R. Schumacher Williams +45"475 153.980
5. 3. M. Schumacher Ferrari +47"881 153.928
6. 4. Irvine Ferrari +48"901 153.906
7. 19. Trulli Prost +57"771 153.715
8. 18. Panis Prost +58"531 153.669
9. 23. Zonta BAR +1'28"764 153.053
10. 20. Badoer Minardi +1 ronde 151.937
11 14. De La Rosa Arrows +1 ronde 151.013

Uitvallers

Nr. Rijder Team Reden Ronde
15. Takagi Arrows diskw.
9. Fisichella Williams spin 42
7. Hill Jordan motor 31
5. Zanardi Williams motor stopt 26
22. Villeneuve BAR spin 25
10. Würz Benetton spin 25
21. Gene Minardi crash 25
11. Alesi Sauber spin 24
2. Coulthard McLaren electronica 9
12. Diniz Sauber versnellingsbak 6
17. Herbert Stewart versnellingsbak 4

Kwalificatietraining

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 16. Barrichello Stewart 1'38"441 155.423
2. 11. Alesi Sauber 1'38"881 154.731
3. 18. Panis Prost 1'40"400 152.390
4. 2. Coulthard McLaren 1'40"403 152.386
5. 8. Frentzen Jordan 1'40"690 151.952
6. 3. M. Schumacher Ferrari 1'41"127 151.295
7. 9. Fisichella Benetton 1'41"825 150.258
8. 19. Trulli Prost 1'42"096 149.859
9. 17. Herbert Stewart 1'42"199 149.708
10. 23. Zonta BAR 1'42"228 149.665
11. 12. Diniz Sauber 1'42"942 148.627
12. 22. Villeneuve BAR 1'43"748 147.743
13. 10. Würz Benetton 1'44"319 146.666
14. 1. Hakkinen McLaren 1'44"366 146.597
15. 5. Zanardi Williams 1'44"912 145.837
16. 6. R. Schumacher Williams 1'45"189 145.452
17. 4. Irvine Ferrari 1'45"218 145.412
18. 7. Hill Jordan 1'45"334 145.252
19. 21. Gene Minardi 1'46'324 143.900
20. 20. Badoer Minardi 1'46"784 143.280
21. 14. De la Rosa Arrows 1'48"215 141.385
22. 15. Takagi Arrows 1'48"322 141.246