&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Eindelijk geluk voor pechvogel Coulthard

Juist toen hij zijn grootste slag van het seizoen leek te gaan slaan, zette de pechduivel Mika Hakkinen een enorme hak. De Finse Formule 1-coureur leek gisteren tijdens de Britse Grand Prix vanaf pole position in een zetel naar de overwinning te rijden en door de crash van Michael Schumacher, zijn belangrijkste rivaal in de WK-strijd, ook nog eens een grote voorsprong op de Duitser in de WK-tussenstand te gaan nemen.

Maar net als die gisteren zo onfortuinlijke Duitser haalde ook de regerend wereldkampioen de finish in Silverstone niet. De leider in de huidige WK-tussenstand voelde tot zijn grote verbazing (en schrik!) hoe zijn linkerachterwiel na de eerste pitstop spontaan van de McLaren-Mercedes-bolide afvloog.

Dat het vervaarlijk over de baan stuiterende rubber-projectiel geen verdere ongelukken veroorzaakte, mag, na het 'meevallend letsel' van Michael Schumacher, rustig het tweede wonder van de Britse racedag genoemd worden. Hakkinen bereikte op drie wielen nog wel de pitbox, kreeg daar een vierde wiel aangeschroefd en vertrok zowaar nog voor een vergeefse poging zijn opgelopen achterstand goed te maken.

Enkele rondjes later riepen de McLaren-bazen, bang voor eventuele gevolgen van de schade die de 'truc met de vliegende band' aan de auto had berokkend, hun wereldkampioen definitief terug naar de garage. Door de vroegtijdige uitschakeling van de twee titelfavorieten werd de Grand Prix van Groot-BrittanniŽ onverwacht een buitenkansje voor David Coulthard en Eddie Irvine. Normaal gesproken komen de twee vazallen niet uit de schaduw van hun kopmannen, maar gisteren leverde het duo op een zonnig en warm Silverstone een prachtig gevecht om de zege. Een strijd die uiteindelijk in de pitstraat in het voordeel van Coulthard, dit seizoen veelvuldig door pech achtervolgd, werd beslecht.

"Deze overwinning heb ik voor een heel groot deel aan mijn pitcrew te danken", aldus de dolgelukkige Schot wiens laatste zege al weer van april '98 dateert (GP San Marino).

"De pitstops waren formidabel en stelden me niet alleen in staat Irvine te passeren (tijdens de eerste stops, red.) maar ook om hem voor te blijven (bij het tweede garagebezoek). Nog nooit heb ik me zo gelukkig gevoeld na een race. De Britse Grand Prix winnen is iets waar ik altijd van heb gedroomd. Die droom is nu uitgekomen."

Eddie Irvine gaf toe dat hij zijn tweede GP-zege van het seizoen (hij won de openingsrace in AustraliŽ) bij zijn eerste pitstop had verspeeld. "Die duurde te lang, ik weet nog niet precies wat er is misgegaan." Toch had de Noord-Ier reden genoeg vrolijk te zijn, want dankzij de tweede plaats in de race deelt hij nu samen met teamgenoot Michael Schumacher de tweede plaats in de WK-tussenstand, op acht punten van koploper Hakkinen. Irvine wilde niet vooruitkijken naar de nabije toekomst, waarin hij wel eens de belangrijkste rivaal van Hakkinen kan gaan worden.

"Zolang ik niet precies weet wat er met Michael (Schumacher) aan de hand is, ga ik niet speculeren over de rest van het seizoen", aldus Irvine, in wiens miljoenencontract met Ferrari staat dat hij zich te allen tijde heeft neer te leggen bij het kopmanschap van Schumacher. Niet alleen Coulthard en Irvine profiteerden van het wegvallen van de twee coureurs die normaliter de lakens op de circuits uitdelen. Ook Ralf Schumacher reed zich met een fantastische race, zijn zoveelste al dit seizoen, volop in de kijker. Als beloning mocht de jongere broer van Michael na afloop voor de tweede keer dit seizoen (na AustraliŽ) op het laagste plekje van het erepodium klimmen.

"Natuurlijk heb ik wel even moeten slikken toen ik hoorde dat Michael zwaar gecrasht was", aldus 'Schumi II' na afloop. "Gelukkig werd ik nog voor de herstart door het Ferrari-team gerustgesteld en wist ik in ieder geval dat Michael niet ernstig gewond was. Tijdens de race werd ik door mijn eigen team op de hoogte gehouden van Michaels situatie. Aan niet rijden heb ik geen moment gedacht. Het Williams-team rekent op mij, ook onder moeilijke omstandigheden."

Dat de 24-jarige Duitser ook onder die moeilijke omstandigheden het hoofd koel weet te houden, bewees hij door een prachtig gevecht met zijn landgenoot Heinz-Harald Frentzen winnend af te sluiten. Frentzen, winnaar van de vorige Grand Prix, belandde nu net naast het podium en net voor zijn Jordan-maatje Damon Hill. De Brit smaakte dankzij de pitstops van de concurrentie zelfs ťťn rondje het genoegen van de koppositie, maar meer sensatie kon hij de 110.000 dolenthousiaste toeschouwers niet bieden. Ook niet na afloop, toen hem bijna smekend werd gevraagd of hij nu eindelijk eens kon vertellen al dan niet zijn laatste race te hebben gereden.

Hill: "Het enige dat ik nu weet is dat ik ga genieten van een heerlijk biertje en de komende dagen over mijn toekomst als coureur ga nadenken. Vandaag (gisteren) neem ik in ieder geval geen beslissing." Eddie Jordan luisterde met een brede glimlach toe. "Het was een prachtige dag voor Damon en zijn vele fans", aldus de baas van het Jordan-team. "Na zijn optreden hier ben ik er niet zo zeker meer van dat hij wil stoppen met racen. Maar het is zijn beslissing en het team zal hem in die beslissing steunen. Maar als hij iedere Grand Prix kan racen zoals hij hier op Silverstone heeft gedaan, dan ziet iedereen binnen het Jordan-team hem graag het seizoen afmaken."

Uitslag

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 2. Coulthard McLaren 1hr32'30"144 199.970
2. 4. Irvine Ferrari +1"829
3. 6. R. Schumacher Williams +27"411
4. 8. Frentzen Jordan +27"789
5. 7. Hill Jordan +38"606
6. 12. Diniz Sauber +53"643
7. 9. Fisichella Benneton +54"614
8. 16. Barrichello Stewart +1'08"590
9. 19. Trulli Prost +1'12"045
10. 10. Würz Benetton +1'12"123
11. 5. Zanardi Williams +1'17"124
12. 17. Herbert Stewart +1'17"709  
13. 18. Panis Prost +1'20"492  
14. 11. Alesi Sauber +1 ronde  
15. 21. Gene Minardi +2 ronden  
16. 15. Takagi Arrows +2 ronden  

Uitvallers

Nr. Rijder Team Reden Ronde
23. Zonta BAR achterwielophanging
41
1. Hakkinen McLaren opgave
35
22. Villeneuve BAR andrijfas 29
20. Badoer Minardi versnellingsbak 6
14. De La Rosa Arrows versnellingsbak
0
3. M. Schumacher Ferrari crash 0

Kwalificatietraining

Plaats Nr. Rijder Team Tijd Snelheid
1. 1. Hakkinen McLaren 1'24"804 218.197
2. 3. M. Schumacher Ferrari 1'25"223
3. 2. Coulthard McLaren 1'25"594
4. 4. Irvine Ferrari 1'25"677
5. 8. Frentzen Jordan 1'25"991
6. 7. Hill Jordan 1'26"099
7. 16. Barrichello Stewart 1'26'194
8. 6. R. Schumacher Williams 1'26"438
9. 22. Villeneuve BAR 1'26"719
10. 11. Alesi Sauber 1'26"761
11. 17. Herbert Stewart 1'26"873
12. 12. Diniz Sauber 1'27"196
13. 5. Zanardi Williams 1'27"223
14. 19. Trulli Prost 1'27"227
15. 20. Panis Prost 1'27"543
16. 23. Zonta BAR 1'27"699
17. 9. Fisichella Benetton 1'27"857
18. 10. Würz Benetton 1'28"010
19. 15. Takagi Arrows 1'28"037
20. 14. De La Rosa Arrows 1'28"148
21. 20. Badoer Minardi 1'28"695
22. 21. Gene Minardi 1'28"772