Nederlands, samenvatting, VWO
|
Berekening van een (eind)cijfer op basis van deze uitwerkingen en mogelijke antwoorden gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en kan riskant zijn.
|
Over het examen vwo samenvatting Nederlands
Algemeen:
Nu, ze hebben in Den Haag echt goed hun best gedaan om er een goede opdracht van te maken
- niets dan lof. De gekozen tekst was van de hand van Jos van der Lans en droeg de titel :
De cultuur van afzijdigheid.
Het onderwerp was actueel, de tekst net goed van lengte (2200 woorden), de
indeling heel helder en de stijl van het geschrevene stond dicht bij de belevingswereld
van de kandidaten.
Waarover ging de tekst?
De auteur maakte dat meteen goed duidelijk door een anekdote te vertellen over
zijn 78-jarige moeder die haar fiets uit een rek wilde halen terwijl het rijwiel door een
onverlaat daar zo ongeveer aan was vastgetimmerd.
"Hoe ze ook rukte of trok, het lukte niet. De fiets zat muurvast. Het merkwaardige
was dat haar hulpeloze getrek (
) zich afspeelde in het volle blikveld van een goed
gevuld terras waar zon dertig kerngezonde mensen waren neergestreken(
) zonder
dat iemand de moeite nam even te informeren of er wellicht een handje geholpen kon
worden."
Daarmee is de toon gezet. Het verdere artikel gaat dan ook over de vraag hoe het komt
dat we elkaar zo in de steek kunnen laten en de auteur heeft een goede (historische)
verklaring daarvoor.
Het is wel te hopen dat kandidaten de eerste twintig regels (= het voorbeeld dat
hierboven voor een deel is geciteerd) niet hebben samengevat.
De indeling van de tekst was zeer duidelijk, woorden als een eerste vorm, een
tweede vorm van correctie en een derde
lieten de kandidaten zien welke
driedeling er gemaakt was.
Hopelijk zijn de komende examens net zo duidelijk samengesteld als deze
samenvattingsopdracht voor het vwo.
Commentaar van dhr. C. van Kempen, docent aan het Stedelijk Lyceum in Enschede
Samenvatting Nederlands 6VWO
De tekst "De cultuur van de afzijdigheid" van Jos van der Lans mogen we
beschouwen als een meevaller.
Een actueel onderwerp dat ook in het afgelopen jaar veel in het nieuws is geweest: mensen
helpen elkaar niet meer, vooral niet op straat, vanwege een misplaatst gevoel voor
privacy. Tot ver over de helft was de tekst makkelijk samen te vatten.
Pas vanaf regel 118 werd het wat moeilijker. Wat moest je doen?
De eerste drie alinea's kon je weglaten (voorbeeld van een 78-jarige moeder). Wel moest je
de stelling dat er een cultuur van afzijdigheid heerst, opnemen.
Vervolgens kreeg je de aankondiging dat de schrijver zal gaan proberen een verklaring te
geven, de gevolgen zal noemen en de mogelijkheden zal geven om het probleem aan te pakken.
Verklaring:
In de jaren zestig/zeventig wordt respect voor privacy een positieve waarde.
In de jaren tachtig verwordt dit tot een interventietaboe. Het wereldleed dat de media
over ons uitstrooien geeft een gevoel van onmacht en dit versterkt de cultuur van
afzijdigheid weer.
Gevolgen:
Gevolg hiervan is dat het geloof in non-interventie ook is doorgedrongen op beleidsniveau
waar ook een cultuur van afzijdigheid heerst.
Dit heeft weer drie gevolgen. Het inburgeren van migranten is er ernstig door bemoeilijkt.
(gevolg culturele conflicten, optreden van overheid daartegen en gevoel van discriminatie
bij migranten hoeft niet vermeld te worden)
Een tweede gevolg is dat niemand zich meer verantwoordelijk voelt in openbare ruimten.
Een derde gevolg is dat burgers zich (onterecht) onveilig gaan voelen.
Aanpak:
Er zijn drie mogelijke vormen van correctie.
De eerste is de pedagogische correctie, dat wil zeggen dat de burgers moeten worden
heropgevoed. De politiek praat daar wel veel over, maar er is weinig resultaat. Dat ligt
aan het feit dat er te weinig materiële voorwaarden zijn (te weinig politie,
treinconducteurs, enz.)
De tweede vorm is de bureaucratische correctie. Grote instellingen raken steeds meer
gespecialiseerd met als gevolg dat niemand het primaire werk doet. De bureaucratische
correctie bestaat uit het aanstellen van laag gekwalificeerd personeel voor het doen van
het primaire handwerk. (de schrijver keurt dit af, maar dat hoef je niet te vermelden!)
Een derde vorm is de professionele correctie. Het praktisch handelen van professionele
overheidsdiensten moet veranderen. De professional moet weg achter zijn bureau en naar
buiten treden, resultaatgericht. De sociale structuur moet opnieuw geordend worden. Ook de
politici moeten een nieuwe vorm van besturen ontwerpen in hun offensief tegen de cultuur
van de afzijdigheid.
Op dit moment heeft de politiek een grote voorkeur voor de pedagogische en bureaucratische
correctie. Ook de professionele correctie is echter nodig om ervoor te zorgen dat niemand
aan zijn lot wordt overgelaten.
Slot :
Nederland ziet zichzelf als het tolerantste land van de wereld. Die tolerantie heeft ook
een keerzijde: het kan leiden tot onverschilligheid. Tolereren wordt dan negeren.
Echte tolerantie echter betekent juist dat je actief betrokken bent bij het welzijn van
anderen.
drs. G. Ornée, leraar Nederlands Jacobus College, Enschede.
|