Tekenen VWO, pagina 1
|
Berekening van een (eind)cijfer op basis van deze uitwerkingen en mogelijke antwoorden gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en kan riskant zijn.
|
Schinkel
Vraag 1
Maximumscore 2
De opgravingen bij Pompeï en/of Herculaneum (waar veel kleur werd aangetroffen onder
meer in wandschilderingen)
De ontdekking van kleursporen op de Parthenonbeelden in het British Museum
Vraag 2
Maximumscore 2
Enerzijds waren er archeologen die de concrete bewijzen accepteerden dat de beelden en
gebouwen gekleurd waren geweest
Anderen vonden dat kleur niet paste bij het schoonheidsideaal van zuivere of hoge
kunst, dus het kon niet waar zijn dat de klassieken veelkleurige architectuur en
beeldhouwkunst hadden gemaakt
Vraag 3
Maximumscore 2
De verfijning in de decoratie is op afstand niet te zien
Een dergelijke bewerkelijke decoratie is te tekenachtig, moeilijk op steen uitvoerbaar,
of:
is niet architectonisch gedacht
Vraag 4
Maximumscore 2
- de technische doorsnede van het gebouw is wit gelaten
- in de binnenruimte (cella) is diepte gesuggereerd door de kleuren achteraan donkerder of
minder verzadigd weer te geven dan op de voorgrond
- de omgeving/buitenruimte is blauw en daardoor zie je dat de ruimtes links en rechts open
zijn
- kleurverloop in de zuilen en in het beeld zorgt voor plasticiteit
Vraag 5
Maximumscore 3
- het ontwerp voor het paleis is sterk horizontaal en laag gehouden, afgestemd op de
hoogte van het Parthenon
- hij gebruikt klassieke bouwelementen als zuilen(rijen) en timpanen of: hij houdt zich
aan de Grieks-Romeinse stijl van bouwen
- het paleis is zoveel mogelijk naar het oosten geschoven en laat zo ruimte voor de oude
tempels
- door in het midden een renbaan en tuinen aan te leggen blijven het Parthenon, het
Erechteion en de Propylaeën (evenals het grote beeld van Athena Promachos) goed te zien
- de renbaan vormt een verbinding tussen de oude Propylaeën en de toegangspoort tot het
paleis
Vraag 6
Maximumscore 3
- hij heeft vier grote (zwart marmeren) vrijstaande zuilen voor de zijwanden geplaatst
- deze zuilen dragen elk een stenen draagbalk die uit de muur (en pilaster) naar voren
steekt
- op deze balken ligt een (houten opengewerkte) architraaf over de lengte-as van de zaal
- hierop rust de open, houten dakconstructie (die doorloopt tot op de muren en pilasters)
Vraag 7
Maximumscore 1
De verdeling tussen de dragende en rustende delen is in één blik duidelijk doordat
alle constructieve elementen zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in de open achterwand of bij de
naar voren geplaatste zuilen
Vraag 8
Maximumscore 2
Grote egale kleurvlakken (rood) en geschilderde/beschilderde ornamenten zijn onderdeel
van de architectonische indeling (in horizontalen en verticalen), of: de kleurvlakken en
ornamenten verduidelijken de heldere indeling en de functies van de onderdelen
Betekenis: klassieke beelden en andere versieringen geven het gebouw een historische
waardigheid, of: wijzen naar de hoge kunst van de antieke wereld Turner en Constable
Vraag 9
Maximumscore 1
- schetsmatig karakter/duidelijke factuur/nauwelijks detaillering geven aan dat het
werk snel is ontstaan
- (voorstelling:) landschap zonder opvallende of bijzondere toevoegingen: zo weergegeven
als het werd waargenomen
Vraag 10
Maximumscore 2
In het schilderij is een sterk contrast tussen lichte en donkere kleuren (nog versterkt
door de lichte zilverachtige verte in te klemmen tussen donkere partijen); in de schets is
minder lichtdonker-contrast
In het schilderij zijn de kleuren in de verte veel zwakker (minder verzadigd) dan op de
voorgrond; in de schets is nauwelijks sprake van afnemende verzadiging, of: op afbeelding
6 in de verte een geleidelijk verloop in kleur, op afbeelding 5 in grotere stappen 11
Vraag 11
Maximumscore 3
- typisch zuidelijk landschap met klassieke elementen
- mensen als stoffering op de voorgrond gezet (waardoor een arcadische sfeer
ontstaat of waardoor het een verhalende scène lijkt)
- compositie volgens een vaste formule met coulissen of repoussoirwerking van boompartijen
op de voorgrond
- een romantisch goudkleurig licht, dat niet met de werkelijkheid (in Engeland, zie
afbeelding 5) overeenkomt
Vraag 12
Maximumscore 3
- donkere kleuren worden lichter gemaakt door ze met wit te mengen
- lichte kleuren worden nauwelijks afgezwakt met wit, maar veel meer puur opgebracht
- door gebruik van complementaire contrasten (blauw tegenover geel) wordt de kracht van de
kleuren versterkt
- de verf wordt afwisselend transparant en dekkend opgebracht, of: hij schildert op een
witte ondergrond (die vaak door de verf heen schijnt)
- hij maakt minder kleurvelden waardoor meer samenhang ontstaat
Vraag 13
Maximumscore 2
Afbeelding 5: de natuurgetrouwheid staat voorop, in de zin dat de kleuren nog op een
logische manier zijn gerelateerd aan herkenbare objecten/aspecten van het landschap
Afbeelding 7: de kleur is autonoom/autonomer geworden: vage vormen ofwel kleurvlakken
tonen/specificeren geen landschap maar suggereren het slechts
Vraag 14
Maximumscore 2
Afbeelding 6: verhalende sfeer, er wordt een Romantisch/nostalgisch landschap
opgeroepen (in goudgeel avondlicht) en de attributen waarmee hij dat doet zijn
duidelijk herkenbaar
Afbeelding 7: persoonlijke/directe beleving van een natuurlijke situatie; de ervaring van
de atmosfeer, de stemming is belangrijker dan het verhaal, of: de totaalindruk is van
belang en niet de details (geen imitatie maar verbeelding)
Vraag 15
Maximumscore 1
De Romantiek was een beweging die hechtte aan een persoonlijke weergave van gevoelens.
Ook Turners late werk bestaat uit landschappen waarbij de beleving van de natuur en de
atmosfeer het doel is.
Vraag 16
Maximumscore 2
- geel en blauw zijn volgens Goethe de (enige primaire) hoofdkleuren
- geel en blauw ontstaan respectievelijk uit licht en duisternis
- geel en blauw staan als paar voor tegengestelde eigenschappen als bijvoorbeeld licht en
schaduw, warm en koud, actief en passief (en hangen als zodanig samen met dit soort
gevoelens)
Vraag 17
Maximumscore 2
Het kleurgebruik is in overeenstemming met het licht en de kleuren zoals de schilder ze
waarnam in het volle zonlicht
Het kleurgebruik geeft de geaardheid aan van de verschillende elementen,
bijvoorbeeld de vele tinten groen van gras en bomen, het blauw van de lucht, dat in het
water weerspiegelt en de warmgrijze en/of witte wolken
Vraag 18
Maximumscore 2
- nauwkeurige weergave van diverse elementen: bijvoorbeeld een herkenbaar
huis/landgoed, boomgroepen als onderdeel van de parkaanleg
- breed formaat/horizontale opbouw toont zoveel mogelijk van het landgoed
- toegevoegde details (bijvoorbeeld koeien, zwanen en vissers) versterken het documentaire
karakter
Vraag 19
Maximumscore 2
Turner gebruikt zijn schetsen om ideeën op te doen/om indrukken van de natuur op te
doen; ze zijn slechts het vertrekpunt dat moet leiden tot het schilderij dat hij in zijn
hoofd heeft (en dat er altijd sterk vanaf wijkt)
Constable gebruikt ze om greep te krijgen op de natuur/zichtbare werkelijkheid; het zijn
hulpmiddelen om het eindresultaat te perfectioneren (hij verandert zijn studies niet
zozeer maar vervolmaakt ze in zijn uiteindelijke werk) Struycken
Vraag 20
Maximumscore 3
Maatvoering: het werk bestaat uit gekleurde panelen die even groot zijn als de ramen
Verdeling: de panelen zijn ingedeeld in eenheden die zo groot zijn als een vensterruit
Positie: de panelen binnen corresponderen met de overeenkomstige ramen op dezelfde
verdieping: beneden panelen van zes eenheden, daarboven panelen van acht
eenheden, helemaal bovenaan panelen van vier eenheden
Vraag 21
Maximumscore 3
- er is een gebied (linksboven) waarin vrijwel elk vakje een andere kleur heeft
- er ontstaan stroken van dicht bij elkaar liggende kleuren en/of een gebogen vorm
linksonder van overwegend rode tinten
- binnen de stroken of andere grotere clusters zijn veel nuanceringen te zien
- het geheel is niet voorspelbaar regelmatig of symmetrisch (en niet toevallig)
- er zijn kleine kleurverschillen (bijvoorbeeld binnen in de stroken) en grote
kleurverschillen (bijvoorbeeld tussen de blauwe en de gele strook op de voorgrond)
Volgende
|