&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Slaapverwekkende race
Zo slaapverwekkend
als de Grand Prix van België verliep zullen gisteravond toch enkele
Formule 1-rijders wakker hebben gelegen van het eentonige schouwspel waarin
McLaren-Mercedes een waar Ardennen-offensief ontketende. Na afloop van
de 'slachting' was Ferrari-coureur Eddie Irvine door wereldkampioen Mika
Hakkinen van de rijderstroon gestoten en doordat David Coulthard zijn
eerste zege op het schitterende circuit van Spa-Francorchamps behaalde
steeg McLaren naar de eerste plaats in het constructeurskampioenschap.
Een dubbelzege en een dubbelslag dus.
Meer kruitdampen stegen
evenwel na afloop van de laatste (?) Belgische Grand Prix op. Hakkinen
was immers des duivels op Coulthard. Hij gunde hem zelfs geen hand, spoot
de champagne bij de huldiging niet in de richting van de winnaar en bij
de persconferentie gunde hij hem geen blik waardig. "Ik geef nu geen commentaar.
Ik ben een ervaring rijker maar wel een onplezierige ervaring" gromde
de Fin die op het incident bij de start doelde.
Daarin maakte hij
in de hairpin La Source contact met Coulthard die een betere start maakte.
DC sneed de eerste bocht scherp aan, waardoor Hakkinen in de knoei kwam.
Het was bijna een herhaling van de recente race in Oostenrijk toen DC
ook in botsing kwam met zijn teamgenoot, waardoor Mika I spinde en uiteindelijk
nog blij mocht zijn met een derde plaats. Dat nachtmerrie-scenario speelde
Hakkinen weer door het hoofd, maar troost hoefde hij ditmaal bij teambaas
Ron Dennis niet te zoeken. "Het was een fout van Mika, want de bocht behoorde
David toe", meende Ron Damocles die met zijn stellingname aangaf dat Coulthard
hem net zo veel waard is als zijn lievelingscoureur.
Bij Ferrari zal men
daar niet van wakker liggen. De rode brigade van Jean Todt zal wel slapeloze
nachten hebben na de ontgoocheling dat Irvine en stand-in Salo geen schijn
van kans hadden tegen de superieure McLarens. Waar Irvine moest stoeien
met zijn wagen leken de ontwerpen van de geniale Andrew Newey als op rails
te rijden. Bovendien is de situatie rond Michael Schumacher nog onzeker
en dat houdt weer in dat ook Irvine zich ongemakkelijk voelt. Openlijk
vraagt de Noord-Ier zich af of hij wel dezelfde steun krijgt als Schumi
I. Zijn toekomst bij Ferrari laat de flapuit van het Formule 1-circus
dan ook afhangen van zijn positie binnen de Scuderia.
Patrick Head ligt
van die binnenlandse politiek bij Ferrari niet wakker. Nee, sterker, hij
hoopt vurig dat McLaren zowel bij de rijders als constructeurs wereldkampioen
wordt. De technisch directeur van het Winfield/Williams-team was namelijk
ook al des duivels maar dan op de Italiaanse renstal. Schumi's invaller
Mika Salo zou Schumi II hebben opgehouden met de bedoeling om Irvine na
zijn tweede pitstop voor Ralf Schumacher te laten uitkomen. "Helaas is
Ralf het slachtoffer geworden van Ferrari's cynische benadering van hun
één-wagen-tactiek (Irvine). Dat Salo daaraan meewerkt door
Ralf te blokkeren, valt mij heel erg van hem tegen. Ik hoop dan ook van
harte dat McLaren nu beide titels gaat winnen. Ferrari verdient die met
hun onsportief gedrag in elk geval niet", aldus Head die tijdens de race
verhaal ging halen bij Ferrari.
Het was begrijpelijk
dat hij 'hotheaded' raakte want zowel Ralf Schumacher als Alessandro Zanardi
hadden hun beste startposities van dit seizoen. Alleen de Duitser wist
die grid-positie in punten om te zetten met een één-stop-strategie
(de overige topteams tankten twee keer). Teamgenoot Zanardi die een dramatisch
slecht jaar heeft, dacht ook éénmaal te pitten, maar de
sympathieke Italiaan zag een WK-punt toch nog de mist ingaan door een
onverwachte tweede stop voor brandstof. Niettemin liet het team van Frank
Williams dat komende zondag op het circuit van Zandvoort actief is, een
goede indruk achter.
Zoals ook het Jordan-team
weer sterk voor de dag kwam met zowel Heinz-Harald Frentzen als Damon
Hill (winnaar vorig jaar) in de punten. Frentzen reed een eenzame race
alsof hij een dagje aan het testen was. Alleen aan de vele toeschouwers
kon hij zien dat het om een race ging, maar typeerde hij de Grand Prix
van België die ditmaal niet door regen werd geplaagd: "Mijn verontschuldigingen
aan het publiek dat niet bepaald een opwindende wedstrijd heeft gezien.
De McLarens waren gewoon te snel. Daarom heb ik maar mijn eigen race gereden
in mijn eigen tempo....."
Uitslag
Plaats |
Nr. |
Rijder |
Team |
Tijd |
Snelheid |
1. |
2. |
Coulthard |
McLaren |
1hr25'43"057 |
214.595 |
2. |
1. |
Hakkinen |
McLaren |
+10"469 |
214.159 |
3. |
8. |
Frentzen |
Jordan |
+33"433
|
213.209 |
4. |
4. |
Irvine |
Ferrari |
+44"948
|
212.736 |
5. |
6. |
R.Schumacher |
Williams |
+48"067 |
212.608 |
6. |
7. |
Hill |
Jordan
|
+54"916 |
212.328 |
7. |
3. |
Salo |
Ferrari |
+56"249 |
212.273 |
8. |
5. |
Zanardi |
Williams |
+1'7"022 |
211.835 |
9. |
11. |
Alesi |
Sauber |
+1'13"848 |
211.557 |
10. |
16. |
Barrichello |
Steward |
+1'20"742 |
211.278 |
11. |
9. |
Fisichella |
Benetton |
+1'32"195 |
210.816 |
12. |
19.
|
Trulli |
Prost |
+1'36"154 |
210.657 |
13. |
18. |
Panis |
Prost |
+1'41"543 |
210.440 |
14. |
10. |
Wurz |
Benetton |
+1'57"745 |
209.792 |
15. |
22. |
Villeneuve |
BAR |
+1
ronde |
209.447 |
16. |
21. |
Gene |
Minardi |
+1
ronde |
208.240 |
Uitvallers
Nr. |
Rijder |
Team |
Reden |
Ronde |
15. |
Takagi |
Arrows |
|
44 |
12. |
Diniz |
Sauber |
|
25 |
17. |
Herbert |
Steward |
|
17 |
23. |
Zonta |
BAR |
|
11 |
20. |
Badoer |
Minardi |
|
11 |
14. |
De
La Rosa |
Arrows |
|
9 |
Kwalificatietraining
Plaats |
Nr. |
Rijder |
Team |
Tijd |
Snelheid |
1. |
1. |
Hakkinen |
McLaren |
1'50"329 |
227.364 |
2. |
2. |
Coulthard |
McLaren |
1'50"484 |
227.045 |
3. |
8. |
Frentzen
|
Jordan |
1'51"332 |
225.315 |
4. |
7. |
Hill |
Jordan |
1'51"372 |
225.234 |
5. |
6. |
R.
Schumacher |
Williams |
1'51"414 |
225.149 |
6. |
4. |
Irvine |
Ferrari |
1'51"895 |
224.182 |
7. |
16. |
Barrichello
|
Stewart |
1'51"974 |
224.023 |
8. |
5. |
Zanardi |
Williams |
1'52"014 |
223.943 |
9. |
3. |
Salo |
Ferrari |
1'52"124 |
223.724 |
10. |
17. |
Herbert |
Stewart |
1'52"164 |
223.644 |
11. |
22. |
Villeneuve |
BAR |
1'52"235 |
223.502 |
12. |
19. |
Trulli |
Prost |
1'52"644 |
222.691 |
13. |
9. |
Fisichella |
Benetton |
1'52"762 |
222.458 |
14. |
23. |
Zonta |
BAR |
1'52"840 |
222.304 |
15. |
10. |
Wurz |
Benetton |
1'52"874 |
222.290 |
16. |
11. |
Alesi |
Sauber |
1'52"921 |
222.145 |
17. |
18. |
Panis |
Porst |
1'53"148 |
221.699 |
18. |
12. |
Diniz |
Sauber |
1'53"778 |
220.471 |
19. |
15. |
Takagi |
Arrows |
1'54"009 |
219.851 |
20. |
20. |
Badoer |
Minardi |
1'54"197 |
219.663 |
21. |
21. |
Gene |
Minardi |
1'54"557 |
218.972 |
22. |
14. |
De
La Rosa |
Arrows |
1'54"579 |
218.930 |
|